Mutta kenelle? Kun astun ulos huoneistostani Ammanissa, törmään
todennäköisimmin ensimmäisenä kerrostalon etelä-Aasiasta kotoisin olevaan palvelijaan
siivoamassa porraskäytävää. Lähikerrostalojen palvelijat ovat valtaosin
egyptiläisiä. Kun ajan huoltoasemalle tankkaamaan autoa, tankin täyttää
Egyptistä kotoisin oleva vierastyöläinen. Kuolleen meren kylpylähotelleissa
palveluskunta on kotoisin joko etelä-Aasiasta tai Egyptistä. Missä
jordanialaiset ovat?
Jordanialaisista lähes 10% (noin 700 000 perheenjäsenet mukaan lukien) on
ulkomailla töissä. Suurin osa heistä Persianlahdella. Heiltä on perinteisesti
palautunut kotimaan talouteen huomattava osuus. 1970-80 luvuilla n. 10-15%
bruttokansantuotteesta tuli Persianlahdella työskenteleviltä jordanialaisilta.
Työvoiman siirtyessä Persianlahdelle tilalle on täytynyt tuoda vierastyövoimaa.
Jordaniassa on tällä hetkellä lähes 300 000 laillista vierastyöläistä;
laittomat mukaan lukien lukumäärän arvioidaan olevan lähes puoli miljoonaa.
Virallisten tilastojen mukaan työttömyys ei ole katastrofaalinen. Se on noin 12
prosenttia, mutta epävirallisesti työttömyyden arvioidaan olevan noin 30% tai
jopa enemmän. Tämä aiheuttaa suurta tyytymättömyyttä ja työttömyyden
korjaaminen oli reilu vuosi sitten alkaneiden mielenosoitusten avainvaatimuksia
Jordaniassa. Maan työikäisestä väestöstä vain noin 40% on työelämässä, joka on selvästi
Syyriaa, muita Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maita vähemmän. Työikäisistä
naisista vain 13% on työelämässä siitä huolimatta, että korkeakoulutettujen joukossa
heitä on paljon enemmän. Kulttuuriset rajoitteet vaikeuttavat edelleen naisten
työhön lähtemistä. Jonkinlainen paradoksi Jordanian työmarkkinoilla siis
vallitsee. Jordanialaiset lähtevät paremman ansion perään Persianlahdelle ja
tilalle ovat tulleet egyptiläiset ja aasialaiset.
Jordania on köyhä valtio luonnonvarojen suhteen, öljyä ei ole ja vesivaje
kasvaa vuosi vuodelta. Suurin luonnonvara ovat ihmiset itse. Koulutukseen ja
koulutusjärjestelmän kehittämiseen panostetaan ja Persianlahdella työskentelevät
jordanialaiset osoittavat, että aivovientiä on. Koulutus ja työmarkkinat eivät kuitenkaan
kohtaa täysin toisiaan. Osallistuin kuningatar Ranian
opettajankoulutusakatemian (Queen Rania Teacher Academy) opettajaseminaariin
Ammanissa. Opettajat haluavat entistä parempaa tunnustusta työlleen koulu- ja
opetussektorilla. Opettajien ammattiliitto on saatu juuri perustetuksi.
Innostusta on ja yhteinen käsitys siitä, että koulutuksella voi vaikuttaa suoraan
Jordanian ihmisvoimavaraan. Hyvistä ulkomaisista kokemuksista opetussektorilla
halutaan oppia ja Suomi mainittiin Singaporen ohella yhtenä koulutuksen
mallimaana. Jordanian koulutusjärjestelmän kehittäminen on panostusta
tulevaisuuteen. Valitettavasti opettajan ammatti ei vielä ole saanut sitä
arvostusta, jonka se ansaitsisi. Koulutuksen ja työelämän kohtaaminen tapahtuu
ainakin siinä, että moni opettaja ajaa taksia toisena tai jopa kolmantena
työnään ansaitakseen riittävästi leipää perheelle.
Jordania on keskellä suuria haasteita. Viime vuonna käynnistynyt
arabimaailman muutos ja murros ei ole ohittanut Jordaniaa, vaikka kuningaskunta
on toistaiseksi onnistunut luovimaan ilman, että tilanne olisi kärjistynyt
muutaman muun naapurivaltion tavoin. Suuret yhteiskunnalliset ongelmakohdat,
työttömyys mukaan lukien, odottavat vielä ratkaisuaan. Yhteiskunta muodostuu
useista päällekkäisistä ja limittäisistä kokonaisuuksista. Kuningashuone,
hallitus ja parlamentti, armeija, heimot, Jordanian palestiinalaiset,
muslimiveljeskunta ja islamistit muodostavat palapelin, jonka yhteensovittaminen
vaatii jatkuvaa konsensusta ja kompromisseja. Pienikin särö tässä palapelissä
voi saada aikaan kansanliikkeen, jonka pysäyttäminen saattaisi olla
ylivoimaista. Inhimilliseen turvallisuuteen panostamisella olisi tilausta;
perinteiset turvallisuusjärjestelmät Syyriassa, Egyptissä ja Tunisiassa ovat
osoittaneet toimimattomuutensa yhteiskunnan murrospaineessa. Jordanialla on
vielä aikaikkunaa jäljellä, joka mahdollistaa uudistukset rauhan vallitessa. Se
on ylellisyys, josta ei kannata luopua.