9. toukokuuta 2012

Autoton Amman


Auto on Lähi-idässä tärkeä, missäpä se ei sitä olisi? Kävellessäni Damaskoksen vanhan kaupungin suoralla kadulla asunnoltani instituutille seurasin sitä hartautta, jolla autoista pölyjä pyyhittiin. Autonpesijöiden ammattikunta on varsin mittava. Ahtailla kaduilla he pyöräilevät vesisäiliö tavaratelineen päällä auton luota toisen luokse pesten ne parikin kertaa viikossa. Monen perheen elanto tulee perheenpään autonpesijän ammatista. Autojen koristelu on myös mielikuvituksellista ja aina vuoden vaihteeseen asti näytti siltä, että suurin osa autoista oli koristeltu presidentin kuvilla takaikkunassa. Nyt nämä kuvat ovat hävinneet, eikä välttämättä poliittisena kannanottona. Presidentin kuva nykyisessä tilanteessa saattaisi johtaa auton vandalisointiin ja sen vuoksi kuvat on poistettu. Kyllä auto ja sen selviytyminen on aina aina politiikkaa tärkeämpi.

Ruuhkia on Damaskoksessakin, mutta kaupunkisuunnittelun ansiosta siitä selviää Ammania helpommin. Amman on autoilijalle kestämätön, mutta toisaalta ilman autoa ei pääse oikein mihinkään. Ammanilaiset näyttävätkin viettävän huomattavan osan päivästä autossa. Kaupungin nopea kasvu on aiheuttanut sen, että liikenteen sujuminen on jäänyt toiselle sijalle. Ainoastaan perjantainen pyhäpäivä on helpompi. Julkinen liikenne takseja lukuun ottamatta on onneton, jalankulkijoiden huomioiminen on olematon jalkakäytävien puuttuessa kokonaan suuresta osasta Ammanin uusimpia kaupunginosia. Tai mikäli niitä on tehty, niiden keskelle on istutettu järjestelmällisesti puita tehden kävelemisen vaikeaksi, ellei mahdottomaksi.

Jordanialainen oman kulttuurinsa asiantuntija on kirjoittanut, että autolla ajava on arvoltaan jalankulkijan yläpuolella ja pakokaasua niellen henkensä kaupalla katuja ylittäessä sen kyllä huomaa. Kamelikaravaanit ovat korvautuneet autoilla ja varallisuutta mitataan nyt autojen määrällä ja koolla. Autokierteestä on vaikea päästä eroon, kun paikasta toiseen liikkuminen vaatii kulkuvälinettä, mutta vaihtoehtoja autojen lisäksi ei ole. Yrityksiä julkisen liikenteen kehittämiseksi on tehty. Jordanian yliopiston suunnasta keskustaan päin tulevan kadun keskellä on keskeneräinen leveä pikalinjakaista, jota julkisen liikenteen linja-autojen oli tarkoitus käyttää. Hanke kaatui korruptioepäilyihin. Muistoksi jäi nyt käyttämätön kaista, joka omiaan kaventaa myös autoliikenteelle jääneitä kaistoja tehden ruuhkat entistä pahemmiksi. Autoton Amman jäänee haaveeksi, mutta eihän autoista muuallakaan eroon olla päästy.

Toisaalta, kaikessa ruuhkaisuudessakin on huomannut, että niin ammanilaiset kuin damaskoslaiset ovat oppineet joustavan liikennekulttuurin. Ajaminen on jatkuvaa neuvottelua kanssakuljettajien kanssa, neuvottelua käydään ääni- ja käsimerkein omat ajoaikeet muille viestittäen ja muiden aikeita itse seuraten. Tätä tehdään hyvässä yhteisymmärryksessä, ei aggressiivisesti. Autoilusta lieneekin tullut yksi sosiaalisen kanssakäymisen ja toinen toisensa ymmärtämisen muoto. Tätä dialogikykyä toivoisi tietysti nyt politiikkaakin, erityisesti Syyriassa mutta myös Jordaniassa.