30. toukokuuta 2012

Syyria solmussa (2)


Väkivallasta ovat vastuussa ne, jotka sitä käyttävät. Tämä vastuu on sekä siitä päättävillä että sitä toteuttavilla. Tähän asti suurin itsemurhaisku Damaskoksessa 10. toukokuuta tappoi virallisten tietojen mukaan 55 ihmistä, mukana naisia ja lapsia. Damaskoksessa puhutaan selvästi virallista lukua suuremmasta kuolleiden määrästä. Räjähdyspaikan eteen Beirutiin johtavan tien alkupäähän on rakennettu syyrialaiseen tapaan betoniseinä peittämään tuhon jälkiä. Kaikesta näkee, että iskussa on käytetty suuri määrä räjähteitä.

Maailma raivostui, ja syystä, Houman verilöylystä viime perjantaina Homsin maakunnan alueella. Houmassa surmattiin raa’asti yli 100 siviiliä, suurin osa lapsia ja naisia. Tutuksi tulleella tavalla hallinnon vastaiset oppositiot syyttivät murhista hallinnon joukkoja, tai heihin yhdistettävää puolisotilaallista shabihaa kun taas hallinto pani syyn joukkomurhasta terroristien syyksi. Tuollainen murhaaminen on terrorismia riippumatta siitä, millä puolella tekijät olivat Syyriassa käynnissä olevassa valtataistelussa. YK:n turvallisuusneuvosto tuomitsi yksimielisesti verilöylyn. Viattomien lasten joutuminen uhriksi herättää aina voimakkaita tunteita. Tässä yhteydessä on hyvä kertauksen vuoksi palauttaa mieliin, että kansainvälisen yhteisön saartotoimet Irakin kohdalla vuodesta 1990 lähtien johtivat uusimpien tutkimusten mukaan noin 500 000 alle viisivuotiaan lapsen kuolemaan – kuolemiin, joita ei olisi tapahtunut Irakissa ilman saartoa.

Syyrian verilöylyt vaativat puolueetonta rikostutkintaa. Rikoksiin ihmisyyttä vastaan syyllistyneet on saatava edesvastuuseen. YK:n turvallisuusneuvoston on annettava mandaatti rikostutkinnasta kansainväliselle rikostuomioistuimelle Haagissa. Pahimpien tapausten tutkinnan ja syyllisten edesvastuuseen saattamisen rinnalle syyrialaisten on luotava tulevaisuudessa kansallinen sovintomenettely, joka mahdollistaa armahduksen niille, jotka eivät ole syyllistyneet räikeimpiin rikoksiin. Muuten Syyrialla ei ole tulevaisuutta yksien rajojen sisällä ja yhtenä kansana. Sisällissodan lisäksi suurena vaarana on jo tällä hetkellä valtion hajoaminen.

Rauhanomainen kansannousu Syyriassa muuttui sisällissodaksi loppukesän 2011 aikana. Millään osapuolella ei ole oikeutta tappavan aseellisen väkivallan käyttöön. Hallinnolla oli muutaman kuukauden aikaikkuna kevään 2011 aikana toteuttaa tuntuvia poliittisia uudistuksia, mutta se turvautui mielikuvituksettomasti samaan väkivallan malliin, johon Syyrian aikaisemmissa kansannousuissa oli turvauduttu. Hallintoa vastustavien ryhmien tartuttua aseisiin sisällissota oli käynnissä ja nämä ryhmät ovat yhtälailla vastuussa väkivaltakierteen jatkumisesta ja syventämisestä. Aseellisten oppositioryhmien tavoite on ollut tuhota Annanin rauhansuunnitelma sen ensimetreiltä alkaen. Maata Annanin suunnitelman alta ovat kaivaneet hallinnon lisäksi aktiivisesti eräät arabiliiton valtiot aseistamalla oppositiota sekä antamalla heille logistista tukea ja suunnitteluapua. Vastuuta väkivallan jatkumisesta on Syyrian rajojen ulkopuolellakin.

Kansainvälinen yhteisö on ollut ymmällä ja jakautunut suhtautumisessa Syyrian sisällissotaan. Vasta Kofi Annanin rauhansuunnitelma sai yksimielisen kansainvälisen yhteisön tuen. Se kertoo jotakin toisaalta Syyrian tilanteen monimutkaisuudesta, ja toisaalta Annanin suunnitelman laadusta. Tähänastisista kansainvälisen yhteisön ponnistuksista se on ollut realistisin sisältäen ne elementit, jotka voivat siirtää syvän kuilun partaalla olevan Syyrian vielä rauhanomaisemman muutoksen suuntaan. Kaikki väkivaltaa käyttävät osapuolet ovat vastuussa siitä, että tulitauko ei ole pitänyt. Aseellisten oppositioryhmien vaatimus kansainvälisestä sotilaallisesta väliintulosta on kiihtynyt Houlan verilöylyn jälkeen, eikä Ranska ole sulkenut tätä mahdollisuutta pois. Houlan tapahtumat eivät vaadi sotilaallista interventiota, vaan puolueetonta tutkintaa. Kansainvälinen sotilaallinen väliintulo olisi pyrkimys ratkaista Syyrian konflikti samalla logiikalla, jolla syyrialaiset sitä tällä hetkellä yrittävät ratkaista. Ilmapommitukset johtaisivat vielä moneen uuteen Houlaan.

Veriteoista ja tulitauon pitämättömyydestä huolimatta Annanin suunnitelma on edelleen ainoa, joka voi johtaa tuloksiin. Päättäjiltä tarvitaan nyt kärsivällisyyttä. Venäjän ja Kiinan on painostettava Syyrian hallintoa yhtälailla kuin muun kansainvälisen yhteisön on painostettava aseelliset oppositioryhmät tulitaukoon. Niitä tukevien maiden on välittömästi lopetettava aseellinen tuki näille ryhmille. Edistystäkin on ollut. Lähes 300 YK-tarkkailijaa, sotilasta ja siviiliä, on jo Syyriassa raportoimassa puolueettomasti tapahtumista. YK:n tarkkailuoperaation ei pidä antautua poliittiseksi pelinappulaksi arabiliiton tarkkailuoperaation tavoin. Arabiliitto keskeytti operaation alkuunsa. YK:n tarkkailuoperaation mandaattia on jatkettava heinäkuun jälkeen.

Syyrialaisten ehdoton enemmistö ei halua sitä kaaosta, johon maa on ajautumassa. Heidän äänensä on saatava kuuluvammin esille. Syyria ei ole koskaan enää entisensä, eikä sen kaikilta osin sitä pidä ollakaan. Mutta väkivalta voi loppua. Väkivallan lopettaminen on niiden käsissä, jotka sitä käyttävät. Syyrian tilanteen ratkaisu on edelleen syyrialaisista itsestään kiinni.