5. kesäkuuta 2012

Matkalla Medinaan


Höyryveturi puskee savua tasaisesti Ammanin Hejazin asemalla lähtöä odottaen. Lauantaiaamun aurinko alkaa lämmittää. Matkustajat saapuvat eväskoreineen ja nousevat puisiin vaunuihin. Vihellys leikkaa ilmaa, veturi syöksee mustanharmaata savua ja vaunut alkavat kolista kapearaiteisella radalla. Rata nimettiin Arabian niemimaan Hejazin alueen mukaan. Sen suunnittelu käynnistyi 1860-luvulla ja se rakennettiin pyhiinvaeltajia varten Damaskoksen Hejazin asemalta Medinaan asti vuosina 1900-1908. Radalle tuli pituutta 1300 kilometriä ja se muodosti osan osmanivaltakunnan rataverkostosta. Rata helpotti huomattavasti matkantekoa Damaskoksesta Medinaan vaikka se ei Mekkaan asti ulottunutkaan.

Damaskoksen kävijän kannattaa vierailla entistetyllä Hejazin asemalla. Aseman edessä seisoo yksi radalla käytetyistä höyryvetureista ja sisällä on valokuvanäyttely radan historiasta. Rata kulki Ammaniin Deraan kautta, joka vuonna 2011 nousi otsikoihin Syyrian kansannousun alkupisteenä. Deraa oli kuuluisa jo mandaattiaikana salakuljetuksen keskuksena johtuen strategisesta sijainnistaan Palestiinan ja Syyrian rajalla. Sen kautta kulkivat sekä palestiinalaisten kansannousua brittimandaattia vastaan tukemaan tulevat kapinalliset että aseet vuosina 1936-39. Deraasta lähti myös Hejazin radan haarauma Haifaan välimeren rannalle.

Imperiumien kuolinkouristusten oireisiin kuuluvat vallan keskittäminen ja pyrkimykset valtakunnan kansallistaminen. Tämä oli nähtävissä myös osmanivaltakunnan viimeisinä vuosikymmeninä. Hejazin radan rakentamisen tavoitteet eivät olleet pelkästään bona fide luonteisia pyhiinvaeltajien matkan helpottamiseksi. Sen tarkoituksena oli myös lujittaa kaukaisia arabiprovinsseja paremmin Korkean Portin yhteyteen sekä luoda raideyhteys islamilaisen Hejazissa sijainneen kalifaatin ja osmanivaltakunnan keskuksen välillä. Tavoitteena oli myös hyödyntää rataa kaupankäyntiin ja sotilaskuljetuksiin. Arabiheimot suhtautuivat hankkeeseen epäluuloisesti ja osmanien vastaisen arabikapinan aikana ensimmäisessä maailmansodassa Arabian Lawrence arabiarmeijoineen katkoikin rataa nykyisen Jordanian alueella sen minkä ehti.

Valtioiden rajat eivät rajoittaneet ratamatkailua Hejazin radalla. Historioitsija William Haddad on todennut, että kansallisvaltio on vanginnut mielen (the nation state is the prison of the mind). Osmanivaltakunta oli rikas sekoitus kansoja, kieliä ja uskontoja. Moskeijat, kirkot ja synagogat olivat luontainen osa valtakunnan kaupunkeja. Kansallisvaltioiden rajat ohjaavat, tietysti useimmiten tiedostamatta, ajattelua ja muovaavat mieltä kapeakatseiseksi, itsekkääksi ja erilaisuutta vierastavaksi maailmankatsomukseksi. Pax Ottomanicana tunnettujen ajanjaksojen tutkiminen on mielekästä  ajatellen kaikkia niitä hiljattain entisen osmanivaltakunnan alueella sodittuja ja edelleen sodittavia sisällissotia. Etnisyyksistä ja uskonnoista on etsitty syntipukkeja näihin sotiin. Siis juuri niistä samoista elementeistä, joista pax ottomanica muodostui.

Viime lauantain Hejazin radan höyryjunaretki ei ollut pyhiinvaellusmatka Medinaan. Matka päättyi kahden tunnin savun puskemisen jälkeen Ammanin lentokentän tienoilla olevalle asemalle. Eikä kaikki mennyt aivan kuten aikanaan, sillä höyryveturi väsähti ensimmäiseen ylämäkeen Ammanin asemalta lähdön jälkeen ja perille päästiin vasta kun sen eteen valjastettiin dieselveturi.

Hejazin radan jäänteet muistuttavat ajasta ennen valtioiden rajoja. Erilaisia uskontoja, etnisyyksiä ja kansoja täynnä olleissa valtakunnissa on ollut jotakin, josta voidaan vielä oppia. Ja elämmekö jo nyt tiedostamattamme kehitysvaihetta, jossa olemme tekemässä paluuta kansallisvaltioiden ajasta kohti suurempia ja rajattomampia kokonaisuuksia. Kansallisvaltio ei ole kehityksen loppu. Tuleeko vielä päivä, jolloin matkustamme Orient Expressillä Istanbulista Damaskoksen ja Ammanin läpi Arabian niemimaalle ilman rajamuodollisuuksia ja radasta lähtevät toimivat haarautumat niin Jerusalemiin, Tel Aviviin kuin Haifaan yhdistäen koko Levantin?