12. kesäkuuta 2012

Hyvin huolestunut


Huolestuneisuus, välillä osuvaan ja kuivaan huumoriin kätkettynä, paistaa läpi yhdestä Jordanian tietävimmästä muslimiveljeskunnan tuntijoista. Jordanian muslimiveljeskunta otti keväällä askeleen konservatiivisempaan suuntaan uuden shura-neuvoston valinnan myötä. Shura on eräänlainen veljeskunnan parlamentti ja siellä valtaa pitää nyt nuoremman sukupolven edustajat, jotka ovat vanhempaa sukupolvea radikaalimpia.

Hashemiittinen kuningaskunta on mandaattiajoista lähtien rakentanut jatkuvaa konsensusta yhteiskunnan eri ryhmien välille. Se on ollut Jordanialle tunnusomainen piirre. Muslimiveljeskunta perustettiin Jordaniassa 1945 ja alusta lähtien sen ja kuningashuoneen välillä on vallinnut yhteisymmärrys, joka on näkynyt myös muslimiveljeskunnan tukena kuningashuoneelle sen kriisin hetkinä. Näitä kriisejä ovat olleet länsirannan liittäminen Jordaniaan 1950, Nasserin pyrkimysten patoaminen hieman myöhemmin, sisällissota palestiinalaisia vastaan vuosina 1970-71, Syyrian Assadin vastainen toiminta 80-luvulla ja levottomuudet palestiinalaisleireissä myöhemmin. Kuningas Hussein tarjosi Syyrian muslimiveljeskunnalle turvapaikan Haman 1982 verilöylyn jälkeen. Jordanian muslimiveljeskunta on eronnut kumppaniveljeskunnista niin Syyriassa kuin Egyptissä nimenomaan pyrkimyksessään ylläpitää yhteisymmärrystä vallassa olevien kanssa.

Vastineeksi kuningashuoneelle annetusta tuesta muslimiveljeskunnalle on annettu vapaus toimia. Siitä on kehittynyt hyvin organisoitu, moniulotteinen ja vahvasti verkottunut oppositiotoimija, joka on järjestyneisyydessään valovuoden edellä muita jordanialaisia oppositiotoimijoita. Muslimiveljeskunnan vaatimus Jordaniassa on pitkään ollut uudistusten toteuttaminen, ei vallanvaihto. Siitä muodostui lojaali oppositio. Sen ja kuningashuoneen yhteiset edut ovat olleet suurempi yhteinen nimittäjä kuin niiden väliset näkemyserot.

Jordaniassa muslimiveljeskunnasta on vuosikymmenien kuluessa muodostunut puskuri islamistista radikalismia vastaan, koska se on kyennyt ohjaamaan uskonnollisen osallistumisen omaan toimintaansa. Tämä on taittanut radikalismin kärjen. Se on ollut kuningashuoneen edun mukaista ja tehokkainta poliittisen väkivallan torjuntaa. Radikalismi ei perinteisesti ole ollut Jordanian muslimiveljeskunnalle luonteenomaista.

Kuningashuoneen ja muslimiveljeskunnan yhteisymmärrystä koettelee kaksi asiaa. Ensimmäinen niistä on muslimiveljeskunnan vastustus Jordanian ja Israelin välisiä diplomaattisuhteita vastaan ja toinen on korruption sietäminen kuningaskunnassa. Jordanian työttömyys on huomattavasti virallisia lukuja korkeampi ja korruptio syö jatkuvasti kipeästi tarvittavia työpaikkoja. Se puolestaan vahvistaa radikalismia synnyttäviä tekijöitä. Niitä ovat vieraantuminen yhteiskunnasta, kokemus riistetyksi tulemisesta, työttömyyden tuoma nöyryytys sekä lisääntyvä turhautuneisuus ja arvottomuuden ja voimattomuuden tunne.

Konsensus on nyt koetuksella. Muslimiveljeskunta on siirtymässä uuden johdon myötä suuntaan, joka sietää ja ymmärtää radikaaliutta vanhaa muslimiveljeskunnan johtoa paremmin. Muslimiveljeskunnalla on Jordanian ylivertaisesti paras kansanjoukkojen mobilisointikyky ja se voi niin halutessaan saada miljoona mielenosoittajaa kaduille. Tähän kun liitetään kytevä, mutta voimistuva tyytymättömyys Jordaniassa olevien palestiinalaisten leireissä, niin ruutitynnyri on sytytyslankaa vaille valmis. Jordaniassa maanlaajuinen miljoonan kansalaisen mielenosoitus voidaan polkaista pystyyn päivässä, Syyriassa se vei kuukausia.

Asiantuntija myönsi olevansa hyvin, hyvin huolissaan lähitulevaisuuden kehityksestä. Hän kuvasi osuvasti huolestuneisuuttaan toteamalla, että ”ongelma ei ole radikalismin nopeassa leviämisessä, vaan reformien hitaudessa”. Kuningas Abdullah I tunnetaan kansakunnan perustajana, Hussein sen rakentaja, mutta jääkö Abdullah II historiaan sen uudistajana?