30. syyskuuta 2013

Onnittelut Obamalle!


Johtunee nopeatempoisesta mediasta ja uutisten pinnallisuudesta, että YK:n turvallisuusneuvoston viime perjantaina hyväksymää yksimielistä päätöslauselmaa 2118 pidettiin monessa haastattelussa ensimmäisenä Syyriaa koskevana päätöslauselmana. Sitä pidettiin tästä syystä myös läpimurtona. Syyriaa lähemmin seuranneet toki muistavat kolme yksimielistä päätöslauselmaa viime vuodelta eli päätöslauselmat 2042, 2043 ja 2059. Ehkä negatiiviseksi koetut uutiset muistetaan myös paremmin, sillä toistuvasti muistutetaan niistä Syyriaa koskevista päätöslauselmaehdotuksista, jotka Venäjä ja Kiina ovat veto-oikeudellaan torjuneet.

En allekirjoita sitä usein esitettyä väitettä, että erityisesti YK on epäonnistunut Syyrian konfliktin suhteen. YK ei ole myöskään syypää siihen, että kuolonuhreja on niin paljon (joista noin kaksi kolmasosa taisteluihin osallistuneita). Kyllä syylliset löytyvät Syyrian konfliktin eri osapuolten joukosta. Mikäli syyllisyyttä halutaan jakaa, sitä voidaan ulottaa niihin valtioihin, jotka ovat tukeneet taistelujen jatkumista Syyriassa.

YK on yhtä kuin jäsenmaidensa summa. Siihen liittyvät hyvin tunnetut rajoitteet, joita esimerkiksi nykyisestä turvallisuusneuvoston koostumuksesta, ja erityisesti pysyvien jäsenmaiden veto-oikeudesta syntyy. Toisaalta, monessa tapauksessa nämä rajoitteet toimivat kansainvälisen oikeutuksen veräjänvartijana ja estävät parhaimmillaan YK:n päätöslauselmilla ratsastamisen suurvaltaista, mutta nurkkakuntaista politiikkaa ajettaessa. Pahimmillaan päätöslauselma voi oikeuttaa toimintaan, josta itsestään tulee uhka kansainväliselle rauhalle ja turvallisuudelle.

YK:n toiminta Syyrian konfliktin ratkaisemiseksi on ollut johdonmukaista. Arabiliiton tarkkailuoperaation epäonnistumisen eli alueellisen ratkaisupyrkimyksen jälkeen vetovastuu siirtyi luontevasti YK:lle. YK:n turvallisuusneuvoston yksimielisesti hyväksytyt päätöslauselmat liittyvät erityisedustaja Kofi Annanin rauhansuunnitelmaan, sen toteuttamiseen ja toteuttamista valvovan YK:n tarkkailuoperaation UNSMISin (United Nations Supervision Mission in Syria) perustamiseen ja mandaattiin. Kofi Annanin aloittaessa työnsä tilanne Syyriassa oli vakava, mutta silloiset noin 6000 kuolonuhria nykyiseen yli 100 000 verrattuna tuntuvat siedettäviltä luvuilta.

YK:ta ei voida moittia siitä, että rauhansuunnitelman toimeenpanoa eivät halunneet konfliktin syyrialaiset osapuolet (hallinto ja eri oppositiot) sen enempää kuin ne YK:n jäsenvaltiot, jotka tukivat eri osapuolien taistelua Syyriassa sovitusta tulitauosta huolimatta. Annanin suunnitelma on edelleen se, jonka perustalle poliittinen ratkaisu on rakennettavissa. Silloisen suunnitelman yksi heikko kohta oli YK:n tarkkailuoperaation pienuus. Sillä ei ollut mahdollisuutta 24/7 tapahtuvaan tarkkailuun koko Syyrian alueella. Se olisi ollut välttämättömyys, mutta jo tuon operaation kokemukset kertoivat tarkkailijoiden läsnäolon hillitsevästä vaikutuksesta. Todennäköisesti silloisessa Syyrian tilanteessa isäntävaltio ei olisi antanut suostumustaan vahvemmalle operaatiolle.

Päätöslauselma 2118 on läpimurto, koska se onnistui reilun vuoden kestäneen poliittisen umpikujan rikkomiseen tilanteessa, jossa Syyria oli vain muutaman päivän päässä ilmaiskuista. Toteutuessaan iskut olisivat olleet laajempia, mitä medialausunnoissa annettiin ymmärtää. Se olisi lukinnut oven poliittiselta ratkaisulta pitkäksi aikaa eteenpäin.

Vaikka uuden päätöslauselman ytimessä on Syyrian purkaminen kemiallisista aseista, siinä on myös selvä viittaus sekä Annanin  suunnitelman toimeenpanosta keskustelleeseen ulkoministerikokoukseen Genevessä kesäkuun lopulla 2012 (Geneve I) ja sille jatkona toimivaan uuteen Geneven kokoukseen (Geneve II), jossa ovat mukana sekä Syyrian hallinnon että oppositioiden edustajat. YK:n linja on pysynyt johdonmukaisena Annanin suunnitelmasta lähtien ja tällä linjalla on ollut turvallisuusneuvoston yksimielinen tuki. Annanin suunnitelmaan pohjautuva ja toivottavasti Geneve II myötä sovittava ratkaisu tarvitsee tuekseen laajan YK-operaation. YK:n mandaatilla myös EU voi lähteä Syyriaan mukaan tukemaan rauhan rakentamista. Rauhan rakentamisen edellytys, ja yksi vaikeimmista haasteista Syyriassa, on luottamuksen palauttaminen kansalaisten välille. Sotilaallinen YK-operaatio ei sitä tee, se valvoo tulitauon noudattamista ja tarvittaessa maan sisäisiä tulitaukolinjoja. EU:lla on sen sijaan runsaasti kokemusta siviilitarkkailuoperaatioista, mukaan lukien Syyrian kanssa samanlaisia elementtejä sisältänyt Jugoslavian hajoamissota. Näitä voidaan YK-operaation tukena ja YK:n mandaatilla hyödyntää erityisesti luottamuksen rakentamiseksi syyrialaisten välille. Luottamuksen rakentamisessa tarvitaan ulkopuolisten läsnäoloa. EU-operaatio olisi tavallaan rauhanvälittämistä ruohonjuuritasolla jokaisessa Syyrian maakunnassa. Lähtökohtana Syyria-operaatioille voi olla 50 000 YK:n rauhanturvaajaa ja 500 EU:n siviilitarkkailijaa. Suomella on erinomaiset edellytykset olla näissä molemmissa mukana.

Mistä syystä Obamaa on sitten syytä onnitella? Sodan aloittamisesta päättäminen ei kerro mitään hyvästä, viisaasta tai rohkeasta johtajuudesta. Sen sijaan aitoa johtajuutta ja rohkeutta vaatii päätös olla lähtemättä sotaan. Tätä Obama osoitti kriittisellä hetkellä, hetkellä, jolloin häntä painostettiin aloittamaan hyökkäykset säilyttääkseen uskottavuutensa. Obama oli varomaton 'red line' lausunnossaan, mutta ei antanut vetää itseään katastrofiin, joka historian kirjoissa olisi vienyt häneltä uskottavuuden rippeetkin. Tällä päätöksellä Obama alkaa vähitellen kerätä niitä ansioita, joista hänet ennenaikaisesti rauhan Nobelilla palkittiin. Uskottavuutta lisää myös viime viikolla alkanut liennytyshenkinen dialogi Iranin kanssa. Nämä ovat niitä tekoja, jotka ovat edellytyksiä Syyrian käsittämättömän kärsimyksen lopettamiseen.