23. syyskuuta 2013

Rinta rinnan


Kolmen vuoden välein järjestettävä Pohjoismaisen Lähi-idän tutkimuksen seuran konferenssi pidettiin menneenä viikonloppuna Lundissa. Lund oli tämänkertaiselle konferenssille sopiva pitopaikka, sillä sen yliopistossa sijaitsee pohjoismaiden merkittävin Lähi-idän opintojen keskus.

Yksi konferenssin paneelikeskusteluista esitteli muutaman vuoden ikäistä rinnakkaisvaltioprojektia (Parallel States Project - PSP), jonka tavoitteena on etsiä luovaa ja uutta näkökulmaa Israelin ja Palestiinan välisen konfliktin ratkaisuun. Paneelikeskustelun ruotsalaisen, israelilaisen, palestiinalaisen ja amerikkalaisen luennoitsijan pitämät esitelmät avasivat rinnakkaisvaltioprojektia turvallisuuden, talouden ja teologian näkökulmasta.

Projektin isäntänä on ollut Lundin yliopiston Lähi-idän opintojen keskus ja sen on rahoittanut Ruotsin ulkoministeriö. Kumppaneita ovat olleet Al-Mustaqbal säätiö Ramallahissa, Al-Qudsin yliopisto Jerusalemissa ja Ben Gurionin yliopisto Beersebassa lukuisten palestiinalaisten ja israelilaisten tutkijoiden lisäksi.

Projektin vetäjät korostavat, että kyseessä ei ole rauhansuunnitelma vaan tutkimushanke. Sen tavoite on lähestyä pitkää konfliktia uudesta näkökulmasta, joka luo uusia ajattelumalleja, pakottaa ajattelemaan muun muassa riippumattomuutta (sovereignty) uudella tavalla ja tuo vaihtoehtoisia ideoita yksi- ja kaksivaltiomallien rinnalle. Projektin lähtöoletus on se, että riippumattomuuden, kansallisvaltioiden ja rajojen merkitys on globalisoituneessa maailmassa vähentynyt, eikä kansallisvaltion riippumattomasti hallitsema maa-alue muodosta enää välttämättä tärkeintä tekijää kansallisen varallisuuden luomisessa. Lisäksi tutkijaryhmä päätteli, että nykyinen umpikuja Israelin ja Palestiinan konfliktissa ei avaudu perinteisin ratkaisumallein. Israelilaiset eivät hyväksy yksivaltiomallia ja kaksivaltiomallista on nopeasti tulossa, ellei ole jo tullut, poliittisesti ja käytännöllisesti mahdottomuus siirtokuntien rakentamisen, Länsirannan pirstomisen, muurin rakentamisen ja liikkumisrajoitusten johdosta.

Vuosien tutkimuksen ja lukuisten työpajojen jälkeen projektin tuloksena on esitys, jossa kaksi valtiota rinnakkain (tai päällekkäin/limittäin) sijaitsee samalla maantieteellisellä alueella Välimeren ja Jordan-joen välissä. Tutkimusprojekti esittää valtion ja maa-alueen välisen yhteyden irrottamista. Lopputuloksena on  samojen rajojen sisällä toimivat kaksi valtiota, jossa koko alueella on täysi liikkumavapaus, vapaus valita asuinalue, yhteinen turvallisuusjärjestelmä ja talousyhteisö sekä lainsäädäntöjen harmonisointi ja yhdistäminen. Kysymys ei ole riippumattomuudesta luopumisesta, vaan sen tulkinnasta uudella tavalla.

Mitä rinnakkaisvaltiojärjestelmä tuottaa käytännössä? Se mahdollistaa Palestiinan valtion perustamisen ja miehityksen lopettamisen. Siten se on vastaus konfliktin perussyyhyn. Lisäksi se mahdollistaa palestiinalaisten paluumuuton, päättää kummankin osapuolen yksipuolisen vaatimuksen samaan maa-alueeseen, jakaa alueen luonnonvarat, vesi mukaan lukien, nykyistä tasaisemmin, mahdollistaa sekä israelilaisille että palestiinalaisille kansallisen identiteetin säilyttämisen, eikä edellytä nyt jo Länsirannalle rakennettujen siirtokuntien purkamista. Lisäksi tämä ratkaisu poistaa syyn, joka jakaa eniten Israelia ja arabimaailmaa. Unohtaa ei sovi sitäkään, että tämän myötä nykyinen jakomuuri joutuu purettavaksi.

Kumpikin valtio eli Israel ja Palestiina pitävät yhteisellä ja samalla alueella omat kansalliset symbolinsa, valtionpäämiehet, parlamentit ja hallitukset sekä suurelta osin oman ulkopolitiikkansa ja diplomaattiset edustustot. Jerusalem on sekä Israelin että Palestiinan pääkaupunki.

Tutkimusryhmän ehdotuksia voidaan kutsua utopiaksi. Ilman uusia avauksia nykyisestä umpikujasta ei ehkä koskaan päästä ulos. Projekti kaavailee noin 30 vuoden siirtymäaikaa rinnakkaisvaltiojärjestelmän toteuttamiseen asteittain. Konflikti on kestänyt jo 100 vuotta. Sitä ajatellen 30 vuotta on kohtuullinen aika. Suurin este rinnakkaisvaltiomallille lienee kansalaisten ajattelussa. Silloin, kun rinnakkaisvaltion hyödyt, sekä talouteen että turvallisuuteen liittyen, ymmärretään suuremmiksi kuin konfliktin jatkumisen riskit, kannatus rinnakkaisvaltiomalliin kasvaa.

Konfliktinratkaisuun tarvitaan poikkeuksetta ennakkoluulottomuutta ja uusia vaihtoehtoja, niitäkin, jotka menevät tavanomaisen ajattelun ulkopuolelle. Ruotsin ulkoministeriön avarakatseisuudelle aloitteen tekemisessä ja hankkeen rahoittamisessa on nostettava hattua. Siinä, missä jotkut vasta pyristelevät rauhanvälityksen tekijöiksi, Ruotsi ja Norja ovat tehneet sitä työtä jo vuosikymmeniä ilman sen suurempia otsikoita. Niiden tekemisille on ollut luonteenomaista virkamiesvedottomuus - eli tapa, joka antaa tilaa luovuuteen, uusiin näkökulmiin eikä jähmety vanhoihin kaavoihin ja muotteihin.

Projektiin voi tutustua sen nettisivuilla //parallelstatesproject.cmes.lu.se/