28. huhtikuuta 2013

Pimeyden peilauksia


Amna Suraka-museo Suleymaniassa Kurdistanin itsehallintoalueella muistuttaa ihmisen kyvystä pimeisiin tekoihin. Museo tunnetaan myös punaisena museona (väri viittaa rakennusten punertaviin seiniin). Amna Suraka herättää samoja tunnelmia ja mietteitä, joita joutuu pohdiskelemaan myös Yad Vashemissa ja Srebrenicassa. Srebrenican pikkukaupungin laitamilla on muistomerkki ja hautausmaa niille noin 9000 Bosnian muslimille, jotka tapettiin muutaman päivän aikana kesällä 1995. Yksittäisen ihmisen julmuus henkilöityy Hitlerin lisäksi Stalinissa. Stalinin syntymäkaupungissa Gorissa, Georgiassa, on Stalin-museo. Sen pihalla on hänen käytössään ollut junavaunu. Tutustuessani vaunuun mietiskelin niitä julmuuksia, joihin varsin askeettisen vaunun käyttäjä vuosikymmenien aikana syyllistyi. Julmuus ilmeni hämmästyttävän monin tavoin myös sotarikosten todistusaineistossa, jota analysoin etsiessäni kytköksiä epäiltyihin Haagin YK-sotarikostuomioistuimessa. Nämä ovat lähihistorian esimerkkejä ihmisen kyvystä pahuuteen. Julmuuden harjoittaminen ei rajoitu vain tiettyihin maantieteellisiin ilmansuuntiin tai poliittisiin järjestelmiin. Tekijöitä, ja tekoja, löytyy kaikkialta.

Amna Suraka pitää Anfalin muistoa elossa. Se oli Saddam Husseinin hirmukampanja Irakin kurdeja vastaan vuosina 1986-88. Yksi kampanjan tukikohdista oli Amna Suraka. Se majoitti muuriensa sisälle mukhabaratin, turvallisuuspoliisin, keskuksen. Toimintansa vuosina se tuli tunnetuksi Irakin kurdien pidätys- ja kidutuskeskuksena. Suleymanian kurdit nousivat kansannousuun kaupunkinsa keskellä olevaa tukikohtaa vastaan vuonna 1991 ja valloittivat sen verisen taistelun jälkeen Saddamin poliisilta.

Amna Surakan peilikäytävä
Museokierros alkaa peilikäytävästä, jossa seiniin ja kattoon on kiinnitetty 182000 peilisirpaletta muistoksi samasta lukumäärästä Anfalissa kuolleita kurdeja. Kattoon kiinnitetyt noin 4500 pientä lamppua kuvaavat tuhottujen kurdikylien määrää Irakissa. Kurdikansaan kohdistettu katastrofi oli kokonaisvaltainen, kylät tuhottiin, elinkeinon mahdollisuudet hävitettiin, maa-alueet miinoitettiin, miespuolinen väestö joutui pidätys- ja kidutuskeskuksiin, maanpakoon tai tapetuksi. Anfalin viimeisiä hirmutekoja oli Saddamin hallinnon kemiallisin asein tekemä hyökkäys kurdikylä Halabjaan lähellä Iranin rajaa.

Yhteistä näille pimeyden teoille, riippumatta julmuuden asteesta tai uhrien lukumäärästä, on niiden yhteys sotaan tai ainakin voimakkaaseen yhteiskunnalliseen murrokseen. Sota, tavalla tai toisella, muodosti puitteet holokaustiin, Srebrenicaan, Anfaliin ja amerikkalaisten käyttämään vesikidutukseen ns. sodassa terrorismia vastaan. Sota terrorismia vastaan tarjosi sodankäyntimallin Lähi-idän autoritaarisille hallinnoille. Ja sitä mallia jotkut hallinnot halukkaasti käyttävät kuten uutisista päivittäin saamme lukea. Sotaa terrorismia vastaan ei pyhitä se, kuka sitä käy. Se on yhtä pahaa kaikkien käymänä. Julmuutta on myös galtungilainen rakenteellinen väkivalta. Siitä valitettava esimerkki on edelleen jatkuva palestiinalaisalueiden miehitys. Stalinin hirmutyöt ajoittuivat väkisin tehdyn yhteiskunnallisen murroksen ja toisen maailmansodan aikaan. Ei ole siis mikään uutinen, että ideologian, vainoharhaisuuden ja vallanhalun edessä ihminen on valmis polkemaan lähimmäisensä, siis viime kädessä myös itsensä, kaikki oikeudet ja jopa elämän.

Amna Surakan kidutusmenetelmiä
Julmuuksien muistomerkit pysäyttävät ajattelemaan sitä, kuka niihin yleensä pystyy. Vaikka yksittäisiä hirmuhallitsijoita on helppo nimetä, tekoja tekemään on tarvittu tuhansia, jopa satoja tuhansia ihmisiä. Christopher Browning kirjoitti erinomaisen kirjan tavallisesta saksalaisesta 101. reservipoliisipataljoonasta, joka taisteli miehitetyssä Puolassa toisessa maailmansodassa. Kirja on suomennettu nimellä Aivan tavallisia rivimiehiä (Ordinary Men). Tämä oli nimittäin Browningin johtopäätös. Julmuuksiin, murhiin ja raakuuksiin syyllistyneet ihmiset olivat meidän kaikkien kaltaisia tavallisia ihmisiä. Tavallisia perheenisiä, aviopuolisoita, työläisiä. Kunnon ihmisiä. Olosuhteet, propaganda ja pelko sekä kuuliaisuus käskyille tekivät näistä tavallisista ihmisistä julmuuden välikappaleita. Tavalla, jota he eivät varmasti olisi voineet kuvitella ennen sotaa. HS kirjoitti hiljattain väitöskirjatutkimuksesta, joka osoitti Suomen jatkosodan aikaisen papiston kuuluttaneen pyhää sotaa. Pyhä sota oikeutti tappamaan. Missään sodassa ei ole mitään pyhää. Pahaa niistä löytyy aivan riittävästi.

Todistamaamme ihmisen pimeyttä ei pidä yleistää kollektiiviseksi syyllisyydeksi. Julmuus ei myöskään ole mikään maantieteelliseen alueeseen, sen enempää Lähi-itään kuin Eurooppaan, liitettävä ominaisuus puhumattakaan minkään uskonnon erityisestä roolista väkivallan synnyttäjänä. Kukaan ei synny toimimaan pimeyden välikappaleena, kiduttajana, karkottajana tai murhaajana. Samat kunnon irakilaiset, kurdit, turkkilaiset, palestiinalaiset, syyrialaiset, saksalaiset, puolalaiset, venäläiset, israelilaiset ja suomalaiset, jotka rauhan olosuhteissa ja normaalissa elämässä ovat esimerkillisiä ihmisiä, kohteliaita, työteliäitä, lähimmäisestä ja perheistään huolta pitäviä - voivat olosuhteiden muuttuessa toimia tavalla, josta peilautuu vain pimeys.