14. huhtikuuta 2013

Libanonin liikenteessä


Libanonin liikenteen ensimmäinen haaste on autoon pääsy. Autoja on paljon, perheessä niitä on yleensä vähintään kaksi. Kahden auton politiikka ei ole niinkään tarvepohjainen kuin arvopohjainen asia. Autoja on oltava vaikka leipään ei jäisikään muuta kuin lainarahaa. Beirut jää ahtaasti vuoren ja Välimeren väliin eikä kaupunkia alunperin suunniteltu nykyiselle asukas- ja automäärälle. Tästä johtuen pysäköintiruudut on mitoitettu niin tiukoiksi, että aamun ensimmäinen voimistelusuoritus on kiemurtelu auton ovesta sisään. Pysäköintipolitiikka on tarkasti säädelty kerrostalojen pihoilla ja siinä näyttää vallitsevan hyvä konsensus - toisin kuin Libanonin muussa politiikassa, jossa konsensuksen löytäminen on jatkuvaa dialogia, jopa uhkailua. Sinänsä sotaa parempi niinkin, politiikassa nimittäin. Autot pysäköidään aina vastakkaiseen suuntaan vieressä olevaan nähden siten, että kuljettajien puolen ovet ovat samalla puolella. Se jättää juuri sen verran tilaa, että voimistelemalla pääsee sisälle. Autojen vasemmat kyljet vedetään sitten lähes ihoa myöten kiinni toisiinsa.

Ennen autoon kiemurtelua on tietysti katsottava kellosta, että kannattaako ylipäätään lähteä liikenteeseen. Aamulla ennen kahdeksaa, lasten kouluihin vientiaikaan, on parempi pysyä vielä kotona. Tai sitten on pitänyt lähteä jo ennen seitsemää. Kahdeksan jälkeen koulujen jo alettua ja lasten kyyditysten loputtua voi jo suunnata Beirutin kaduille. Matkanteko on sittenkin hidasta matelua. Iltapäivällä puolestaan on syytä välttää koulusta hakuaikoja. Varsin pian oppii myös välttämään oikeanpuoleisia kaistoja, koska niiden liikenne jumittuu jatkuvasti matkustajia päästävien tai kyytiin ottavien taksien pysähtelyihin. Keskikaista on etenemisen kannalta turvallinen vaihtoehto.

Beirutin liikenteessä autoilijan kannalta vaarallisimpia ovat ohjusten lailla syöksyvät skootterit, joita saattaa tulla mistä suunnasta ja millä vauhdilla hyvänsä. Niitä tulee takaa ohi, sekä oikealta että vasemmalta, ja mikä hauskaa, niitä tulee myös edestä muuta liikennettä vastaan. Ne koukkaavat surutta keulan edestä ja pahimmillaan vilisevät ympärillä kuin kalat akvaariossa. Jotkut pitävät kyllä kypärää päässä, mutta jos pariskunta on liikenteessä, niin yleensä kyydissä istuva rouva on jäänyt kypärää vaille. En tiedä, voiko sitä pitää tasa-arvokysymyksenä, mutta turvallisuuskysymys se ainakin rouvan näkökulmasta pitäisi olla. Välillä skootterin kyydissä on koko perhe pienimmästä suurimpaan, kokonaista sukua skootterin päälle on vaikeampi mahduttaa. Karkean arvion mukaan noin puolet kaupungin skoottereista kuuluu pikalounaita pikavauhtia työpaikoille kuljettaville pikaruokaketjuille.
Pikaruokaketjun skoottereita

Yleiset pysäköintipaikat ovat luku sinänsä. Niitähän löytyy melkein joka kulmalta, mutta opettelua niidenkin käyttö vaatii. Suomalaisille auton avaimistaan tarkoille autoilijoille tapa jättää avaimet pysäköintipaikan valvojalle tuntuu oudolta, mutta muuten pysäköinti ei onnistu. Pysäköintipaikoille ei jätetä mitään ajoreittejä, vaan ne pakataan autoja täyteen, pitkittäin, peräkkäin ja sivuttain. Päällekkäin pantuja en vielä ole nähnyt. Tästä syystä on tärkeää tietää suunniteltu pysäköintipaikalta lähtöaika, jolloin valvojat voivat siirrellä autoja lähtöaikojen mukaan kohti pysäköintialueen porttia. Muuten voi käydä kuten allekirjoittaneelle, joka löysi kerran auton lähes keskeltä täyteen pakattua pysäköintialuetta. Olin silloin tietysti juuri lähdössä työmatkalle. Pientä puhumista ja kärsivällisyyttä vaadittiin, mutta arviolta noin 15 auton siirtämisen jälkeen sain autoni ulos ja pääsin matkaan ja ehdin jopa lennolle.
Pysäköintipaikalla

Mitä tästä voisi oppia? Ehkä sen, että auto kannattaa jättää aina kotiin, kun sitä ei ehdottoman varmasti tarvitse. Viisainta tietysti olisi olla omistamatta autoa. Takseja on paljon eikä silloin tarvitse välittää pysäköinnistä. Tarvittaessa taksit toimivat myös päiväkoteina. Viime viikolla ajoin taksilla, jonka kuljettajan noin 3-4 vuotta vanha tytär oli selvästi taksinkuljettajaisänsä mukana päivähoidossa. Hyvin se näytti sujuvan etupenkillä ilman turvavöitä. Taksihinnat ovat myös suhteellisen kohtalaisia, vaikka Damaskoksen ja Ammanin hintoja korkeampia ovatkin. Taksilla ajamiseen liittyy Lähi-idässä muutakin koodistoa. Ainakin Ammanissa on syytä huomioida se, että yksin matkustava nainen istuu aina takana. Kuljettajan viereinen etupenkki on varattu hänen puolisolleen, vaikka puoliso kotona olisikin. Tässä suhteessa Beirut lienee vapaamielisempi, kuten monessa muussakin suhteessa. Kävely siis jää hyvin varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ainakin Hamran alueella. Kävellen pääsee samaa vauhtia kuin taksilla. Pakokaasujen hengittäminen vain ei oikein ilahduta. Lisäksi skootterivaara piilee jalkakäytävälläkin.

Raitiovaunuraiteita Beirutissa
Beirutissakin ovat aikanaan raitiovaunut kulkeneet. Liikennesuunnittelu on ollut jossakin välissä yhtä lyhytnäköistä kuin konsanaan Turussa ja Tampereella ja raiteet on purettu. Raitiovaunu olisi ehdottomasti toimiva ratkaisu Beirutin, samoin kuin Ammanin, kaltaisiin kaupunkeihin. Lähi-itä ei tässä suhteessa kuitenkaan täysin toivoton ole. Yhdessä lähialueen suurkaupungissa ratikka jo kulkee joustavasti. En ryhdy tässä politisoimaan sen kaupungin ratikkareittiä, mutta ainahan voi toivoa, että jonakin päivänä se palvelee kahden kansan yhteistä pääkaupunkia. Liikennejärjestelyjen suhteen se antaa vähän toivoa ja toivottavasti siitä uskalletaan ottaa mallia. Myös Turussa ja Tampereella.