Syyrian kansannousu oli kääntymässä
sisällissodaksi ajaessani Damaskoksesta kohti Nebekin kaupunkia syksyllä 2011.
Parikymmentä kilometriä Nebekistä itään sijaitsi matkani kohde, Deir Mar Musa
eli Mar Musan luostari. Se sijaitsee lähes asumattomassa erämaassa jyrkällä
kallionkielekkeellä. Luostari on nimetty sen rakennuttaneen Abessiniasta
(Etiopiasta) 600-luvulla tulleen Musan (Mooseksen) mukaan. Myöhemmillä
vuosisadoilla luostari palveli paikallisena piispanistuimena kunnes se joutui
1800-luvulla hylätyksi. Autolla ei pääse perille, kallionkielekkeelle päästäkseen
on noustava vuoren rinteeseen rakennettuja portaita viimeiset pari sataa
metriä.
Deir Mar Musan luostari |
Hylätyn luostarin löysi uudestaan Italiasta tullut jesuiittamunkki Paolo
Dall'Oglio. Hän käynnisti 80-luvulla bysanttilaisaikaisen luostarin
jälleenrakennuksen tehden siitä uskontojen välisen kohtaamispaikan ja dialogin
edistäjän. Luostari ei ole muutenkaan
täysin perinteinen, siellä on sekä nunnia että munkkeja vierailijoiden lisäksi.
Luostari on ekumeeninen ja luostarihenkilökuntaan kuuluu sekä itäisen että
läntisen kirkon edustajia. Sana uskontojen väliseen dialogiin keskittyneestä
luostarista kiiri, selkärepputuristien lisäksi tuhannet muslimit tulivat
vuosittain vuorenrinnettä ylös luostariin kokemaan sen rauhoittavaa, muusta
maailmasta irrallaan olevaa ilmapiiriä, rukoilemaan ja mietiskelemään. Luostarin
kirjastossa on erinomainen kokoelma uskontoihin, uskontojen väliseen dialogiin
ja teologiaan liittyvää kirjallisuutta. Tuhatluvun ensimmäisillä vuosisadoilla
maalatut freskot koristavat edelleen luostarin kirkon seiniä.
Luostarin kirkon freskoja |
Virallisesti sekulaari Syyria edustaa uskontojen mosaiikkia. Paolon johtama
luostari pyrki edistämään erityisesti muslimien ja kristittyjen välistä
yhteisymmärrystä ja yhteyttä. Sisällissotaan kääntyvässä maassa, jossa sodan
liekkeihin valettiin öljyä kärjistämällä uskontokuntien välisiä suhteita niiden
edustajiin kohdistuneilla murhilla, dialogin edistäminen oli Assadin hallinnolle
liikaa. Siitä huolimatta, että hallinto yritti virallisesti käynnistää
kansallista dialogia. Rauhan edistämiselle keskustelun keinoin ei ollut tilaa,
isä Paolo karkotettiin vuosikymmeniä kestäneen työnsä jälkeen Syyriasta. Myöhemmin
hallinto syytti häntä yhteyksistä terroristeihin, koska Paolo osoitti
ymmärrystä Syyrian hallinnon vastaiselle oppositiolle puhujamatkoillaan eri
maissa.
Kuvaannollisesti voidaan todeta, että rauhan puolesta puhujien ja toimivien on vaikea löytää sijaa majatalosta. Syyrian sisällissodassa heidät vaiennetaan tai vähintäänkin rauhanvälitysyritykset tehdään tyhjäksi. Tähän vaientamiseen osallistuu kansainvälinen media. Heidän
on vaikea saada ääntään kuulluksi ja harva media on kiinnostunut siitä, mitä he
tekevät tai sanovat. Rauhan avainten on oltava syyrialaisten käsissä, näin on
todettu useassa yhteydessä. Ongelma on siinä, että rauhan avainten käyttäjille
ei anneta tilaisuutta sodan lukkojen avaamiseen. Hallinto ja sitä vastustavat aseelliset oppositiotoimijat tekevät kaikkensa tehdäkseen
tyhjäksi syyrialaisten omat, ja usein hyvin paikalliset,
rauhanvälitysyritykset. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kansainvälinen
media ohittaa nämä yritykset. Sodan kertomukset ja kuvat keräävät lukijoita
paremmin kuin rauhan kertomukset. Media tietysti suojelee myös itseään. Uutisointi ei läheskään aina kestä kriittisempää tarkastelua. Kuva
Syyrian sodasta muuttuisi monipuolisemmaksi, mikäli lähteinä olisivat myös ne
tavalliset syyrialaiset, jotka haluavat rauhaa, normaalia elämää, eivätkä halua
olla missään tekemisissä sen enempää hallinnon kuin oppositioidenkaan sodan
lietsonnan kanssa. He joutuisivat muistuttamaan kansainväliselle yhteisölle myös
siitä usein helposti tai tarkoituksellisen luontevasti unohdetusta asiasta,
että Syyrian saartotoimet haittaavat kaikkein eniten juuri tavallisten
syyrialaisten elämää.
Liian vähän on uutisoitu niistä tulitaukoneuvotteluista, joita on käyty
paikallisesti ja omin syyrialaisin voimin Raqqassa (al-Raqqah), Aleppossa,
Homsissa ja Tal Kalakhissa. Tal Kalakh on pieni noin 50 000 asukkaan kaupunki
lähellä Libanonin rajaa ja siellä käytiin ensimmäiset kovat taistelut
sisällissodan alkumetreillä toukokuussa 2011. Raqqassa puolestaan aseellisten
oppositiotaistelijoiden onnistui murtaa kaupungissa vallinnut rauha. Homsissa kävi
samoin suhteellisen pitkään kestäneen rauhallisemman jakson jälkeen. Kaupungin
sisällä vallinneesta tulitaukotilasta saatiin kiittää johdonmukaista pyrkimystä
jatkuviin neuvotteluihin ja sopimuksiin eri osapuolten välillä. Tal Kalakhissa
seurataan nyt, mitä siellä tapahtuu. Tulitaukorikkomuksia on ollut, mutta
kuolonuhreilta vältyttiin kokonaan tammikuusta aina huhtikuun alkupuolelle
asti, jolloin kymmenkunta siviiliä joutui raa'an murhan uhreiksi. Nämä
alueelliset ja kotikutoiset rauhanvälitysmekanismit ja -menetelmät, vaikka
eivät olekaan täysin pitäneet, ansaitsevat tulevaisuudessa myös tutkijoiden
huomion.
Jos ja kun Syyriaan joskus saadaan maan kattava tulitauko, nämä syyrialaisten neuvottelemat paikalliset tulitauot ovat avainasemassa. Eri puolille
Syyria syntyvien tulitaukoa noudattavien kaupunkien ja kylien tueksi tarvitaan niitä kansainvälisiä
elementtejä, jotka ovat olleet keskeisiä sekä Kofi Annanin että Lakhdar
Brahimin suunnitelmissa. Tärkeänä osana sitä tulee olemaan yksi historian
mittavimmista YK:n rauhanturvaoperaatioista. Näistä tulitaukoa ylläpitävistä
alueista tulitauko voi asteittain levitä koko maahan. YK:ta tarvitaan alussa tulitaukojen
valvomiseen ja aseellisten toimijoiden eristämiseen, mutta ajan kanssa myös
radikaalimpien aseellisten toimijoiden eristämiseen ja aseista riisumisen
valvomiseen. Tämän kaiken saavuttamiseen vuosikymmen on lyhyt aika. Mutta ilman
näitä jo nyt todistettavia paikallisia aloitteita ja niistä lähtevää kokemusta
tuloksiin ei päästä. Kansainvälisellä yhteisöllä on vähän annettavaa näihin
paikallisiin neuvotteluihin, syyrialaiset tuntevat oman maansa ja toisensa
parhaiten. Yksi kestävimpiä keinoja syyrialaisten tulitaukoponnistelujen
tukemiseksi on lopettaa kaikki mahdollinen tuki asevienniltä taisteluja
käyville oppositiotoimijoille. Niin pitkään kuin niiden sallitaan jatkua,
käännetään selkä syyrialaisille rauhanvälittäjille.
Sisällissodan haavojen paraneminen vie vuosikymmeniä, jopa sukupolvia. Uuden Syyrian alkumetreillä on syytä nousta takaisin Mar Musaan. Luostarin
kaltaista ekumeenista yhdessä elämisen ja oppimisen henkeä tarvitaan enemmän
kuin koskaan aikaisemmin. Isä Paolon kannattaa valmistautua palaamaan
vuorelleen.