27. maaliskuuta 2013

Opettajat opintiellä


Queen Rania Teacher Academy järjesti viime viikolla kaksipäiväisen alueellisen opettajakoulutusfoorumin (Arab Program on Teacher Policies and Professional Development) Ammanissa. Suomen Lähi-idän instituutille tämä merkitsi yhtä päätepistettä projektissa, joka alkoi noin kaksi vuotta sitten. Helsingin yliopiston Opettajakoulutuslaitoksen monikulttuurisuusryhmä vieraili Ammanissa syksyllä 2011 yhtenä vierailukohteenaan edellä mainittu akatemia. Sen vastavierailu Helsingin yliopistoon toteutui puolestaan syksyllä 2012. Instituutti avusti näiden vierailujen toteutumista. Instituutin ja Suomen Jordanian kunniapääkonsuli tohtori Rakan Rsheidatin tukemana Helsingin yliopiston Opettajakoulutuslaitoksen esimies prof. Jari Lavonen saapui pääluennoitsijaksi viime viikolla järjestettyyn foorumiin.

Opettajakoulutusfoorumin osallistujia tauolla Ammanissa 20.3.2013
Lavosen luentoa kuunnellessa oli mielenkiintoista seurata yli 20 Lähi-idän maasta tulleiden osallistujien reaktioita. Hyväksyvä mumina seurasi luennon etenemistä. Muutamassa kohdassa, jotka mitä ilmeisemmin ovat opettajakoulutuksen kipupisteitä Lähi-idässä, kuulijat suorastaan riemastuivat. Niitä kohtia olivat Lavosen painotus Suomen opettajakoulutuksen pitkäjänteisyydestä ja sen tuomista tuloksista, joita nyt on jo vuosia mitattu PISA-arvioinneissa suomalaisia mairittelevin tavoin. 40-vuotta sitten tehdyt poliittiset päätökset opettajakoulutuksen tavoista ja sisällöistä olivat hyvin kauaskantoisia, jopa siihen asti, että niihin on tarvinnut tehdä vain pienimuotoisia korjausliikkeitä vuosien saatossa. Lavosen sanoma oli selvä. Hallitusten vaihtuminen ei vaikuta opettajakoulutuspolitiikkaan. Läsnäolijat tiedostivat ehkä jopa kiusallisen selvästi sen, miten politiikat, koulutuspolitiikka mukaan lukien, muuttuvat hallitusten ja ministereiden vaihtumisen myötä. Se tuhoaa kaiken pitkäjänteisyyden toiminnasta, joka puolestaan koululaitosta, opetussuunnitelmia ja opettajakoulutusta ajatellen on äärimmäisen vahingollista.

Luennoilla kävi myös selvästi ilmi se, että suomalaisen koululaitoksen ja oppimisen ytimessä ei ole jatkuva koulumenestyksen mittaaminen erilaisine kokeineen ja testeineen. Oppiminen ymmärretään kokonaisvaltaisena tapahtumana, jossa kullakin luokanopettajalla on paras ymmärrys sen seuraamisessa, miten hänen oppilaansa oppivat ja menestyvät koulussa. Lähi-itään on pesiytymässä amerikkalaistyylinen kaiken mittaaminen kokein ja testein aina siihen asti, että se häiritsee itse oppimista. Tästä ei voi olla tulematta mieleen Suomenkin valtionhallintoon yritysmaailmasta pesiytynyt tuottavuuden, tulosten ja vaikuttavuuden mittaaminen, jonka onneksi koululaitos, jos oikein ymmärsin, on onnistunut torjumaan.

Suomalaisen koululaitoksen menestymiseen pitkäjänteisen politiikan ja maalaisjärkeen käyvien poliittisen päätösten lisäksi vaikuttavat aikanaan luotu kyläkoulujärjestelmä ja yksityiskoulujen puuttuminen. Suomessa kaikki saavat samanlaisen ja yhtäläisen opetuksen etelästä pohjoiseen riippumatta täysin vanhempien varallisuudesta tai koulutusasteesta. Jokaisella, niin halutessaan, on yhtäläiset mahdollisuudet lähteä opiskelemaan vaikka lehmänlypsäjätaustalta - kuten allekirjoittanut - peruskoulun kautta yliopistoon. Lähi-itään ovat pesiytyneet niin kalliit yksityiskoulut, yliopistot kuin preppauskurssit. Ne tuottavat rahaa niitä pyörittäville tahoille, mutta samalla ne rapauttavat yhteiskunnan sivistyksellistä perustaa. Yhteiskunnassa vallitsevat erot ja kuilut syvenevät. Koulujärjestelmä ei eheytä jo valmiiksi hauraita yhteiskuntia. Niiden pohjalle koulutusta rakentava yhteiskunta ei menesty kansainvälisissä oppimisarvioissa.

En voi kieltää, etteikö pieni huoli olisi nakertanut mieltäni kuunnellessani professori Lavosen luentoa. Onko nykyinen suomalainen poliittinen ymmärrys yhtä vakaalla pohjalla kuin 40 vuotta sitten? Missä määrin taloudellisten tekijöiden annetaan vaikuttaa perusopetukseen ja sen tasoon? Suomessa olemme hyvin tietoisia koulumaailmaamme koskevista ongelmista. Kyläkoulujärjestelmä on jo lähes ajettu alas. Koululaitos muuttuu tuotantolaitosten suuntaan ja suurempiin yksikkökokoihin - ja tämä tapahtuu oppimisen, yhteisöllisyyden ja oppilaiden hyvinvoinnin kustannuksella. Koulukiusaaminen on jokapäiväinen ilmiö, josta kärsivät sadat ja tuhannet peruskoulun oppilaat. Nykyiset PISA-arvioinnit opetuksemme ja koululaitoksemme erinomaisuudesta perustuvat juuri tuohon 40-vuotiseen johdonmukaiseen ja pitkäjänteiseen sekä riittävän muuttumattomaan työhön. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että 40 vuoden kuluttua Suomi on edelleen kansainvälisten arvioiden kärkipaikoilla.

Suomalaista koulutusosaamista vietäessä nämä kipeät, mutta meille tutut asiat, unohdetaan varsin luontevasti. Eikä niistä tietysti koulutusta myytäessä mukava olisikaan puhua. Niiden tiedostamisen pitää auttaa meitä arviomaan itseämme ja koulutuksemme tilaa. Miksi kaikki ei kuitenkaan ole niin hyvin, kuin annamme ymmärtää olevan? Tämä ei ole pelkästään opettajien huoli, vaan kaikkien koululaisten vanhempien.

Lähi-idän koululaitoksissa on paljon kehitettävää, mutta täältä löytyy ehkä jotakin sellaista, mistä suomalainen yhteiskunta ja koululaitos voivat oppia. Yksi näistä Lähi-idän kulttuureille perustavaa laatua olevista asioista ja arvoista on yhteisöllisyys. Suomalaisen yhteiskunnan yhteisöllisyys heijastui aikanaan kyläkouluissa. Onko kyläkoulujen katoaminen ollut myös merkki yhteisöllisyyden häviämisestä? Siinä missä viemme koulutusosaamista Lähi-itään, voisimme vastavuoroisesti reilun kaupankäynnin hengessä oppia yhteisöllisyyttä Lähi-idästä ja antaa sen heijastua myös koulumaailmassa. Markkinointimatkoilla suomalaiset opettajat voivat olla myös opintiellä Lähi-idässä.