2. maaliskuuta 2013

EU eksyksissä


Vanhan sanonnan mukaan ei ole olemassa yhtä, vaan monta Afrikkaa. Sillä kuvataan Afrikan moninaisuutta. Sama sanonta pätee tietysti Lähi-itäänkin. Ei ole yhtä Lähi-itää, vaan se muodostuu rikkaasta erilaisuudesta. Mutta jos mihin, niin sanonta pätee Euroopan unioniinkin. EU näyttäytyy Lähi-idässä monena erilaisena toimijana. Tämä lienee yksi syy siihen, että EU:sta syntyvä mielikuva Lähi-idässä on varsin sekava.

EU:n nettisivut antavat kuvan aktiivisesta ja osallistuvasta toimijasta Lähi-idässä. EU on mukana Lähi-idän rauhanprosessissa yhtenä kvartetin toimijana. Sillä on myös alueellinen ulottuvuus Välimeren unionissa (the Union for the Mediterranean). Tämän lisäksi EU:lla ja Persianlahden yhteistyöneuvoston mailla on niin sanottu alueiden välinen ulottuvuus. Lisäksi kahdenvälisiä suhteita on niiden maiden kanssa, jotka syystä tai toisesta eivät ole osallisia edellä mainituissa yhteistyöelimissä. Näitä maita ovat Iran, Irak ja Jemen. On naapuruuspolitiikkaa, assosiaatiosopimuksia (kahdenvälisiä yhteistyösopimuksia) sekä tietysti EU:n diplomaattisena toimijana Euroopan ulkosuhdehallinto (European External Action Service - EEAS), joka toteuttaa EU politiikkaa Lähi-idässä mukaan lukien turvallisuuspolitiikka ja kehitysapu.

So far so good. Mutta mitä Lähi-idässä ajatellaan EU:sta? Mikä on siitä syntyvä mielikuva? Mitä EU:sta tiedetään? EU:sta syntyvä mielikuva ei ole kovin rohkaiseva. Mielikuvissa muodostuu käsitys hajanaisesti, epäyhtenäisesti ja joskus epäjohdonmukaisesti toimivasta unionista. Joidenkin yksittäisten EU-maiden näkyvyys on paljon suurempi ja mielikuvat niistä selvempiä kuin EU:n näkyvyys ja siitä muodostettu käsitys. Toisaalta, joissakin tapauksissa EU näyttää kärsivän joidenkin jäsenvaltioidensa vanhoista synneistä Lähi-idässä. Mandaattiajan historia ja öljy-yhtiöiden toiminta varjostaa edelleen sekä Ranskaa että Iso-Britanniaa ja niiden EU-jäsenyydestä vedetään joskus huoletta linkki nykyiseen EU:hun. Yhdellä EU:n vetureista eli Saksalla on äärimmäisen synkkä holokaustin historia takanaan eikä sitä unohdeta Israelissa; ne varjot heitetään helposti koko EU:n päälle. Vaikka näiden lähihistorian syvien varjojen yhdistäminen nykyiseen EU:hun ei ole rationaalista, tunnetasolla ne elävät edelleen ja tunteilla on aina oma tehtävänsä mielikuvien syntymisessä.

EU-alue on tärkeä kauppakumppani monelle Lähi-idän maalle yhtälailla kuin Lähi-itä on merkittävä alue kaupallisten ja energiasuhteiden osalta EU:lle. Taloudellisella sektorilla EU on jättiläinen, mutta tämä toiminta on varsin teknistä ja mekaanista sekä joskus eräiden EU-maiden kahdenvälisten kauppasuhteiden ohjaamaa. Lisäksi tämä sektori on tavallisten Lähi-idän kansalaisten silmissä suhteellisen näkymätöntä vaikka EU:n tunnuksiin sen rahoittamissa hankkeissa törmääkin. Ehkä yleisimmin tietoisuuteen nousee se, että EU on palestiinalaishallinnon suurin rahoittaja.

Jos EU on talouspuolella jättitoimija, niin se ei ole sitä ulkopolitiikassa. Rauhanprosessiin osallistuminen on siitä näkyvä, tai pikemminkin näkymätön, esimerkki. EU:n osallistuminen kvartettiin USA:n, Venäjän ja YK:n lisäksi on kuin vapaamatkustajana toimimista. EU:lla on Lähi-idän rauhanprosessissa oma erityisedustaja, joka edustaa EU:ta kvartetissa, mutta siihenpä se sitten jää. Toimintaa ei leimaa millään tavalla EU:n oma poliittinen tahtotila ja yleisesti rauhanprosessiin liittyvissä asioissa EU:sta syntyy mielikuva Yhdysvaltojen politiikan myötäilijänä. Lähi-idän kysymyksissä sisäisesti jakautuneen EU:n politiikka on väistämättä vesittynyttä. Oiva esimerkki tästä oli EU maiden jakautuminen Palestiinan tunnustamiskysymyksessä YK:ssa.

Hamasin noustua vaalien voittajaksi vuonna 2006 EU ensin ylisti vaalien rehellisyyttä, avoimuutta ja onnistumista vain asettaakseen vähän myöhemmin osana kvartettia Gazan taloussaartoon. Tämä oli selvä viesti palestiinalaisille siitä, että EU on Yhdysvaltojen talutusnuorassa. Sama koskee EU:n suhteita ja saartotoimenpiteitä Iranin suhteen. Siinä, missä taloudellisella sektorilla EU näyttää toimivan itsenäisesti, poliittisella sektorilla EU:n itsenäisyys on lähinnä kauniita korulauseita. Se rummuttaa yhdenmukaista EU-politiikkaa Lähi-idässä, mutta lopputulos jää auttamatta vaisuksi sen vaatiessa 27 valtion unionissa yhteistä päätöstä.

Selvimmin Lähi-idässä nousee esille tyytymättömyys EU:ta kohtaan siitä, että sen katsotaan pelaavan kaksilla korteilla ja olevan kaksinaismoralistinen. Double-standards on toistuvasti esille nouseva mielikuva EU:n politiikasta. Hyvässä muistissa on se tosiasia, että EU tuki ja teki yhteistyötä autoritaaristen hallintojen (Egypti, Tunisia, Libya muutamia mainitakseni) kanssa samalla, kun se toisaalta toitotti demokratian ja ihmisoikeuksien merkitystä. Kauppasuhteita Israelin kanssa on kehitetty ja laajennettu, vaikka assosiaatiosopimus edellyttää ihmisoikeuksien kunnioittamista ehtona suhteiden kehittämiselle. Hamasista jo mainitsinkin yllä, mutta Hezbollah on pysynyt edelleen terroristijärjestölistan ulkopuolella vaikka toiminnallisesti ne ovat hyvin samankaltaisia. Tämä osoittaa yhdenmukaisuuden puutetta riippumatta siitä, mikä Hamasin ja Hezbollahin suhteen olisi rakentavinta politiikkaa.

Näihin politiikan epäyhtenäisyyksiin ja tasapuolisuuden puutteeseen Lähi-idän kansalaiset kiinnittävät erityistä huomiota. Ne eivät jää huomaamatta täysin riippumatta siitä, että jotkut syntyneistä mielikuvista ovat enemmän kuvittelua kuin totta. Mielikuvien muodostumiselle ei ole millään tavalla välttämätöntä toimijan, kuten tässä tapauksessa EU:n, päätösten taustat. Vahvat mielikuvat syntyvät useimmiten epäolennaisiltakin vaikuttavien tekijöiden synnyttäminä. EU:sta Lähi-idässä muodostuneet mielikuvat syövät sen uskottavuutta ja mahdollisuuksia. Pahimmillaan mielikuvana vahvistuu käsitys EU:sta, jonka puheet ja vaatimukset demokratiasta ja ihmisoikeuksista ovat tyhjää retoriikkaa ilman sisältöä.

International Crisis Groupin Peter Harling kiteyttää lännen toiminnan, ja sen mukana EU:n,  ristiriitaisuuden osuvasti Lähi-idässä. Länsi on periaatteellinen ja vaativa suhteessa Hamasiin ja Iraniin, mutta suhteessa Yhdysvaltojen politiikkaan Lähi-idässä ja Israeliin EU toimii pragmaattisesti ja myötäilevästi. Tämä nähdään, se koetaan ja tunnetaan eikä ole mikään ihme, jos sitä pidetään kaksinaismoralistisena.

Onko sitten mitään tehtävissä tämän mielikuvan muuttamiseksi? Sitä eivät muuta EU:n julkisuuskampanjat tai filmifestivaalit Lähi-idän pääkaupungeissa tai pienimuotoiset kansalaisjärjestöjen kanssa tehtävät projektit. Ne tavoittavat vain pienen osan yhteiskuntaa, ja siitäkin usein vain eliitin. Se ei riitä muuttamaan Lähi-idän kansalaisten yleisesti jakamaa mielikuvaa kaksinaismoralistisesta toimijasta.

Jotkut Lähi-idässä perään kuuluttavat EU:lta toimintaa, joka tuntuu ja näkyy enemmän kansalaisten perustarpeita tyydyttävänä tai niiden tarpeiden tyydyttämiseen mahdollistavana toimintana. Eräät muslimiveljeskuntaan kuuluvat ovat myös esittäneet, että EU on sen erilaisuudesta syntyvästä unionista ja sosiaalisen integraation toteutumisesta johtuen Yhdysvaltoja mielekkäämpi keskustelukumppani muslimienemmistöisten arabivaltioiden kanssa. EU tunnustetaan siis myös eräänlaisena mallina, josta on mahdollista oppia jotakin yhtälailla erilaisuuksista koostuvassa Lähi-idässä.

EU:lla on näitä yllämainittuja tunnustettuja positiivisia mielikuvia, mutta eikö EU edes itse huomaa omia vahvuuksiaan Lähi-idässä? EU:lle myönnettiin rauhan Nobel-palkinto viime vuonna. Sitä ei myönnetty tämän hetkisen EU:n politiikan vuoksi vaan siitä syystä, että EU:hun johtanut kehitys on sen alueella kantanut hedelmää sodattomuutena toisesta maailmansodasta lähtien. Valtioiden välisessä läheisessä yhteistyössä on todistetusti vahvuutta ja valtioiden välisten konfliktien syntymistä estäviä tekijöitä.  Tämän EU:n vahvuuden olettaisi synnyttävän positiivisia, jopa toteutumiseen asti toivottavia, mielikuvia Lähi-idässä. Nyt EU haparoi kuin eksyksissä oleva autiomaan vaeltaja Lähi-idässä. Auttaisiko sitä tasavertaisessa yhteistyössä Lähi-idän valtioiden kanssa paluu omille juurilleen, joiden ensisijaisena tavoitteena on estää alueen valtioiden välisten konfliktien syttyminen?