10. maaliskuuta 2013

Patsaat pitkällään


Vajaa viikko sitten Syyrian al-Raqqahin kaupungin asukkaat riemuitsivat alas kaadetun Hafez al-Assadin patsaan ääressä. Näkymä muistutti sitä samaa, jota uudestaan ja uudestaan pyöritettiin televisioissa Saddam Husseinin kaadetun patsaan ympärillä Bagdadissa 10 vuotta sitten. Al-Raqqahin kaupunki siirtyi Assadin patsaan kaatamisen symboloimana valtaosin kapinallisten hallintaan. Valtioiden sisäinen heikkous onkin lähes suoraan verrannollinen hallitsijoiden patsaiden kokoon. Syyrian patsasteluun vaikutteita oli saatu, kuinkas muuten, Pohjois-Koreasta.

Luin vain muutama kuukausi sitten samaisen al-Raqqahin kaupungin asukkaista. Silloin asukkaiden viesti oli vielä erilainen. He halusivat pitää kaupungin erossa sisällissodasta ja pyrkivät estämään kapinallisten pääsyn kaupunkiin. Lukuisat esimerkit eri puolilta Syyriaa olivat näyttäneet selvästi, että resepti tuholle oli asutuskeskusten valloittaminen ja siten armeijan ja ilmavoimien tulituksen vetäminen näille alueille. Al-Raqqahissa ei tätä tuhoa kaivattu.

Al-Raqqah pysyi suhteellisen pitkään yhtenä muutamasta rauhallisemmasta kaupungista Syyriassa. Jopa siihen asti, että monet muualta Syyriasta paenneet saapuivat al-Raqqahiin sen rauhallisuuden vuoksi. Tavallisten kaupunkilaisten tahtotila pysytellä sodasta erillään ei riittänyt. Syyrian nykyistä hallintoa vastustavien kapinallisten logiikka on täysin yhtäläinen hallinnon logiikan kanssa - mitään ei säästetä. Valtataistelun - thawran eli vallankumouksen - alttarille voidaan uhrata kaikki. Aseistetut kapinalliset ovat yhtä valmiit uhraamaan siviilit kuin hallintokin. Tässä sodassa siviilien suojelu - tai puhe siitä - on retoriikkaa pahimmillaan. Erityisesti siitä syystä, että tällä siviilien suojelun retoriikalla on pyritty saamaan kansainvälinen yhteisö sekaantumaan valtataisteluun sotilaallisesti. Siis tavalla, jonka seurauksena siviilien kärsimykset vain kasvaisivat. Tämä ei ole millään tavalla suojeluvastuun periaatteiden eikä tarkoituksen mukaista. Kapinalliset eivät halua säästää hävitykseltä mitään osaa Syyriaa, koska heidän logiikkansa mukaan jokainen rauhanomaisesti elävä paikka tai kaupunki on merkki nykyisen hallinnon pysyvyydestä. Tästä syystä ne on tulta puoleen vetämällä hävitettävä. Sen vuoksi al-Raqqahin kaupungin ei annettu pysyä erossa sisällissodasta.

Kaikki harhakuvitelmat demokratiasta, ihmisoikeuksista, paremmasta elämästä ja tasa-arvosta voi nykyisten aseellisten kapinallisten mahdollisesti hallitsemassa Syyriassa unohtaa. Syyriassa ei sodita demokratian puolesta, siellä soditaan raa'asti vallasta; vallasta, jolla on alueelliset ulottuvuudet. Tavalliset syyrialaiset ovat joutuneet petetyiksi, rauhanomainen kansannousu oikeutettuine vaatimuksineen on kaapattu heiltä sekä sisäisen että alueellisen valtataistelun välineeksi. Poliittinen oppositio on joutunut aseellisten kapinallisten, joista osa edustaa hyvin radikaalia islamismia, talutusnuoraan. Syyrian perinteinen Damaskoksen kevään aikainen oppositio- ja kansalaisliike on raivattu lähes näkymättömiin - se oppositioliike, jolla olisi ollut sekä taustaltaan, kokemuksestaan, uskottavuudeltaan että toimitavoiltaan parhaat edellytykset uuden Syyrian rakentamiseen.

Syyrian valtataistelussa käydään sotaa ihmisyyttä vastaan ja yhä edelleen ja entistä voimistuvimmin äänenpainoin kapinallisten puhemiehet yrittävät milloin painostaa, milloin houkutella kansainvälistä yhteisöä sekaantumaan Syyrian verilöylyyn tuomalla sinne aseita. Syyllisyyttä Syyrian verenvuodatukseen ja hävitykseen halutaan jakaa laajemmalle. Todisteita alkaa kerääntyä siitä, että EU, joka on asettanut Syyrian asevientikieltoon, katsoo kohteliaasti toisaanne, kun jotkut yksittäiset jäsenmaat tukevat asetoimituksia Kroatiasta kapinallisille.

Al-Raqqahissa yksi patsas on kaadettu autoritaarisuuden murskaamisen osoittamiseksi. Tilalle on nousemassa uudet kasvot omaava autoritaarisuus, joka perustaa hallintonsa vanhan autoritaarisen hallinnon malliin eli aseisiin tai ainakin kaaoksen autoritaarisuuteen, jonka keskiöissä ovat aseiden voimin valtaa pitävät toimijat. Sen luoma inhimillinen turvattomuus on vähintäänkin verrannollinen Assadien dynastian yli 40 vuotta kestäneeseen harvain valtaan. Valtaa rakennetaan voiman, ei demokratian perustalle. Mutta tämä selittää myös sen, miksi pitkällään olevan patsaan ympärillä tanssittiin - syyrialaiset ovat oppineet selviytyäkseen kannattamaan kulloinkin vallassa olevaa. Tanssia tahditetaan aseiden tahtipuikoilla. Se, mitä mediassa al-Raqqahista näkyy ja raportoidaan, kertoo loppujen lopuksi hyvin vähän siitä, mitä syyrialaiset sisimmässään ajattelevat.