19. maaliskuuta 2013

Hilman huomioita


Rohkeat naiset ovat lähteneet Lähi-itään! Agatha Christien, Gertrude Bellin ja Selma Lagerlöfin seuraan liittyy ansaitusti myös suomalainen Hilma Granqvist. Siinä, missä Agatha oli arkeologimiestään Max Mallowania Syyriassa ja Irakissa seuraava kirjailija, Gertrude Bell seikkailija, poliittinen avustaja ja vakoilija, Jerusalemiin sijoittuvan romaanin kirjoittanut Selma Lagerlöf ensimmäinen Nobelin kirjallisuuden palkinnon voittanut nainen, Hilma oli ennen kaikkea tutkija. Tietysti ei voi olla panematta merkille sitä, että kaikkia näitä Lähi-itään lähteneitä sankarittaria yhdisti kirjoittaminen. Christie naputteli nyt jo hieman nukkavierussa, mutta silloin ulkomaalaisten suosiossa olleessa Aleppon Baron-hotellissa Idän pikajunan arvoitusta. Kirjoittaminen kertoo siitä, että nämä naiset katselivat tarkoin ympäröivää maailmaa - Lähi-idässä tietysti alueen maita ja ihmisiä - ja tekivät sen pohjalta ylös kirjattavia huomioita.

Ei ole mikään itsestään selvyys, että 20-luvulla suomalainen nainen lähtee yksin tutkimusmatkalle Palestiinaan. Mutta Hilma lähti. Matka Palestiinaan oli osa Hilman Saksassa suoritettuja opintoja ja Palestiinassa hän osallistui saksalaisten teologien järjestämälle arkeologian kurssille. Matkan seurauksena hän päätti jäädä tekemään antropologista kenttätyötä pieneen muutaman sadan asukkaan Artasin muslimikylään Beetlehemin tuntumassa vuonna 1925 (postauksen kuvat talosta, jossa Hilma Artasissa asui). Hilma teki perustellun päätöksen kylän valinnassa. Se ei sijainnut liian kaukana Jerusalemista, mutta oli siitä huolimatta elänyt omaa kyläelämäänsä vuosisatoja. Havainnointiin ja haastatteluihin perustuvan tutkimuksen rajaus oli onnistunut kylän riittävästä pienuudesta johtuen. Artas sijaitsi wadissa, joka sai riittävästi vettä talvisateiden ansiosta ja jonka pohja oli hedelmällistä viljelykselle.

Hilma Granqvist keskittyi tutkimaan Artasin muslimikylän ihmisten ja perheiden elämänkaarta. Tästä tutkimuksesta syntyi vuosina 1931-1965 kaikkiaan viisi teosta, jotka käsittelivät palestiinalaisten elämänkaarta kehdosta hautaan (syntymä, lapsuus, avioliitto, kuolema ja hautaus). Hilmalla oli Artasissa muutaman hengen tutkimusavustajaryhmä ja hän dokumentoi tutkimuksensa huolellisesti paikallisella Palestiinan arabian kielellä. Säilyneet dokumentit ja muistiinpanot muodostavat lähdeaineistoa vielä monelle tutkimukselle. Mielenkiintoista on huomata, että vaikka Hilman omana tutkimuskohteena oli kylä ihmisineen ja heidän elämänsä ja tapansa, niin arabiankielinen lähdeaineisto tarjoaa uutta tietoa myös paikallisen arabian murteen tutkimukseen. Kirjoitetun lähdeaineiston lisäksi Hilma oli ahkera valokuvaaja, joka ikuisti tutkimuskohteensa ottamalla noin 1000 valokuvaa. Hilma Granqvist oli monessa mielessä aikaansa edellä, moderni tutkija, joka joutui taistelemaan vakiintuneita tutkimustraditioita tai -toiveita vastaan silloisessa miesvaltaisessa tutkijayhteisössä. Hilmalle esitettiin opiskeluvaiheessa Helsingissä tutkimusta Vanhan testamentin naisista; matka siitä Artasin kylään elämään ja tutkimaan palestiinalaisen muslimiyhteisön ja erityisesti sen naisten elämää ei ollut pitkä pelkästään maantieteellisesti, mutta myös rohkea harppaus akateemisesti vastoin silloisia teologisväritteisiä Lähi-idän tutkimussuuntauksia. Vastavirtaan uimisella oli seurauksensa, Hilmaa ei koskaan valittu Suomessa pätevyyttään vastaaviin yliopistotehtäviin.

Hilman tutkimusmetodeilla oli tärkeä rooli Britanniassa kehittyneessä uudemmassa antropologisessa tutkimussuuntauksessa, jossa kenttätyöllä ja osallistuvalla havainnoinnilla on erityinen merkitys. Hilma itse korosti ihmisten keskellä elämisen ja asumisen merkitystä tutkimuskeinona. Hänen huomionsa ja havainnointinsa Artasin kylässä toimivat esimerkkinä antropologisen tutkimuksen lisäksi keinolle ymmärtää paremmin Lähi-itää. Osallistuva havainnointi vaatii asumista ja elämistä tutkimusalueella sekä paikallisen kielen ja tapojen oppimista ja tuntemista.

Lähi-idän ymmärtäminen ulkopuolisille, sen omista asujista puhumattakaan, tuntuu lähes ylivoimaisen vaikealta. Ymmärtämisen, tai pikemminkin ymmärtämättömyyden, ongelma heijastuu näkyvästi kansainvälisessä Lähi-idän politiikassa. Viime vuosikymmeninä tämä on nähty selvästi esimerkiksi Irakin kohdalla, vaikka esimerkkejä voisi luetella lukuisia alkaen mandaattihallinnoista. Kansainvälisen politiikan epäonnistumisen taustalta löytyy usein hämmästyttävää tietämättömyyttä Lähi-idästä, sen kulttuureista, uskonnoista, tavoista ja kielistä. Päätöksiä tehdään kaukana ja usein politiikkojen toimesta, jotka eivät koskaan ole alueella käyneet. Toki lähetystöt syöttävät alueelta tietoa poliittisen päätöksenteon tueksi yhtälailla kuin tutkijoiden tutkimuksiin perehdytään ulkoministeriöissä, mutta yhtäkaikki, tutkitun tiedon hyödyntäminen päätöksenteon tueksi jää ainakin tulosten perusteella kovin vajaaksi. Politiikkaa tietysti tehdään usein enemmän etujen, vaikka näennäisten tai kuviteltujen, ehdoilla eikä ymmärryksen perusteella.

Lähi-itää ei tunne kukaan, eikä voikaan tuntea, täydellisesti. Hilman huomiointiin perustuvat metodit tarjoavat Lähi-idän ulkopuolelta tuleville niitä välineitä, jotka auttavat ymmärtämään paremmin alueen ihmisiä ja elämää heidän omista lähtökohdistaan lähtien. Olennaista siinä on alueella asuminen ja eläminen, havainnointi ja kielten oppiminen. Ne ovat kaikki avaimia syvempään ymmärrykseen ja sitä kautta myös aitoon Lähi-idän elämän ja kulttuurien sekä ihmisten arvostukseen.