4. tammikuuta 2013

Vapauden vääristymiä


Vapaus on kaikille ihmisille suhteellinen ja kokemusperäinen asia. Freedom Housen mukaan Syyria ei ole vapaa maa. Eikä se sitä monessa suhteessa varmasti ollutkaan, eikä ole vieläkään. Poliittinen vapaus oli tarkasti rajoitettua, se rajoittui käytännössä hallitsevan puoluekoalition puolueiden toimintaan. Hallinnon vastaiseen oppositioon kuuluminen ja siinä toimiminen saattoi viedä 'valtion turvallisuuden vaarantamisesta' telkien taakse. Toisaalta on hyvä muistaa, että kehitys esimerkiksi poliittisten vankien määrän suhteen ei ollut toivoton. Heidän määränsä oli vähenemässä. Poliittisten vankien määrä lienee ollut Syyrian sisällissodan alkaessa muutamia satoja. Syyria ei tässä suhteessa poikennut muista arabivaltioista Lähi-idässä, niistäkään, jotka ovat olleet lännen ja erityisesti Yhdysvaltojen kumppaneita.

Vapauteen kuuluu myös vapaus pelosta. Se on yksi inhimillisen turvallisuuden perusteista YK:n kehityksen ohjelman (UNDP) määritelmän mukaan. Pelolla oli eri asteita Syyriassa, mutta politiikkaan osallistumattomien syyrialaisten arkielämää se ei paljon haitannut. Syyrian kaltainen autoritaarinen hallinto käyttää lähes poikkeuksetta pelon luomista yhtenä hallitsemisen välineistä, ja se institutionalisoitiin valtion turvallisuuselinten toiminnassa. Pelko eli mukana syyrialaisten elämässä, välillä vahvemmin, välillä heikommin, milloin tietoisempana, milloin tiedostamattomana. Se nousi vahvimmilleen Hafez al-Assadin hallinnon turvautuessa koviin otteisiin muslimiveljeskunnan vuosia kestäneen kansannousun tukahduttamisessa 30 vuotta sitten. Silloin myös poliittisen vankien (lähinnä muslimiveljeskunnan jäseniä) määrä nousi moninkertaiseksi. Suurin osa näistä vangeista oli jo vapautettu Bashar al-Assadin noustessa valtaan. Hän jatkoi vapauttamisten linjalla muutaman sadan jäädessä kaltereiden taakse.

Lehdistö- ja ilmaisunvapaus pysyivät rajoitettuina, vaikka lieventymistä näiden suhteen oli tunnistettavissa viimeisenä vuosikymmenenä ennen sisällissotaa. Hallinto kesti jo jonkinasteista kritiikkiä ja sosiaalisen median kanavien käyttö mahdollistettiin pitämättä siitä suurta ääntä. Mielenkiintoinen yksityiskohta lienee se, että facebookin käyttö vapautettiin siitä erikseen ilmoittamatta samaan aikaan kun nykyinen sisällissota kansannousuna käynnistyi. Syyrialaiset tunnustivat myös sosiaalisen vapauden ainakin johonkin rajaan asti. Maassa vallitsi sekä virallisesti että käytännössä uskonnon vapaus eikä ketään vainottu uskonnon perusteella. Naiset saivat äänioikeuden sekä mahdollisuuden olla parlamenttiehdokkaana vuonna 1953 ensimmäisenä arabivaltiona Lähi-idässä. Syyria ei myöskään kääntänyt selkäänsä muille hädänalaisille. Irakin sodan seurauksena Syyriaan siirtyi lähes miljoona Irakin pakolaista.

Huomattavin vapautuminen Syyriassa koettiin talous- ja yrityselämän suhteen. Yksityisyrittäjyyden säännöstelyä vapautettiin ja se näkyi selvästi suurimmissa kaupungeissa ja erityisesti Damaskoksessa. Ravintolat, hotellit, ja matkamuistomyymälät kukoistivat. Talouselämän vapautumisen pimeänä puolena korruptio vahvistui siinä määrin, että siitä tuli yksi suurimmista, ellei suurin, kansalaisten tyytymättömyyden aiheista. Sen vastustaminen oli kansannousun alun suurimpia kadulle motivoivia tekijöitä.

Jotkut syyrialaiset kärsivät puutteesta, mutta köyhyyttä ei ollut samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi Egyptissä. Vapaus puutteesta on myös yksi inhimillisen turvallisuuden perusvapauksista. Keskiluokka vahvistui ja monet kaupunkilaiset kokivat elävänsä normaalia elämää. Yhtenä viime vuosien suurimpana ongelmana oli Syyrian koillisosaa koetellut kuivuus, joka aiheutti maanviljelijöille ahdinkoa ja johti monien kylien autioitumiseen sekä sisäiseen muuttoliikkeeseen.

Monet syyrialaiset ovat todenneet, että yhteiskuntaa kuristanut pelko hellitti, ihmiset kykenivät hengittämään vapaammin. Se ei tehnyt Syyriasta vapaata yhteiskuntaa, pelko oli edelleen osa sen arkipäivää. Kehitys parempaan oli hidasta, mutta se oli tunnistettavissa. Syyrialaisten ei tarvinnut pelätä arkipäivän ja oman turvallisuutensa puolesta. Damaskoksen vanhassa kaupungissa oli yöaikaan liikkuessa turvallisempi olo kuin Helsingin rautatieasemalla.

Vapaudella, tai sen puutteella, on siis useita sisältöjä ja merkityksiä Syyriassa kuten kaikkialla muualla. Keskustelin erään Syyriasta Jordaniaan sisällissodan vuoksi muuttaneen kanssa siitä, mitä syyrialaiset tarkoittavat vapaudella. Häntä ei kiinnostanut niinkään se, mitä poliittinen vapaus on, vaan mitä vapaus naisen näkökulmasta kotona, arkielämässä ja yhteiskunnassa tarkoittaa. Kertomukset siitä, että aseellisen opposition 'vapauttamilla' alueilla naiset kokivat turvallisemmaksi pitää huivia ei vakuuttanut oppositioiden vaatiman vapauden luonteesta. Ja nämä ajatukset tulivat uskontoa harjoittavan muslimin mielipiteinä.

On myös merkkejä siitä, että oppositiotoimijat kontrolloivat mielipiteen ilmaisua hallitsemillaan alueilla ja jopa Syyrian ulkopuolelle paenneiden pakolaisten keskuudessa. Jääkin hämäräksi, mikä vaikkapa Aleppon ympäristössä toimivien islamistisempien oppositioliikkeiden käsitys vapaudesta on. Heidän hallitessaan valta kyllä vaihtuisi, mutta vapauden lisääntymisestä, sen missään ulottuvuudessa, ei ole mitään takeita. Nykyinen sisällissota ei takaa suurempaa vapautta syyrialaisille. Syyrialaiset ovat epätietoisia ja kokevat ainakin osittain joutuneensa petetyksi. Osuva kuvaus tästä löytyy uusimmassa the New York Review of Books (Vol. LIX, No. 20) lehdessä olevasta Charles Glassin artikkelista "Aleppo: How Syria Is Being Destroyed".

Syyria on menossa ojasta allikkoon. Se on historiansa, väestöpohjansa ja sijaintinsa johdosta maa, jolla ei ole oikotietä onneen. Tätä kuviteltua oikotietä ei raivaa edes aseiden käyttäminen hallinnon vastaisessa sodassa. Lopputuloksesta kärsivät kaikki syyrialaiset, kehityksessä siirrytään vuosikymmeniä taaksepäin, inhimillinen kärsimys ja pelko kasvavat. Vapauden saavuttaminen jää utopiaksi, jäljelle jää vain sen vääristymiä. Vapaus oli Syyriassa suhteellista, mutta se ei puuttunut täysin. Vakaus, jos sitä turvallisuuden ilmentymänä kuvataan, merkitsi monelle syyrialaiselle paljon. Menetettyä vakautta kaivataan. Jopa vapautta enemmän.