16. tammikuuta 2013

Kertomuksia kriiseistä


Toukokuussa 2012 perustettu tiedeinstituuttifoorumi osallistui viime viikolla tieteen päiville ja tieteiden yöhön Helsingissä. Tieteen päivien teema oli kriisi - uhka ja alku. Tämän teeman ympärille keskittyivät myös tiedeinstituuttifoorumin järjestämät kaksi paneelikeskustelua yliopiston pienessä juhlasalissa. Suomen ulkomailla toimivat tiedeinstituutit ovat olleet keskellä erilaisia kriisejä viimeisten vuosien aikana. Japanin instituutti oli todistamassa maanjäristystä ja sen seurauksena tapahtunutta ydinvoimalan säteilyvuotoa, Ateenan instituutti on ollut keskellä talousmyllerrystä ja sen seurauksena tapahtuvaa suurta yhteiskunnallista muutosta Kreikassa. Lähi-idän instituutti on puolestaan ollut arabimaailman muutoksen myllerryksessä. Historiallisempaa näkökulmaa kriiseihin toivat Rooman ja Saksan instituutit Madridin instituutin keskittyessä tarkastelemaan ETA:n luopumista väkivaltaisesta toiminnasta.

Tieteen päivillä tuli usein esille se helposti unohtuva tosiasia, että kriisit eivät välttämättä ole merkitykseltään negatiivisia. Ne voivat merkitä tieteen päivien teeman mukaisesti myös uutta alkua. Kriisi, olipa sen taso ja viitekehys mikä tahansa, merkitsee muutosta totuttuun ja ravistelua arkielämään. Se pakottaa katsomaan asioita uudesta näkökulmasta. Huomion arvoista tiedeinstituuttifoorumin keskusteluissa oli se, että yhteiskuntia ravistelevien kriisien vaikutukset, seuraukset ja opetukset ovat yllättävän samankaltaisia riippumatta siitä, tapahtuivatko ne Roomassa yli 2000 vuotta sitten, tai Kreikassa ja Lähi-idässä nyt. Kriiseillä on paljon yhteisiä tunnusmerkkejä ja ne käynnistävät samankaltaisia yhteiskunnallisen, yhteisöjen ja ihmiselämän muutosten tapahtumaketjuja. Tuntuu jopa siltä, että kriisit ovat välttämättömiä muutosten käynnistämiseksi. Kriiseissä ikävintä ovat niiden aiheuttamat sodat ja väkivaltaisuudet, jotka sitten näkyvät inhimillisenä kärsimyksenä hyvin monella eri tasolla.

Lähi-idän instituutin puheenvuorossa toin esille joitakin arabimaailman muutokseen liittyviä näkökohtia. Yhtälailla, pyrin myös hieman arvioimaan sitä, mitä tämä uusi vuosi tuo Lähi-idässä tullessaan.

Nuoren nöyryytetyn miehen polttoitsemurhaa Tunisiassa oli mahdoton ennakoida etukäteen samoin kuin sitä, että siitä muodostui arabimaailmaa herättänyt tekijä. Taustalla olleet perussyyt olivat kuitenkin tunnettuja. Kansalaisten kokema arvottomuus, autoritaariset hallinnot, työttömyys, ja köyhyys. Tutkimus ei kuitenkaan pysty ennustamaan, eikä se ole edes sen tehtävä, näitä polttoitsemurhan kaltaisia yksittäisiä tapahtumia. Kansannousut - äänestäminen jaloin - ei myöskään ole mitään uutta Lähi-idässä. Mielenosoituksiin lähteminen on ollut perinteinen tapa osoittaa tyytymättömyyttä hallintoja vastaan. Autoritaarinen hallintomalli on ollut tapa hallita Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maita ja kansoja. Mandaattivallat näyttivät aikanaan tämän mallin esimerkkiä ja sitä itsenäistyneiden valtioiden johdot harjoittivat epävakauden, muutoksen ja itsenäisyyksien rakentamisen vuosikymmeninä. Autoritaarisuutta on tietysti monenlaista, eikä se rajoitu pelkästään Lähi-itään tai suoraan näkyviin hallinnan muotoihin ja keinoihin. Markkinavoimien valta on usein hyvin autoritaarista, jopa totaalitaarista, puhumattakaan Berliinin muurin hajoamisen jälkeen USA:n harjoittamasta globaalista sotilaallisten interventioiden hallintomallista (military governance) Amin Maaloufia lainatakseni. Pelko on jatkuvasti ollut autoritaaristen hallintojen hallitsemisen väline. Tämä on murtunut arabiheräämisen myötä. Kansalaiset ovat kääntäneet selkänsä pelolla hallitsemiselle. Tätä vapautumista on tukenut sosiaalisen median räjähdysmäisesti kasvanut rooli. Turvallisuutensa pönkittämiseen keskittyneet hallinnot havaitsivat, että heidän tiedonjaon monopoli hävisi.

Mitä sitten kolmannelle vuodelle kääntyvä uusin arabiherääminen tuo tullessaan? Tähän asti se ei juuri ole koskettanut Palestiinaa eikä sitä konfliktia, mikä sillä Israelin kanssa on. Arabimaailman myllerryksen suurin yksittäinen merkitys Israelille oli viitisen vuotta panttivankina olleen Gilad Shalitin vapautus. Yleinen merkitys puolestaan kertoo kasvavasta uhasta Israelin lähiympäristössä. Epävakaus on lisääntynyt ja on enemmän kuin todennäköistä, että arabiherääminen saavuttaa vielä myös palestiinalaiset. Israel ei pelkää mitään niin paljon kuin laajaa, väkivallatonta palestiinalaisten kansannousua. Palestiinaa ei saa tehtyä tekemättömäksi lisäämällä siirtokuntien rakentamista.

Jordaniaa kannattaa seurata. Se on vasta heräämässä arabikevääseen. Siinä ei valtiona ole mitään sellaista poikkeavaa, mikä saisi sen purjehtimaan kansannousujen aaltojen yli tekemättä ja toteuttamatta kansalaisten aidoiksi kokemia ja tuntemia poliittisia uudistuksia. Vaalit ovat ensi viikolla, niitä oppositiopuolueet boikotoivat. Jordanian aikaikkuna uudistusten tekemiseen ei kestä ikuisesti.

Syyriasta olen kirjoittanut useasti. Tilanne (vihaan 'tilanteen' sanomista tilanteeksi, koska kyseessä on paljon enemmän kuin 'tilanne') huononee edelleen, toivottomuuteen on helppo vaipua. Inhimillisen kärsimyksen loppua ei ole näkyvissä. Ratkaisu parempaan suuntaan vaatii kompromisseja kaikilta osapuolilta. Niitä pitää tavallisten syyrialaisten takia tehdä. Tämän vuoden aikana tulee vielä uusi YK/arabiliiton esitys, joka pitää sisällään rauhanturvaoperaation jossakin laajuudessa. Kansainvälisen yhteisön ei pidä vetää siltä mattoa alta.

Unohtaa ei sovi myöskään Saudi-Arabiaa, Persianlahden valtioita eikä tietysti Irania. Tämä luettelo kuvannee parhaiten sitä, että arabiherääminen yhtälailla kuin iranilaisten ja kurdien tulevaisuus on vielä voimakkaassa muotoa etsivän muutoksen vaiheessa. Patrick Seale on ennustanut näistä muutoksista suurimpia Lähi-idässä sitten osmani-imperiumin hajoamisen jälkeen. Hän ei liene kovin paljon väärässä.

Tiedeinstituuttifoorumia perustettaessa yhdeksi tavoitteeksi asetettiin osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun tutkimuksen perustalta. Tähän on nyt osallistuttu sekä tiedefoorumissa keväällä että tieteen päivillä syksyllä. Seuraavaksi tiedeinstituuttifoorumi jatkaa tätä keskustelua Turun kirjamessuilla lokakuun alussa.