8. marraskuuta 2012

Sisäpihan salaisuus


Perinteisen damaskoslaisen sisäpihatalon ja Syyrian yhteiskunnan välillä vallitsee mielenkiintoinen vertauskuvallinen yhteneväisyys. Tätä pohdin tällä viikolla asuessani Zeitunan talossa. Suomen Lähi-idän instituutin koti sijaitsee Damaskoksen vanhassa kaupungissa Bab Sharqin eli itäisen portin tuntumassa. Vanha kaupunki on yksi UNESCOn maailmanperintökohteista. Instituutin koti on saanut nimensä Zeitunan kujan mukaan, joka liittyy suorana katuna jo Raamatun ajoista tunnettuun katuun.

Rafik Schami kuvailee instituutin kotikujaa kirjassaan Damaskoksen rakastavaiset seuraavasti: Saitun-kuja [Al-Zeituna katu] oli muihin vanhankaupungin katuihin verrattuna lyhyt, leveä ja valoisa ja loppui ennen kuin se ehti muuttua mielenkiintoiseksi. Se oli avonainen kuin kuolleen simpukan kuoret eikä pitänyt sisällään salaisuuksia, ainoastaan koko Lähi-idän katolisen patriarkan istuimen, Syyrian suurimman katolisen kirkon ja katolisen lukion, yhden Damaskoksen kolmesta eliittikoulusta.

Kuja ei sinänsä salaisuuksia piilottanut, mutta sen varrella olevat sisäpihatalot niitä saattoivatkin piilottaa. Instituutin Zeituna-talo on rakennettu 1800-luvun ensimmäisellä puoliskolla kaksikerroksiseksi osittain kivi- ja osittain saviolkitiilirakenteiseksi asuintaloksi, jonka keskellä on avoin sisäpiha. Sisäpihaa koristaa tyypillinen suihkukaivo, eteläseinällä on avoin Iwan-syvennys ja sitä vastapäätä pihan toisella puolella talon koristelluin Qa´a- vierashuone. Tämä talotyyppi muodosti 1800-luvulla noin 70-80% kaikista Damaskoksen vanhan kaupungin taloista.

Zeitunan taloa ei kujalta juuri huomaa. Talo kätkeytyy siihen liittyviin muihin rakennuksiin Schamin mainitsemaa patriarkaattia vastapäätä siten, että kujalle päin erottuvat vain toisen kerroksen kolme ikkunaa ja kujan nurkassa oleva sisäänkäynti. Suurin osa ohi kävelijöistä ei todennäköisesti aavista, mitä sisällä on. Katutasolla ei ole juurikaan ikkunoita, joista kurkistaa sisään. Ovesta sisään astuminen on kuin tulemista toiseen maailmaan. Vastassa on avara ja valoisa sisäpiha, jolla kasvaa muutama sitruspuu. Sisäpihan keskellä on suihkukaivo ja ympärillä ovat nykyiset toimisto- ja seminaaritilat sekä kirjasto. Yläkerrassa sijaitsevat instituutin vierashuoneet ja avaralta tasakatolta on näkymä muille vanhan kaupungin katoille. Kirkon ja moskeijoiden tornit ovat vieressä ja kaukana häämöttää Qasyoun-vuori. Zeitunan talo on vanhan kaupungin kristityssä korttelissa, mutta rajoittuu juutalaiskortteliin. Talo sijaitsee keskellä sitä rikasta etnistä, kulttuurista ja uskonnollista mosaiikkia, josta Syyria on muodostunut.

Damaskoslainen sisäpihatalo kuvastaa osuvasti Syyriaa valtiona. Käynnissä oleva sisällissota on näyttänyt, että se tunnettiin yllättävän huonosti ajatellen sen kokoa ja strategisesti tärkeää sijaintia Lähi-idässä. Autoritaarisia valtioita on vaikeampi tuntea siitä yksinkertaisesta syystä, että ne pysyvät monessa suhteessa ulkopuolisilta suljettuina, vaikka matkustaminen esimerkiksi Syyriaan onkin ollut mahdollista. Tämä Syyrian tuntemattomuus heijastuu ja näkyy siinä, miten siellä käytävään sisällissotaan on suhtauduttu ja mitä sen suhteen on yritetty tehdä. Päällimmäisenä on havainto siitä, että ymmärrys Syyrian valtion luonteesta, historiasta ja niistä tekijöistä, jotka ovat ohjanneet sisällissodan kulkua, on jäänyt huomattavan vajaaksi. Syyria on pysynyt sisäpihana, salaisuutena.

Mielenkiintoista on ollut havaita myös se, että Syyriasta on tullut tuntematon niille syyrialaisille, jotka vuosikymmenten kuluessa ovat muuttaneet ulkomaille. He kyllä edelleen luulevat tuntevansa Syyriaa. Tämä on käynyt erityisesti ilmi yhtä oppositiolinjaa edustavan Syyrian kansallisneuvoston toiminnassa. Tämä kansallisneuvosto on se, jota tunnustamaan monet länsimaat olivat ryntäämässä, jopa painostamassa. Vasta pitkän ajan kuluttua kävi ilmi, että tämä eksiilien muodostama ryhmä ei edustanut laajapohjaisesti Syyriassa asuvia syyrialaisia.

Dilip Hiro, eräs nykyisen Lähi-idän parhaista tuntijoista, toteaa viitaten Irakiin ja sen eksiiliryhmien poliittiseen rooliin sekä erityisesti Yhdysvaltojen nojautumiseen heihin eräässä vaiheessa, että historia osoittaa eksiiliryhmien olevan yleensä niitä, jotka viimeisenä ymmärtävät todellisen tilanteen niissä maissa, joista he ovat lähteneet. Tämä olisi tietysti ollut viisasta muistaa Syyrian kohdalla ja se on viisasta muistaa edelleen.

Tämä selittää osaltaan sitä haparointia, joka Syyrian ulkopuolella on ollut suhteessa kansannousuun ja sitä seuranneeseen sisällissotaan. Salaisuutta, jota ei tunneta, on vaikea käsittää. Syyria ei ole eikä ole ollut Libya, vaikka monet Libya-malliin uskoen pyrkivät johdattelemaan ja ohjaamaan politiikkaan Syyriaan saman mallin monistamiseksi.

Damaskoslainen sisäpihatalo jää salaisuudeksi, mikäli ovesta ei astuta sinne sisälle. Sisälläkin talon historia jää vielä pitkäksi aikaa hämärän peittoon, vaikka rakenteet näkyvät ja suihkulähde solisee. Instituutin Zeitunan talo on vajaan kahden vuosisadan ajan pitänyt sisällään satoja asujia. Heistä ja heidän tekemisistään ei ole juurikaan tietoa. Sama koskee Syyriaa, ulkopuolelta sitä on mahdoton tuntea ja tuntemattomia tekijöitä jää jäljelle, vaikka sitä sisältäpäin pääseekin katsomaan. Syyrian tilanteen analysointi ulkopuolelta on suunnilleen samaa kuin yrittäisi kuvailla Zeitunan taloa siellä koskaan sisällä käymättä.