22. marraskuuta 2012

Helsingin hengessä


Suomi on tehnyt uutterasti töitä järjestääkseen Helsingissä YK:n, Yhdysvaltojen, Venäjän ja Iso-Britannian koolle kutsuman Lähi-idän joukkotuhoaseettoman vyöhykkeen perustamista koskevan konferenssin joulukuussa 2012. Joulukuun lähestyessä näyttää siltä, että konferenssia ei järjestetä suunnitellussa aikataulussa. Portti konferenssin järjestämiseksi myöhemmin jäänee vielä auki.

Konferenssin järjestämishanke oli jo etukäteen epäkiitolliseksi tiedetty tehtävä. Kaikki kunnia siis Suomelle rohkeasta yrittämisestä. Konferenssin siirtyminen hamaan tulevaisuuteen ei ole Suomen vika. Konferenssin toteutumattomuus heijastui pettymyksenä reilu viikko sitten Arab Institute for Security Studies -laitoksen Ammanissa järjestämässä konferenssissa Maintaining the Momentum and Supporting the Facilitator - Prospects for a Zone Free from Weapons of Mass Destruction in the Middle East. Konferenssin menestykselliselle järjestämiselle ei ole mitään edellytyksiä niin pitkään kun alueen ainoa ydinasevalta Israel ei osallistu siihen. Iran ilmoittautui mukaan viime metreillä.

Joukkotuhoaseiden (kemialliset ja biologiset sekä ydinaseet) uhkaa ja vaaraa ei tarvitse kenellekään todistella. Niiden käytön seurauksia on todistettu sekä Lähi-idässä että sen ulkopuolella. Jo ensimmäisessä maailmansodassa saksalaiset käyttivät kemiallisia aseita. Lähi-idässä kemiallisten aseiden kirousta ei silloin vielä oltu koettu, vaikka Iso-Britannia harkitsi sen käyttöä 20-luvulla taltuttaessaan kansannousua miehittämässään Mesopotamiassa. Yhdysvallat ainoana valtiona maailmassa on turvautunut tunnetuin seurauksin ydinaseisiin Hiroshimassa ja Nagasakissa. Lähi-idässä kemiallisiin aseisiin turvautui Irakin Saddam Hussein sodassa Irania vastaan 80-luvulla. Irak oli rakentanut kemiallisten aseiden kykynsä länsimaiden myötämielisellä tuella. Saksa, Ranska ja Yhdysvallat olivat toimittaneet ja myyneet tuotantoon välttämättömiä komponentteja, laitteita ja ns. kaksikäyttötuotteita. Saddamin sinappikaasuhyökkäys Halabjaan, Irakin kurdikaupunkiin, on hyvin muistissa. Halabjan asukkaista noin kymmenesosa eli 5000 kurdia menehtyi hyökkäyksessä. Syyrialla tiedetään olevan laajat kemiallisten aseiden varastot sekä kyky aseiden käyttämiseen. Se on ollut Syyrialle 'köyhän miehen' vastine ja pelote Israelin ydinpelotetta vastaan.

Nyt suurennuslasin alla on Iran. Kaiken todennäköisyyden mukaan Iranilla ei vielä ole ydinasetta, sen sijaan kukaan ei vakavasti epäile Israelin ydinaseen olemassaoloa. Iranin ydinvoimaohjelman historia ulottuu 50-luvulle yhtälailla kuin Israelin. Yhdysvallat tukivat Iranin ydinvoimalaohjelmaa aina vuoden 1979 vallankumoukseen asti. Ranska ja Iso-Britannia puolestaan tukivat Israelin ydinvoimaohjelmaa. Ero on siinä, että Israel eteni nopeasti käyttövalmiiseen ydinaseeseen, Iran on vasta lähellä sitä. Iran on hyväksynyt ja ratifioinut kaikki joukkotuhoaseita koskevat sopimukset, Israel ei yhtään. Lisäksi Iranissa uskonoppineiden antama fatwa (uskonnollinen lausuma) kieltää ydinaseiden valmistuksen ja käytön. Tämän sitovuudesta voi olla montaa eri mieltä, mutta kokonaan sen merkitystä ei kannata sivuuttaa.

Iran on tarkastuksiin liittyvissä asioissa toiminut luottamusta herättämättömällä tavalla samalla tavalla kuin Irak toimi valvontakomission tarkastusten alaisuudessa. Irakin luottamusta herättämättömästä käyttäytymisestä huolimatta lopputulos oli se, että Hans Blixin johtamien hyvin perusteellisten tarkastusten jälkeen ei voitu todistaa, että Irakilla olisi enää ollut joukkotuhoaseita. Yhdysvaltoja nämä tulokset eivät tyydyttäneet, heille riitti tiedustelutietojen manipulointi ja intohimoinen halu uskoa niiden olemassaoloon perustellakseen haluamaansa sotaa. Irakiin hyökättyään amerikkalaiset käyttivät Fallujassa valkofosforiammuksia, jotka kemiallisten aseiden kieltosopimuksen mukaan ihmisiä vastaan käytettynä ovat kiellettyjä.

Yllämainittu sekä Iranin että Irakin väistely tarkastusten kohteena ollessaan kuvastaa yhtä suurta kuilua Lähi-idän ja muun maailman välillä. Tämä kuilu on luottamuksen puute. Tämä on myös yksi suurimmista esteistä joukkotuhoaseista vapaan vyöhykkeen luomiseksi Lähi-itään. Tässä vaiheessa tuntuu siltä, että marssijärjestys ei ole ollut looginen.

On vaikea kuvitella, että joukkotuhoaseista vapaan vyöhykkeen perustamiseen on mahdollista päästä ilman riittävää Lähi-idässä vallitsevaa keskinäisluottamusta, joka puolestaan on mahdoton ilman rauhaa. Rauhanneuvottelut ja luottamuksen rakentaminen on asetettava etusijalle. Vasta rauha antaa perustuksen joukkotuhoaseista vapaan vyöhykkeen perustamiseen. Kaikki kulminoituu tällä hetkellä Israeliin ja Iraniin ja ilman niitä vapaata vyöhykettä ei pystytä luomaan. Aseriisunta seuraa rauhaa, ei päinvastoin.

Helsingin henkeä ei pidä unohtaa. Helsingissä järjestetty ETYK-konferenssi vuonna 1975 oli avainasemassa niiden muutosten edistäjänä, jotka johtivat demokratisoitumisprosessiin itäisessä Euroopassa. Vastaavalle Lähi-idän alueelliselle turvallisuuskokoukselle ja -prosessille on huutava tarve. Välttämätöntä luottamusta ei muuten kyetä rakentamaan alueen valtioiden välille. Israel pitää saada vakuutetuksi alueellisen turvallisuusjärjestelmän tarpeesta, jolloin se voi olla valmis panemaan neuvottelupöydälle omat joukkotuhoaseensa. Israel tarvitsee oman turvallisuutensa varmistamiseksi alueellista turvallisuusjärjestelmää arabimaailman heräämisen jälkeisessä ja muuttuneessa Lähi-idässä paljon aikaisempaa enemmän. Sen osoittavat tämänkin viikon tapahtumat Gazassa. Alueellinen turvallisuusjärjestelmä luo aivan erilaiset edellytykset joukkotuhoaseista vapaan vyöhykkeen luomiseksi.

Lähi-idän kansalaisjärjestöjen, ruohonjuuritason toimijoiden ja kansalaisten on vaadittava inhimillisen turvallisuuden nimissä alueellista rauhaa. Nyt jo nähtyjen kansannousujen jälkeen toivoisi alueellista kansannousua rauhan puolesta. Ammanin konferenssin eräs rakentavimmista ehdotuksista tuli egyptiläistä kansalaisjärjestöä edustavalta naiselta, joka esitti aloitteellisuutta kanssakäymiseen israelilaisten kansalaisjärjestöjen kanssa. Kansalaisjärjestöjen ei pidä antautua vallitsevan politiikan vangeiksi vaan niiden on toimittava rohkeasti rajojen ja erilaisten käsitysten yli murtaen luottamuksen rakentumista estäviä muureja.

Miten tästä eteenpäin? Synkältä näyttää. Mikäli alueellisesta turvallisuusjärjestelmästä sopimisen kautta ei päästä rauhaan, joukkotuhoaseet jatkavat leviämistä Lähi-idässä. Iranin lisäksi ydinasekykyä saattavat lähteä tavoittelemaan Saudi-Arabia, Egypti ja Turkki. Joukkotuhoaseista vapaan Lähi-idän sijasta tuloksena voi tulla alueellinen joukkotuhoaseiden leviäminen. Ammanin konferenssissa arabiliiton entinen pääsihteeri Amr Moussa peräänkuulutti uuden turvallisuusajattelun tarvetta Lähi-idässä. Hänen kanssaan oli helppo olla samaa mieltä.