28. elokuuta 2012

Terveiset Tampereelta


Suomen toinen Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan tutkimuksen tieteellinen kokoontuminen järjestettiin viime viikonloppuna Tampere-talon erinomaisissa tiloissa. Viime vuonna pidetyn Helsingin kokoontumisen tavoin kollokvio keräsi noin 120 osallistujaa, mikä kertoo Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan tutkimuksen kiinnostavuudesta suomalaisten tutkijoiden ja opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoiden aktiivisuudesta kertoo myös hiljattain perustettu Lähi-idän opiskelijat ry.

Helsingin yliopisto on lisännyt modernin Lähi-idän tutkimuksen suuntautumisvaihtoehdon perinteisen seemiläisten kielten ja kulttuurien linjan lisäksi Lähi-idän tutkimuksen linjaan. Se on tarpeellinen lisä aikaisemmin tarjolla olleisiin Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan opintoihin. Varsinkin kun siinä ei rikota sitä hyvää ja välttämätöntä perinnettä, joka edellyttää jonkin seemiläisen kielen taitoa siitä huolimatta, että varsinaisesti ei niiden tutkimukseen syvennykään. Arabian kielen tai muiden seemiläisten kielten osaaminen on välttämättömyys Lähi-idän tutkimukselle ja asiantuntemukselle.

Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan tutkimuksen kollokvio kerää poikkitieteellisesti koolle tutkijat, jotka tekevät alueeseen liittyvää tutkimusta joko Suomen yliopistoissa tai ulkomailla. Tampereen kokoontuminen osoitti selvästi, että Suomessa perinteisesti vahvalla Lähi-idän tutkimuksella ja opiskelulla on lupaava ja laajapohjainen tulevaisuus. Seuraavan kerran kokoontunemme Turussa kesällä 2014. Vuonna 2013 osallistumme Lundissa pidettävään pohjoismaisen Lähi-idän tutkimuksen seuran konferenssiin.

Mitkä olivat sitten Tampereen terveiset? Vierailevien luennoitsijoiden pääluennot kattoivat hyvin lähes koko arabiankielisen Pohjois-Afrikan sekä Levantissa Syyrian. Kollokvion pääteema liittyi ymmärrettävästi vuoden 2011 murrostapahtumien arviointiin. Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka on sananmukaisesti historiallisessa tienhaarassa eikä vielä pystytä arvioimaan selvästi, mihin matka tästä tienhaarasta kulkee. Matka alueen eri mailla kulkenee hieman eri suuntiin, mutta yleisväri näyttää aikaisempaa islamistisemmalta Pohjois-Afrikassa Tunisiasta Egyptiin. Sitä ei pidä tulkita uhaksi vaan pikemminkin luonnolliseksi kehitykseksi arabinationalismin ja autoritaarisuuden vuosikymmenten jälkeen. Huolestuneita äänenpainoja kyllä kuultiin siitä, mihin se mahdollisesti konservatiivisimmissa muodoissa voi johtaa esimerkiksi naisten asemaa ajatellen.

Olisi oikeastaan aika yllättävää, jos uskonnollisemman yhteiskuntamallin vuoro ei olisi nyt. Tähän viittasi myös Arab Reform Initiativen Salam Kawakibi esitelmässään Syyriasta. Hänen mukaansa on ollut virheellinen tulkinta pitää esimerkiksi syyrialaista yhteiskuntaa maallisena, vaikka se virallisesti valtiona sellainen on ollutkin. Jopa joillekin alueen asukkaille uskonnollisten puolueiden menestyminen on tullut yllätyksenä, kuten Slimane Hachi esitelmöidessään Algeriasta totesi. Uskonnoilla on ollut syyrialaisten keskuudessa vahva sija virallisesta politiikasta huolimatta. Kriisien aikana uskonnon merkitys korostuu, sehän nähtiin selvästi myös Jugoslavian hajoamisprosessissa. Henkilökohtaista ja yhteisöllistä turvaa haetaan syvään juurtuneista perinteistä, jotka ovat paljon vanhempia ja vahvempia kuin nykyiset valtiojärjestelmät hallintojärjestelmineen ja rajoineen. Valtiojärjestelmät jäävät aina toiselle sijalle keinotekoisina luomuksina sen aidon kokemisen rinnalla, joka ihmisissä on ja jota he kokevat. Se ohjaa myös ihmisten käyttäytymistä (kenen joukoissa seisot) hädän hetkellä.

Jotkut Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maista ovat nykyisessä tienristeyksessä ajaneet täyden kolarin. Libyan sota, johon Nato osallistui siviilien suojelun nimissä sen vaadittua noin 1000-2000 kuolonuhria, vaati lopulta arviolta noin 30 000 ihmisen hengen. Syyrian sisällissota on nyt jo vaatinut yli 20 000 ihmisen hengen eikä loppua ole näkyvissä. Minkään valtion kansannousu ei ole ollut pelkästään sen sisäinen asia, vaikka kansannousut kansalaisten hyvin oikeutetuista tarpeista nousikin. Suurvalloilla on ollut öljyn löytymisestä lähtien alueella niin suuri panos, että se vaikuttaa kaikissa tilanteissa. Globaalia valtataistelua käydään tulenaralla alueella, jonka sydämeksi nyt lähes kaikkien jakolinjojen keskellä oleva Syyria on joutunut. Valitettavinta kaikessa on se, että tulevat ratkaisut, tai tie niihin, ei välttämättä auta ensisijaisesti ratkaisemaan alueen ihmisten perusongelmia kuten nuorisotyöttömyyttä, nälkää ja arvottomuuden tunnetta, jotka ovat luoneet kipinän muutoksille.

Nämä ovat kaikki niitä kysymyksiä, joita Tampereen terveisinä pohdittiin. Akateemista yhteisöä ja tutkimusta tarvitaan entistä enemmän myös Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan osalla. Sen tehtävänä on mennä pintaa syvemmälle, analysoida ja pitää ääntä niistäkin asioista, jotka eivät aina politiikan tekijöitä tai hallintojen virkamiehistöjä miellytä. Objektiivisuuteen tutkimuksessa pyritään aina, vaikka tutkijat ihmisinä eivät koskaan siihen pääsekään. Mahdollisuudet objektiivisuuteen ovat tutkijoilla kuitenkin poliittisia päätöksentekijöitä paremmat siitä yksinkertaisesta syystä, että tutkimuksella ei tarvitse yrittää miellyttää ketään sen enempää kuin kerätä ääniäkään. Jo yksin tästä syystä Tampereen kaltaisia tapaamisia tarvitaan.