12. elokuuta 2012

Turvattomuutta turvallisuudesta


Arabimaailman inhimillisen kehityksen raportti vuodelta 2009 määritteli, että inhimillinen turvallisuus (human security) on vapautta niistä jatkuvista, pitkittyneistä ja kokonaisvaltaisista uhista, joita vastaan ihmiset ovat suojattomia. YK:n pääsihteeri Boutros Boutras Ghali käytti termiä ensimmäisen kerran vuonna 1992 kehottaen kokonaisvaltaiseen inhimillisen turvallisuuden lähestymistapaan, joka vastaisi konflikteja synnyttäviin olosuhteisiin mukaan lukien taloudelliset, sosiaaliset ja poliittiset kysymykset. Inhimillisen kehityksen raportti 1994 kiteytti inhimillisen turvallisuuden vapaudeksi elää vapaana pelosta ja puutteesta. YK:hon perustettiin inhimillisen turvallisuuden yksikkö. Kanada ja Japani nostivat inhimillisen turvallisuuden osaksi ulkopolitiikkaansa. Myös Suomi edisti inhimillisen turvallisuuden ajattelua EU-puheenjohtajakaudellaan. Inhimillisen turvallisuuden keskiöön nostettiin ihminen ja yhteisöt valtiokeskeisen turvallisuuden sijasta. Yksilön ja yhteisöjen vapaus pelosta ja puutteesta estää tehokkaimmin niiden olosuhteiden syntymistä, jotka synnyttävät väkivaltaa.

Inhimillisen turvallisuuden ajattelun ja toimeenpanon kehittyminen kompastui 9/11 iskujen johtamaan kovan turvallisuusajattelun maihinnousuun ja aggressiiviseen levittämiseen presidentti Bushin kaudella, jolloin vastakeinoksi todellista tai kuviteltua vihollista vastaan otettiin puolustusbudjettien kasvattaminen, tiedustelukeinojen tehostaminen, asejärjestelmien kehittäminen, asekauppa ja kumppanimaiden kyllästäminen turvallisuutensa (ja Yhdysvaltojen) turvallistamiseksi sekä vakauden säilyttämiseksi. Tämä politiikka on jättänyt jälkeensä lähinnä savuavia raunioita Afganistanissa ja Irakissa, lisännyt inhimillistä turvattomuutta ja luonut niitä olosuhteita, joista poliittinen väkivalta ja sodat ammentavat voimaa. Tämä turvallisuusoppi ei turvannut läheisimpiä kumppanimaita Lähi-idässä. Egyptin ja Tunisian hallitsijat kaatuivat sotilasavusta, neuvonantajista, koulutusohjelmista ja aseista huolimatta.

Inhimillinen turvattomuus eli ihmisten toivoton elämä sekä pelossa että puutteessa, työttömyys, arvottomuuden kokemus, ruuan puute, korruptio ja poliisin pelko loivat ne olosuhteet, jotka sytykkeen saatuaan leimahtivat hallintoja kaataviksi vallankumouksiksi. Alle 25-vuotiaiden työttömyys on joissakin Lähi-idän maissa aina 50% yltävä, hallintojärjestelmät olivat korruptoituneita siirtäen maiden varallisuuden pienen hallinto- ja liikemieseliitin käsiin. Tyytymättömyyden ilmaisuja vastaan oli vuosikymmenien kuluessa kehitetty orwellimaiset tiedustelu- ja valvontajärjestelmät.

Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan autoritaariset hallinnot perustivat, ja jotkut perustavat edelleen, harvainvaltansa kovan turvallisuuden järjestelmään. Siihen kuuluu oleellisena osana asekaupan lisäksi kokonaiset turvallisuusalan koulutusohjelmat, neuvonantajat ja yksityisten turvallisuuspalveluja myyvien yritysten käyttö. Siihen liittyvät myös yhteiset sotaharjoitukset. Toukokuun lopulla Jordania isännöi Yhdysvaltojen johtamaa Eager Lion-sotaharjoitusta, johon osallistui Persianlahden yhteistyöneuvoston monarkioiden ohella yhteensä parikymmentä maata. Harjoituksen painopiste oli erikoisjoukkojen toiminnassa kansainvälistä terrorismia ja rikollisjoukkoja vastaan. Suomeksi sanoen Yhdysvaltojen johdolla harjoiteltiin kansannousujen kuriin pistämistä. Amerikkalaisanalyytikon mukaan tavoitteena oli vakuuttaa Persianlahden monarkiat ja Jordanian kuningas siitä, että Yhdysvallat ei hylkää heitä kuten hylkäsi Mubarakin. Pari viikkoa tämän jälkeen lähes samat maat, tällä kertaa NATO mukana, harjoittelivat samoja asioita Turkissa Anatolian Eagle-harjoituksessa.

Yhdysvaltojen asekauppa Egyptiin jatkui lähes välittömästi Mubarakin kaatumisen jälkeen. Saudi-Arabia on yksi tärkeimmistä Lähi-idän öljyvaltioista ja Yhdysvaltojen kumppaneista, joka rakentaa turvallisuuttaan öljyn, aseiden ja harvainvallan varaan. Yhdysvaltoja ei häirinnyt, että Saudi-Arabia osallistui Bahrainin levottomuuksien tukahduttamiseen. Yrittihän siellä enemmistö vaatia niitä samoja oikeuksia itselleen, joita Syyrian enemmistö vaatii. Venäjä puolestaan on ollut tärkein aseviejä Syyriaan ja Libyaan. Pieni Suomikin ponnistelee mukana Saudi-Arabian turvaamisessa tekemällä pienimuotoista asekauppaa järjestelmillä, jotka ovat oikein käteviä nopeaa liikkumista vaativiin operaatioihin. Toivottavasti niitä ei tarvita itäisen Saudi-Arabian öljyrikkailla alueilla, mikäli pienimuotoiset levottomuudet kasvavat kansannousuksi. Harvainvaltaisten valtioiden brutaali voimankäyttö on linjassa sen kovan turvallisuusopin uskomuksen kanssa, että vakaus tulee voimasta. Yhdysvallat on näyttänyt mallia monelle Lähi-idän autoritaariselle maalle yrittämällä panna asiat järjestykseen voimatoimin. Se, miten se on edistänyt inhimillistä turvallisuutta, demokratiaa ja ihmisoikeuksia, on vielä näkemättä.

Inhimillinen turvattomuus kansannousujen perussyynä kyllä tiedetään, mutta se tietoisuus tai ymmärrys ei ylety vallitsevaan politiikkaan. Inhimillinen turvallisuus on nostettava uudistuksissa etusijalle. Sen toimeenpano auttaa välttämään väkivaltaan perustuvat muutokset. Saudi-Arabia, Jordania ja Libanon voivat tehdä paljon inhimillisen turvallisuuden edistämiseksi vielä kun siihen on mahdollisuus. Lähi-idän suurin turvallisuusuhka on inhimillisen turvallisuuden vaje.