28. helmikuuta 2014

Luonnonvarana liittoutuminen


Jordania on köyhä maa, jonka ulkomaanvelka on moninkertaistunut kuningashuoneen komennon siirryttyä isä-Husseinilta poika-Abdullahille. Se on myös väkiluvultaan pieni valtio ja väestöstä valtaosa on palestiinalaisia. Saudi-Arabiasta saapuneet hashemiitit ovat vähemmistönä. Jordanian maantieteellinen sijainti itseään suurempien tai muuten vain vahvempien puristuksessa ei ole kadehdittava. Itäpuolella on Saudi-Arabia ja Irak, pohjoisessa Syyria, lännessä Israel ja palestiinalaisalueet. Etelässä on sentään punainen meri ja sen satamat. Satamienkin merkitys on pienentynyt, koska Syyrian läpi kulkeva tavaraliikenne on lähes tyrehtynyt. Liittolaisten rahtaamaa sotakalustoa toki satamien kautta saa hyvin maahan, kuten eräänä yönä Aqabaan päin ajaessani havaitsin. Sataman suunnasta tuli kuljetuslavetteja lastattuina uusilla panssaroiduilla miehistönkuljetusajoneuvoilla ja satamaan päin meni kymmenittäin tyhjiä lavetteja.

Wadi Rum on näkemisen arvoinen!
Luonnonvaroja ei juurikaan ole fosfaatin ja auringon lisäksi ja vedestä on huutava puute. Kuollut meri, Petra, Wadi Rum ja punainen meri kuuluvat myös Jordanian luonnonvaroihin tarjoten turisteille nähtävää koko rahan edestä. Turismi on vain tyrehtynyt Lähi-idän levottomuuksien ja erityisesti Syyrian sodan myötä. Valtion taloudellinen ahdinko syvenee. Käytännöllisesti katsoen kaikki taksikuskeista (joista monelle se on rahapulan pakottamana toinen tai kolmas työ) hotellityöntekijöihin valittavat rahan puutetta.

Paineita on myös sisäpoliittisesti, ei vain ulkopuolisen puristuksen ja Syyrian sodan aiheuttamana. Taloudellisen ahdingon lisäksi jo mainittu palestiinalaisväestön suuruus muodostaa ohittamattoman tekijän sisäpolitiikassa. Muslimiveljeskunnan poliittinen siipi on puolestaan Jordanian voimakkain ja parhaiten järjestynyt oppositiovoima, jolla on vahva kannatus palestiinalaisten keskuudessa. Sen lisäksi sisäisen turvallisuuden hälytyskelloja kilkattelevat kasvava radikaalimpien islamistien ja al-Qaidaan kytköksissä olevien salafistien kannatus. Monet heistä pitävät majaa Ammanin itäpuolella sijaitsevassa Zarqan kaupungissa.

Heikollakin on valttinsa. Yllättäen Jordanialle langennut YK:n turvallisuusneuvoston kiertävä jäsenyys on pannut sen kahdeksi vuodeksi maailman turvallisuuspolitiikan tekemisen ytimeen ja hetkellä, jolloin turvallisuusneuvosto painii erityisesti Syyrian kysymyksen parissa.

Jordanian strategisia liittolaisia ovat Yhdysvallat ja Saudi-Arabia sekä Persianlahden kääpiöitä kooltaan mutta jättiläisiä varoiltaan olevat monarkiat. Jordania korvaa liittolaisuuksilla muuten olemattomia luonnonvaroja. Sen liittolaispolitiikka perustuu sekä taloudellisiin että turvallisuuteen liittyviin tekijöihin. Yhdysvaltojen taloudellinen tuki ja turvallisuusyhteistyö ovat liittolaisuuden tukipilareita. Tämä tosin aiheuttaa sisäistä juopaa kansan ja kuningashuoneen välille. Kansan syvät rivit Jordaniassa eivät yksinkertaisesti pidä Yhdysvalloista. Sen politiikka Irakissa ja Afganistanissa sekä mittaamaton tuki edelleen palestiinalaisalueita miehittävälle Israelille ei herätä myötätuntoa jordanialaisten keskuudessa.

Kuningashuone oman näkemyksensä mukaan tarvitsee kovaan turvallisuuteen perustuvaa liittolaisuutta Yhdysvaltojen kanssa. Tätä liittolaisuutta vahvistetaan ummistamalla silmät sopivaksi katsottavalta määrältä salafistejä siitä syystä, että se on välttämätön uskottavan turvallisuusuhan ylläpitämiseksi ja siten liittolaisuuden tuoman tuen, olipa se sitten aseistusta tai turvallisuuskoulutusta, jatkamiseksi. Kuningashuone on vuosikymmeniä onnistunut pitämään kanavat avoinna yhteiskuntapolitiikan nimissä lähes joka suuntaan ja niinpä muslimiveljeskunnalla on langennut lähes korvaamaton rooli radikaalimpien salafistien kurissa pitämiseksi.

Saudi-Arabian rahahanat  ovat yhtälailla tärkeitä Jordanialle. Tuki on miljardiluokkaa dollareissa. Raakaöljyä myydään alennettuun hintaan. Tähän tukeen kätkeytyy sekin ongelma, että kaikki Saudeista tuleva tuki ei suinkaan ohjaudu yhteiskunnan hyväksi valtion budjetin kautta. Kuningas Abdullahin käydessä Riyadissa kollegaansa tapaamassa paluumatkalla koneeseen lastataan salkuittain rahaa. Siitä käytetään hyväntahtoisesti termiä sharha, joka tässä yhteydessä ymmärretään lahjana. Kaukana siis kaikesta korruptiosta, mutta niin välttämätöntä hyvien liittolaissuhteiden vaalimiseksi. Salkuittain sharhaa on helppo ottaa vastaan, kun kassa näyttää tyhjää.

Jordanian ja Syyrian suhteet ovat perinteisesti olleet monimutkaiset. Välillä on oltu sodan partaalla, välillä on liennytelty. Syyrian sota ja sen yksi keskittymistä aivan Jordanian rajalla on pakottanut sen asettumaan strategisten liittolaistensa tukialueeksi Syyrian kapinallisten tukemiseksi. Ei tietysti ilmaiseksi, kyllä siitä Jordanialle maksetaan eli liittoutuminen kääntyy luonnonvaraksi tässäkin tilanteessa.

Jordania osti yllättäen joulukuussa 2012 huomattavan määrän aseita Kroatiasta (kranaatinheittimiä, tykistöammuksia ja muita ampumatarvikkeita) vaikka perinteisesti maiden välinen asekauppa oli ollut olematonta. Jordanian ilmavoimien kuljetuskoneita havaittiin samoihin aikoihin Zagrebin kentällä Kroatiassa.  Muutama viikko kaupan jälkeen Kroatiasta hankitun kaltaista aseistusta ilmestyi huomattavissa määrin Syyrian kapinallisille. Siinä jordanialaiset toimivat välikätenä Saudien rahoittaessa aseostoja Kroatiasta Syyrian kapinallisia varten. Yhdysvaltain kongressin hyväksyttyä asetoimitukset Syyrian kapinallisille amerikkalaisia kuljetuskoneita alkoi saapua Jordaniaan asetoimituksineen. CIA on vastannut aseiden varastoinnista Syyrian kapinallisia varten.

Jordania tekee rahaa myös vuokraamalla sotilastukikohtia Syyrian kapinallisten kouluttamiseen, jossa he kouluttavat yhdessä amerikkalaisten kanssa Syyrian kapinallisia. Jordaniasta on tullut monella eri tavalla kanava Syyrian hallinnon vastaiselle sodalle. Tämä siitä huolimatta, että kuningashuone ei voi olla mitenkään varma Jordanialle turvallisesta sodan lopputuloksesta. Mahdollinen islamistinen voitto Syyriassa yhdistämällä voimat Jordanian kotikutoisten islamistien kanssa muodostaa suoran uhan kuningashuoneelle. Jordanialaisten uskonsotilaiden määrä Syyriassa puhuu omaa kieltään sen viidennen kolonnan koosta, joka kuninkaan yöunia saattaa joskus häiritä.

Liittolaisuudet ovat hyvä ja myönteinen asia, mikäli ne perustuvat aitoon vastavuoroisuuteen. Jordania tuntuu tässä pelissä usein hyväksikäytetyltä. Sen nykyiset liittolaisuudet eivät vahvista sen yhteiskunnallista yhtenäisyyttä, kestävyyttä ja kehitystä. Rahan kaataminen kassaan, tai sen ohi sharhan muodossa, ei lohduta ilman aitoja yhteiskunnallisia uudistuksia työllisyyden lisäämiseksi ja köyhyyden taittamiseksi. Liittolaisuudet asettavat Jordanian pelinappulaksi osana suurempaa alueellista valtapeliä. Jordaniassa on osattu perinteisesti yhteiskuntasopimuksilla luovia kriisistä toiseen ilman suurta kuningashuoneen ja kansan yhteentörmäystä. Tästä syystä se on selvinnyt tähänkin asti ilman huomattavia arabimaailman muutoksen aiheuttamia kolhuja. Vaara ei ole vielä ohi. Strategisten turvallisuuteen ja taloudelliseen tuottoon perustuvien liittolaisuuksien rinnalle toivoisi Jordanian omaan kehittämiseen panostavaa tukea, joka tuottaa inhimillistä turvallisuutta ja vahvistaa valtion sisäistä yhtenäisyyttä. Jordania ansaitsee liittolaisiltaan enemmän kuin pelkästään pelinappulan roolin alueellisessa valtataistelussa.