Istun helmikuussa 2014 yhden
Damaskoksen viimeisimpiin juutalaisiin kuuluvan räätälin verstaassa vanhan
kaupungin juutalaiskorttelin laitamilla. Räätäli on pitänyt pientä verstastaan
jo yli 40 vuotta. Suurin osa Damaskoksen varsin huomattavasta
juutalaisvähemmistöstä muutti Yhdysvaltoihin ja Kanadaan 1970- ja -80
-luvuilla, näin myös suuri osa räätälin perheestä kahta sisarusta lukuun
ottamatta. Suurin Syyrian juutalaisten yhteisö on nykyisin Brooklynissa. Judy Felt Carr avusti yli 3000 Syyrian
juutalaisen muuttoa 70-luvulla lahjomalla viranomaisia. Loput noin 4000
juutalaista saivat maastamuuttoluvan virallisesti vuonna 1992. Maahan jäi
asumaan joitakin satoja juutalaisia. Räätäli on yksi näistä viimeisistä
Damaskokseen jääneistä. Asiakkaita pyörähtää räätälin ovella tasaiseen tahtiin,
hyllyillä on korjattuja vaatteita. Räätäli kertoo korjaavansa usean asiakkaan
vaatteet ilmaiseksi. Ihmisillä on sodan myötä rahat tiukassa.
Damaskoksen juutalaisyhteisöstä näkyy
jälkiä siellä täällä. Asuin suurimman osan vuodesta 2011 vanhan kaupungin
Suoran kadun varrella ja vasta noin viikon asumisen jälkeen havaitsin
yllätyksekseni huoneiston ulko-oven sisäpuolella laintaulut, joihin oli
hepreaksi kirjoitettu kymmenen käskyä. Myöhemmin naapurini, joka muuten
remontoi boutique-hotellia entiseen juutalaisperheen omistamaan taloon vanhassa
kaupungissa, kertoi huoneiston kuuluneen damaskoslaiselle juutalaisperheelle
ennen heidän muuttoaan pois Syyriasta. Samassa pienessä juutalaiskorttelin reunalla
sijaitsevassa kerrostalossa oli asunut kaksi muuta juutalaisperhettä.
Damaskoksen huoneistoni oven sisäpuolen laintaulut. |
Syyrian juutalaisten, muiden
vähemmistöjen tavoin, historia on ollut niin myötä- kuin vastoinkäymisiä. Josefus kirjoitti Damaskoksen
juutalaisia kohdanneesta katastrofista vuonna 66 jKr. tapahtuneen Juudean
juutalaiskapinan seurauksena. Damaskoslaiset kostivat roomalaisia vastaan
tehdyn kansannousun kokoamalla Damaskoksen miespuoliset juutalaiset urheilustadioneille.
Josefuksen mukaan 10 000 juutalaista surmattiin tunnissa. Hänen mukaansa
surmatyöt tehtiin salassa Damaskoksen rouvasväestöltä, joka oli kiinnostunut
juutalaisuudesta ja olisivat saattaneet pyrkiä estämään juutalaisia vastaan
tehdyn koston.
Rabbi Moses Bassola d'Ancona kirjoitti Damaskoksen juutalaisista
1500-luvun alkupuolella. Hänen mukaansa kaupungissa oli noin 500 juutalaista perhekuntaa ja kolme
kauniisti koristeltua synagogaa, joista yksi kuului sefardeille, yksi
sisilialaisille ja yksi paikallisille juutalaisille, siis sen mukaan mistä
juutalaiset Damaskokseen olivat saapuneet. Vajaa pari kilometriä kaupungin
ulkopuolella Jawbarissa (nykyisessä Jobarissa) oli (ja on vielä edelleen) yksi
synagoga, joka d'Anconan mukaan kuului muutamalle kymmenelle arabiaa puhuvalle
juutalaiselle perhekunnalle. Tämä profeetta Elian muistoksi rakennettu synagoga
sanotaan mainitun jo Talmudissa, vaikka yksimielisyyttä ei ole siitä, viittaako
se juuri tuohon synagogaan. Se nousi uutisiin vuonna 2013 sen kokiessa
vaurioita sisällissodan tuoksinassa. 1500-luvun loppuun mennessä Damaskoksen
väkiluvun arvioidaan olleen noin 57000 asukasta, joista 12 prosenttia
kristittyjä ja kuusi juutalaisia. Jawbarissa eli Jobarissa oli 1660-luvulla
yksi pelkästään juutalaisista koostuva kylä.
Jobarin synagogan kyltti. |
William C. Prime kirjoitti
vierailustaan 1800-luvun puolivälissä varakkaan juutalaisen kodissa
Damaskoksessa. Taloa pidettiin kaupungin hienoimpana. Se oli rakennettu hienosta
italialaisesta marmorista, jonka muulit olivat kuljettaneet rannikolta.
Marmoriseinät olivat täynnä hienoja kaiverruksia, samoin talon ovet. Koko talo
oli täynnä hopea-astioita. Tosin vierailijan ihmetykseksi talon omistanut juutalaisrouva
oli peseytymätön ja likaisiin vaatteisiin pukeutunut. Hiukset näyttivät siltä
kuin niitä ei olisi oltu kammattu kuukauteen. Tästä ulkoisesta olemuksestaan huolimatta
hänen otsallaan ja sormissa olivat äärimmäisen arvokkaat timanttikoristeet.
Samoihin aikoihin monet Damaskoksen juutalaiset pitivät hallussaan, Farhin
perhe etunenässä, tärkeitä virkoja pankkiireina, kaupan ja liike-elämän
palveluksessa.
40 vuotta Damaskoksessa lääkärinä
työskennellyt pappi isä Tuomas katosi helmikuussa 1839. Seuraavana päivänä
kaupunkilaisia saapui juutalaiskortteliin väittäen, että pappi oli nähty
viimeksi siellä. Juutalainen parturi joutui kidutetuksi ja tunnusti kidutettuna
saaneensa 300 piasteria papin murhaamiseksi, koska verta tarvittiin pesahin lähestyessä happamattomien
leipien leipomiseen. Kidutettuina pidätetyt juutalaiset tunnustivat
rituaalimurhan. Lisäksi astrologi vahvisti Damaskoksen kuvernöörille, että
juutalaiset olivat murhanneet papin. Kaupungin muslimit vandalisoivat kostoksi
Jobarin synagogan. Näiden tapahtumien seurauksena osmani-imperiumin sulttaani
antoi vuonna 1840 määräyksen, jonka mukaan herjaukset juutalaisten
suorittamista rituaalimurhista olivat perättömiä ja juutalaisia oli suojeltava
valtakunnassa samalla tavalla kuin imperiumin muita asukkaita.
Kristityt joutuivat puolestaan
vainotuiksi vajaan viikon kestäneissä mellakoissa 9. - 13. heinäkuuta 1860 Bab
Touman portin tienoilla Damaskoksessa, jolloin kaupungin muslimit hävittivät
kristittyjen korttelin ja tappoivat tuhansia maroniitteja. Kristityt pitivät
kuitenkin juutalaisia vastuullisina murhiin ja vainoihin. Damaskoksen
juutalaiset elivät tämän seurauksena pelon varjossa.
Myös Aleppossa on ollut huomattava
juutalaisyhteisö, noin 5000 juutalaista vielä 1700-luvulla. Vanhan testamentin
käsikirjoitusten tutkijoille Aleppon koodeksi -niminen hepreankielinen
käsikirjoitus on tuttu. Se on peräisin 900-luvulta kulkeutuen Jerusalemista
Kairon kautta Aleppoon ja päätyen kierroksen jälkeen takaisin Jerusalemiin
vuonna 1958 Syyrian juutalaisen Murad
Fahamin salakuljettamana. Aleppossa se ehti olla noin puoli vuosituhatta.
Suhtautuminen juutalaisiin vaihtelee
nykyisessä Syyriassa. Ne, jotka heitä tuntevat, pitävät heitä syyrialaisina
siinä missä muutkin. Antisemitistinen ja Israelin politiikasta ponnistava
perusteeton juutalaisten halveksunta ja syyllistäminen milloin mihinkin mukaan
lukien nykyinen Syyrian sisällissota elää edelleen jossakin määrin syyrialaisten
keskuudessa. Tässäkään suhteessa Syyrian virallinen linja ei ole ristiriidaton,
missäpä olisi? Virallisesti juutalaiset edustavat yhtä uskontoa muiden
joukossa, eikä se ole millään tavalla ongelma. Syyrian yleisradio lähetti
hepreankieliset uutiset kerran viikossa. Presidentti Assad hyväksyi 11
synagogan, mukaan lukien juutalaiskorttelissa oleva Al-Raqin synangoga, peruskorjauksen vuonna 2011. Juutalaiset eivät
siis ole ongelma, mutta Israelin valtio ja sen politiikka on sekä
palestiinalaisalueiden että Golanin kukkuloiden miehityksen johdosta.
Ristiriitaisuutta edustaa se, että samanaikaisesti kirjakauppojen ikkunoista on
helppo tunnistaa myynnissä olevaa antisemitististä Siionin viisaitten pöytäkirjat -nimistä juutalaisvastaista pamflettia.
Eräässä maalaiskylässä vanhempi
syyrialainen mieshenkilö puhui juutalaisista sävyyn, joka osoitti hänen uskovan
kaiken Siionin viisaitten pöytäkirjojen roskasta
ja pitävän täysin totena sitä, että juutalaiset Syyriassa ovat syyllistyneet
rituaalimurhiin kertoen niistä yksityiskohtaisesti.
Kuuntelin kerran keskustelua Damaskoksen
vanhan kaupungin ravintolan pöydässä kaupungin juutalaisista. Mielipiteet
olivat myönteisiä, eikä kukaan tuonut esille mitään ongelmia suhtautumisessa
tai yhteiselämässä juutalaisten kanssa. Eräs keski-ikäinen akateemisesti
koulutettu kolmen tyttären syyrialainen isä totesi olevansa naimisissa naisen
kanssa, jonka äiti oli juutalainen. Tämä oli mielenkiintoinen kiertoilmaisu
sille, että hänen puolisonsa ja tyttärensä olivat itse asiassa juutalaisia. Sukulaisia
heillä oli myös Israelissa ja kysyessäni yhteyksien pitämisestä heihin hän
totesi, että niitä pidetään yllä Yhdysvalloissa asuvien sukulaisten kautta.
Syyrian juutalaiset ovat yksi kappale
Syyrian historiaa. Siitä on enää varjo jäljellä. Siitä muistuttavat Jobarin
synagogan ja suoran kadun räätälin lisäksi myös surkeassa kunnossa oleva
Damaskoksen juutalaiskortteli. Virkeimmillään Syyrian juutalaisuus eläneekin
nykyään Brooklynissa.