31. maaliskuuta 2014

Wiimeinen Walla!


Brittien tai ranskalaisten mandaattiajan tekemisistä Lähi-idässä lukeneena ei voi kuin hämmästellä sitä tietämättömyyttä, jolle näiden valtioiden Lähi-idän politiikka näyttää perustuneen. Tietämättömyys heijastuu erityisesti politiikassa, sillä tietoa ja kokemusta alueelta on toki ollut runsaasti. Arkeologista tutkimusta oli tehty pitkään ja ainakin osittain Vanhan testamentin pohjalta syntynyt kiinnostus Lähi-itää kohtaan oli suurta. Nykyaikaan verrattuna yllättävän monilla brittimandaattihallinnon virkamiehillä oli pitkä työkokemus alueelta ja paikallisten kielten, tai ainakin arabian, kielitaito. Tietoa ja kulttuurista erityisosaamista ja tuntemusta siis löytyi, mutta miksi se ei näkynyt poliittisessa päätöksenteossa?

Al-Quds yliopiston rehtori Sari Nusseibeh panee brittien Lähi-idän osaamisen ja tuntemuksen matalaksi kirjassaan Once upon a Country, jossa hän toteaa mandaattihallinnon vastineen vuoden 1929 levottomuuksiin Länsimuurilla olleen antamalla maan 'tulvia' sotilaita ja lähettämällä sen jälkeen paikalle ratkaisua etsimään 'asiantuntijoita', joilla ei ollut hitustakaan käsitystä vallitsevasta tilanteesta. Tätä ensin sotilaat, sitten 'asiantuntijat' mallia toistettiin sitten lukemattomia kertoja uusien kriisien myötä, ja vähintään yhtä masentavin seurauksin joka kerta. Ja aika usein sitä toistetaan vieläkin.

Kauaskantoisia päätöksiä ja sopimuksia tehtiin aina sen hetkisen tilanteen sanelemana, ei pitemmän aikavälin seurauksia ajatellen. Tilanne ei ole muuttunut mandaattiajan jälkeen. Siinä, missä Iso-Britannia ja Ranska heiluttivat suurvaltatahtipuikkoa Lähi-idässä ennen toista maailmansotaa, Yhdysvallat otti tämän roolin sodan jälkeen ja viimeistään Iso-Britannialla ja Ranskalle nöyryyttävän Suezin kriisin jälkeen. USA sekaantui siekailematta vallankaappauksiin niin Syyriassa kuin Iranissa. Ei tietysti ole mikään yllätys, että öljystä tuli Yhdysvaltojen Lähi-idän politiikkaa ohjaava tekijä Israelin varauksettoman tukemisen rinnalla. Ns. terrorismin vastainen sota nosti Yhdysvaltain politiikan Lähi-idässä uusiin älyttömyyden sfääreihin. Siitä tuli sotapolitiikkaa. 9/11 terroristit olivat lähtöisin Yhdysvaltojen strategisesta kumppanimaasta Saudi-Arabiasta, jossa Obama on juuri nyt vieraillut Yhdysvaltojen Iranin ja Syyrian politiikasta ärtynyttä kuningaskuntaa tyynnyttelemässä, ja se kostettiin Afganistaniin hyökkäyksen lisäksi miehittämällä Irak ilman YK:n turvallisuusneuvoston hyväksyntää. Kuriositeettina mainittakoon, että Obaman Saudi-vierailulla ihmisoikeuskysymykset eivät nousseet agendalle, koska se oli jo täynnä muuta asiaa. Se, missä ihmisoikeudet nousevat kynnyskysymykseksi, ei näytä riippuvan niinkään ihmisoikeuksien todellisesta tilasta, vaan siitä, mistä maasta on kysymys ja miten ihmisoikeuskysymyksestä voidaan tehdä poliittinen kysymys.

Yhdysvaltojen Irakin sotapolitiikan laskua maksetaan vieläkin, se on vaikuttanut välillisesti myös Syyrian sodan kehitykseen. Sadat tuhannet ihmiset menettivät henkensä joko suoraan tai välillisesti, yhteiskunnan sosiaalinen koheesio hajotettiin, elintarviketuotannon omavaraisuus tuhottiin ja koko valtion tulevaisuus vaarannettiin. Saddam Hussein oli itsevaltainen ja brutaali diktaattori, mutta se ei voinut olla hyökkäyksen motiivi, sillä Yhdysvalloilla on ollut ja on edelleen yhtälailla itsevaltaisia hallitsijoita kumppaneina. Ja yksi heistä oli juuri sama Saddam Hussein, joka Irakin ja Iranin välisen sodan aikana kyllä kelpasi Yhdysvalloille kumppaniksi. Näissä kumppanuuksissa ihmisoikeudet eivät ole nousseet kynnyskysymykseksi. Jälkeenpäin on tunnustettu, että miehitys ja hyökkäys tehtiin väärän tiedon ja tietoisesti vääristellyn tiedusteluaineiston varassa. Lisäksi on myönnetty, sotapolitiikassa öljyllä oli ratkaiseva rooli.

Tietoon liittyy läheisesti ymmärrys, joka tietysti syntyy sekä tiedon että kokemuksen tuloksena. Ymmärtämättömyys suurvaltojen Lähi-idän politiikassa askarruttaa - varsinkin kun se ymmärtämättömyys tappaa ihmisiä ja polkee ihmisoikeuksia sekä kansainvälisen oikeuden periaatteita. Pohdiskelen näitä kysymyksiä omassa keskeneräisessä tutkimuksessani. Joitakin johtopäätöksiä on varsin helppo tehdä, vaikka yksityiskohtaisempaa analyysia vielä saakin odottaa tutkimuksellisen tiedon ja poliittisen päätöksenteon suhteesta. Lähi-idästä on tietoa ja ymmärrystä paljon sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa. Huippututkijoita ja tunnustettua sekä arvostettua tutkimusta löytyy, olipa kyse sitten nykyisyydestä tai muinaisuudesta. Lähi-idän ymmärtämisen motiivi lienee ollut yksi suomalaisen Wallininkin tavoitteista hänen tutkimusmatkoillaan 1800-luvulla. Tiedon ja kokemuksen lisäksi on kulttuurista osaamista, ajatus- ja kokemusmaailman käsittämistä sekä kielitaitoa. Ydinongelmaksi näyttääkin nousevat tiedon ja politiikan tekemisen kohtaamattomuus.

Tutkimukseen on tietysti myös suhtauduttava kriittisesti, ei kaikki tietona esitetty ole totta ja asiantuntijoina esiintyvät erehtyvät enemmän kuin usein. Tutkimuksen ydin on kärsivällisessä totuuden jyvien seulomisessa akanoista tutkijayhteisön vuosikymmeniä ja -satoja kestävän oppimisen ja erehtymisen kautta. Kriittisyys on yksi tutkimuksen perusolemuksista, samoin nöyryys ja erehtymisen tunnustaminen. Tutkijat eivät ole oikeassa olijoita eikä sellaisena pyri esiintymään. He ovat etsijöitä, jotka monen tekijän kokonaisuudesta pyrkivät löytämään sen, minkä voivat osoittaa pitävän paikkansa ja joka saa muun tutkijayhteisön hyväksynnän.

Nykyisin löytyy yhä enemmän ja enemmän poliittisesti orientoitunutta tutkimusta, tiettyihin poliittisiin suuntauksiin kytkeytyneitä ajatushautomoita tai valtion ohjaamaa sektoritutkimuksen omaista tutkimusrahoitusta. Se kytkee tutkimuksen objektiivisuutta kyseenalaistavalla tavalla joko johonkin poliittiseen suuntaukseen tai valtion politiikan tekemiseen. Tehdään tutkimusta, jota leimaa hallitusohjelman tukeminen. Asiantuntijoiksi itseään kutsuvista tulee sektoritutkimuksen palveluksessa hallituksen politiikan ja valtionhallinnon sätkynukkeja. Tehdään kumileimasintutkimusta tutkimuksen nimissä.

Kyllä poliittiset päätöksentekijät tietävät, että tutkittua tietoa on ja sitä löytyy. En usko sen käyttämättä jättämisen johtuvan siitä, että tietoa ei haluta käyttää. Pikemminkin syy on siinä, että suurvaltojen päätöksentekoa, olipa kyseessä Lähi-itä tai mikä muu alue tahansa, ei ohjaa mahdollisen oikeaan ja kestävään toimintaan pyrkiminen vaan yksinkertaisesti omien sen hetkisten, kuviteltujen tai todellisten, etujen ajaminen ja edistäminen. Politiikkaa kuvaa lyhytnäköisyys samalla kun tutkimus ajaa pitkän tähtäimen raiteilla. Politiikan tekeminen ei perustu ymmärrykseen, vaan etujen ajamiseen. Politiikan tekemisen institutionaalinen muisti on sidottu joko presidentin tai hallituksen toimikauteen. Jos vielä virkamiehistö joidenkin maiden tavoin vaihtuu samaa vauhtia hallituksen tai presidentin kanssa, pyörää joudutaan keksimään joka kerta uudestaan.

Carne Ross valittaa perustellusti kirjassaan Independent Diplomat: Despatches from an Unaccountable Elite, että diplomaatit ovat yleensä liian lyhyitä aikoja sijoituspaikoissaan, ainoastaan vähemmistö heistä hallitsee paikallisia kieliä ja heidän mukavuuden halunsa panee heidät keskellä expattien enklaavia, jolloin heidän yhteytensä paikalliseen väestään jäävät vähäisiksi. Tämä tilanne ei ole hedelmällinen ymmärryksen lisääntymiselle.

Kirjoista löytyy valtavasti arvokasta ja ymmärrystä lisäävää tietoa myös silloin, kun Lähi-idästä on kysymys; kirjat vain taitavat olla nykypoliitikoille, jopa ehkä heidän avustajakunnilleen, liian paksuja, ettei välillä jopa liian vaikealukuisia. Raportteja ehditään lukea, jos ne ovat korkeintaan parin sivun mittaisia ja riittävän harvalla rivivälillä kirjoitettuja. Siltä pohjalta on vaikea tehdä tietoon perustuvaa politiikkaa. Hyvä matka, suuntautui se mihin tahansa, alkaa kirjakaupasta.

Jälkiviisaus on helppoa. Ei ole mitenkään varmaa, miten paljon älykkäämpi Lähi-idän politiikka olisi muuttanut Lähi-itää. Näyttäisikö se erilaiselta? Jotakin ehkä tunnustetuista epäonnistumisista olisi hyvä oppia. Tutkijayhteisön ja poliittisten päättäjien on lähestyttävä tasavertaisesti toisiaan ilman, että tutkimuksen tekemisen itsenäisyys vaarantuu. Yhteistyö tuo poliittiseen päätöksentekoon sitä ymmärrystä ja tietoa, joka on olemassa - mutta joka käyttämättömänä saa poliittisen päätöksenteon näyttäytymään tyhmänä, ajoittain jopa tuhoisana.


***

Orontes-joessa Hamassa sijaitsevat Noria-vesipyörät kuvaavat osuvasti ajan kulkua.
Aika kulkee vesipyörien tapaan vääjäämättömästi eteenpäin - ja hyvä niin.
Ensimmäisessä Walla-postauksessa tasan kaksi vuotta sitten 31.3.2012 kirjoitin Lähi-itää Lontoosta-aiheesta. Tämän viimeisen postauksen myötä kirjoituksia kertyi kaikkiaan 77, joka on hyvä luku päättää tämän Wallan elinkaari. Yksittäisistä aiheista Syyria ja sen tilanne on ollut useimmiten kirjoitusten aiheena, mutta kirjoituksia on myös Jordaniasta ja Libanonista muiden aiheiden ohella. Lähi-idästä voi kirjoittaa aina, yhtälailla kuin Lähi-idästä ei voi lähteä palaamatta sinne takaisin. Kirjoittaminen muilla foorumeilla Lähi-idästä jatkuu. Ja kuten totesin, täältä lähdetään tänne palataksemme. Lämpimät kiitokset kaikille Wallan lukijoille!