8. kesäkuuta 2013

Marttyyriudesta milletiin


Kuuntelin uutisia radiosta istuessani työpöydän ääressä sunnuntaina 16. helmikuuta 1992 etelä-Libanonissa. En arvannut tuolloin todistavani yhtä käännekohtaa Hizbollahin - Jumalan puolueen - historiassa. Radiouutiset kertoivat Israelin taisteluhelikoptereiden iskeneen Iqlim al Tuffahin kylän läheisyydessä Sayyed Abbas al-Moussawin autosaattueeseen tappaen hänet, hänen puolisonsa ja 5-vuotiaan poikansa. Moussawi toimi tuolloin Hizbollahin pääsihteerinä. Seuraavana päivänä Hizbollah valitsi hänen seuraajakseen tehtävässä vieläkin olevan Hassan Nasrallahin.
Moussawin luola Mleetassa

Tämä tapaus yli 20 vuoden takaa tuli elävästi mieleeni vieraillessani Tuffahin kylän alueella sijaitsevassa Hizbollahin vastarintamuseossa Mleetassa. Museon yksi nähtävyyksistä on Moussawin käyttämä luola. Mleeta on paikka, jossa museon tunnuslauseen mukaisesti maa puhuu taivaalle. Taivaan tavoittelua, marttyyriutta, kuvannevat vastarintamuseon kauniin punaiset ruusut. Maasta puhuvat puolestaan lehvästön alle näytteille asetetut aseet. Taivaan läheisyys tietysti tuntuu luonnolliselta yli 1000 metriä merenpinnan yläpuolella olevalla vuorenhuipulla. Taivaan lisäksi sieltä avautuu esteetön näkymä noin 40:n kilometrin päässä etelässä olevalle rajalle yhtälailla kuin Välimeren rannalla oleviin Tyyron ja Saidan kaupunkeihin. Mleetan ympärillä aivan välittömässä tuntumassa olevat vuorenhuiput olivat Israelin miehittämiä tukikohtia Libanonissa - ainoastaan Mleeta onnistui puolustautumaan valloitusyrityksiä vastaan. Se teki Mleetasta vastarinnan symbolin.
Mleetan ruusut

Israelin miehitys ja iskut Libanonissa varmistivat paikallisen shiaväestön vahvan tuen Hizbollahille. Shiamuslimeja on jo yli 40% libanonilaisista ja he ovat suurin Libanonin uskontokunnista. Viimeistään Moussawin murha sinetöi Hizbollahin aseman vastarinnan vahvimpana edustajana ja paikallisen shiaväestön oikeuttamana suojelijana. Varsinaiset voitot Hizbollah saavutti Israelia vastaan pakottaen sen vetäytymään miehittämästään osasta Libanonia vuonna 2000 ja taistelemalla tasavertaisesti kesän 2006 sodassa saattaen Israelin armeijan täydellisen hämmennyksen valtaan. Ensimmäistä kertaa historiansa aikana israelilaiset huomasivat taistelevansa lähitaisteluja vähintäänkin vertaistensa taistelijoidensa kanssa. Voittamattomuuden euforiassa kylpeneelle armeijalle se oli tuskallistakin tuskallisempi kokemus, josta se ei vieläkään ole toipunut.

Selvää tekstiä Libanonin hornasta - näkyy ylös ja kauas
Mleetan vastarintamuseo kertoo selvää kieltään Hizbollahin vahvimmasta aseesta eli sen taistelutahdosta. Satelliittien ja miehittämättömien lennokkien kuvattavaksi tahdon sanomaa välittämään on luotu Libanonin hornaa kuvaava monttu, johon on kerätty israelilaista sotasaalismateriaalia. Hizbollah ei salaile vihollisensa tuntemista. Näyttelytilan yhdellä seinällä on seinän kokoinen Israelin armeijan yksityiskohtainen organisaatiokaavio - se on tässä kohteessa vaikuttava, vaikka julkista tietoa onkin. Mleetan luolastot ja vuoren lehvästöön kätkeytyvät polut sen varrelle kerättyine aseineen kertovat Hizbollahin taistelutaktiikasta. Nämä eivät sinänsä selitä sen vahvuutta, vaikka ovat osa sitä. Selvimmin Mleetassa ja sitä ympäröivissä keltaisten lippujen koristamissa kylissä on aistittavissa vahva vastarinnan tahtotila. Tahto on Hizbollahin strategia ja se tekee siitä sotilaallisesti mahdottoman voitettavan.

Museon oppaan selitys on yksinkertainen, mutta vakuuttava. Heidän tavoitteenaan on ollut rakentaa Libanoniin niin vahva pelote, että se pakottaa Israelin päättäjät miettimään monta kertaa ennen yhtään hyökkäyspäätöstä. Tässä he ovat myös onnistuneet. Kaikista Israelin iskuista ja miehityksen vuosista huolimatta Hizbollah ei koskaan ole ollut niin vahva kuin nyt. Se toteuttaa samaa logiikkaa puolustuksen suhteen kuin Israel, puhumattakaan Yhdysvalloista, Venäjästä, Ranskasta tai Iso-Britanniasta niiden ydinasepelotteineen. Sen mukaan riittävä pelote on paras puolustus. Hizbollahin pelotteen tukena on vankkumaton uskonnollinen vakaumus. Ideologiaa ei voiteta asein. Eteläisen Libanonin keltaisten lippujen värittämien kylien siisteys ja hyvä järjestys kertoo Hizbollahille luonteenomaisesta kurinalaisuudesta.

Lehvästö kätkee Mleetan vastarintamuseon
Etelä-Libanonin lähihistoria opettaa maamerkkitapahtumiensa 1978 (ensimmäinen Israelin miehitys), 1982 (Sabra ja Shatila), 1992 (Moussawi) 1996 (Qana), 2000 (Israelin vetäytyminen) ja 2006 (kesäsota) kautta paljon. Israelin sotilaallinen pyrkimys rauhoittaa etelä-Libanon on luonut kautta aikojen sen vaarallisimman ja kykenevimmän vihollisen. Vastustajan, joka ei ole sotimalla voitettavissa. Ihmisten mieliä, ideologiaa, ei ohjuksin muuteta.

Miehittämätön lennokki Mleetassa
Hizbollahilla on useat kasvot. Sen lähtökohdat ovat Libanonissa köyhän shiaväestön auttamisessa jo 70-luvulta. Sille perustalle myös sen tuki ja sitä kautta väestön antama olemassaolon oikeutus pohjautuu. Sillä on kuitenkin myös hyvin veriset kasvot. Se on tehnyt iskuja, jotka ovat kohdistuneet siviileihin yhtälailla kuin Israelin iskut ovat tappaneet siviilejä Libanonissa tai amerikkalaisten Irakissa ja Afganistanissa. Terrorismi ja valtioterrorismi eivät eroa toisistaan.

Al-Qusayrin taistelut Libanonin rajan tuntumassa ovat olleet Hizbollahin tähänastisista operaatioista Syyrian hallinnon tukena näkyvimmät. Sen koulutetut ja kurinalaiset taistelijat ovat korvanneet Syyrian armeijan miehistön tehottomuuden. Kykenevät taistelijat yhdessä Syyrian raskaan aseistuksen kanssa ovat kääntäneet sisällissodan sotilaallisen otteen hallinnon eduksi kahden viimeisen kuukauden kuluessa. Hizbollahin sekaantuminen Syyrian sisällissotaan on samaa jatkumoa, jota aikaisemmin usean länsimaan hiljaisella tai vähemmän hiljaisella tuella Saudi-Arabia ja Qatar ovat tehneet jo vuodesta 2011 alkaen luoden mahdollisuuden Jabhat al-Nusran kaltaisille Irakiin tukeutuville sunnaislamistisille joukoille. Sota on jo alueellinen eivätkä nämä ulkopuoliset sekaantumiset siihen, olivatpa ne logistisia, taloudellisia tai taistelijoita, auta sen ratkaisua millään tavalla. Sodan suurin rajalinja kulkee jo tällä hetkellä muslimimaailman suurimman jakolinjan eli shialaisuuden ja sunnalaisuuden välillä. Syyria on tämän rajalinjan keskellä.

Kansannoususta sisällissodan kautta on kuljettu reilussa parissa vuodessa alueelliseksi valtataisteluksi, jonka keskiössä on uskonnollinen jakolinja ja sen mukainen identifioituminen valtataistelun eri puolille. Osmani-imperiumin jälkeen piirretyt Levantin rajat eivät millään tavalla estä samaan uskontokuntaan kuuluvien yhteenkuuluvuutta yli rajojen. Samalla se muistuttaa osuvasti näiden(kin) rajojen keinotekoisuudesta. Oma uskontokuntainen viiteryhmä on kansallisuutta ja kansallisrajoja voimakkaampi yhdistävä tekijä. Nämä primordiaaliset tekijät, tunteet ja identiteetit, on tunnistettava konfliktien ratkaisemiseksi.

Hallintojen syrjäyttämiset, poliittisten järjestelmien ja perustuslakien uusimiset, turvallisuussektorin reformit ja rajaturvallisuuden vahvistamiset ovat kuin hiekan kyntämistä niin pitkään kunnes yllämainitut identifioitumiset ja identiteetit otetaan riittävästi huomioon.

Tämä puolestaan edellyttää väkivallalla uhkaamisen lopettamista niin ulkopuolisena painostuksen keinona kuin alueen sisällä olevana vallankäytön välineenä. Uskontojen merkitystä on vaarallista vähätellä. Ajan kuluessa ne on saatava loitontumaan valtioiden poliittisesta hallinnosta - uskonnon ja politiikan liitto on verinen yhdistelmä. Libanonilainen sovinnollisuuteen pyrkivä yhteiskuntamalli on toimiva, jos se ei perustu nykyisellä tavalla uskontokuntien voimasuhteisiin.

Maailman historia on sotien historiaa, mutta välissä on myös rauhanjaksoja. Malleja Levanttiin on syytä hakea alueen kansallisvaltioita edeltävistä yhteiskuntajärjestelmistä ja hallintomalleista. Eräänlainen moderni millet-järjestelmä saattaa olla yksi rauhallisemman tulevaisuuden avaimista ilman, että valtiojärjestelmiä täytyy purkaa. Se antaa enemmän autonomiaa uskontokunnille, mutta irrottaa ne poliittisen vallan käytöstä. Se on myös ainoa keino, joka voi johtaa väkivaltaa Hizbollahin tavoin käyttävien ei-valtiollisten järjestöjen muuttumiseen. Sille tiellä ei edetä sanktioita asettamalla, se vaatii dialogia. Sotimalla voidaan voittaa taisteluja, jopa sota; mutta rauhaa sillä ei vielä ole koskaan voitettu.