21. toukokuuta 2013

Genevestä Geneveen


On pitkä ja verinen matka. YK:n turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenmaiden ulkoministerit kokoontuivat yhdessä joidenkin Lähi-idän maiden ulkoministereiden kanssa kesäkuun lopussa 2012 Geneveen Kofi Annanin kutsusta sopimaan Syyrian rauhansuunnitelman toimeenpanosta. Annanin tultua valituksi YK:n ja arabiliiton Syyrian erityisedustajaksi helmikuussa 2012 Syyrian sisällissodan uhriluku oli noin 6000. Kesäkuun loppuun eli Geneven tapaamiseen mennessä uhriluku oli jo noin 15000. Annanin rauhansuunnitelman ydinkohdat, jotka YK:n turvallisuusneuvosto yksimielisesti hyväksyi, pitivät sisällään YK:n valvoman tulitauon ja poliittisen prosessin käynnistämisen. Annan kutsui Geneven ulkoministerikokouksen koolle, koska suunnitelman toimeenpano tulitauon ensimmäistä vuorokautta ja YK-tarkkailijoiden operaation aloittamista lukuun ottamatta ei onnistunut.

Sekä hallinto että aseelliset oppositiotoimijat rikkoivat säännöllisesti ja kiihtyvässä määrin tulitaukoa eikä YK:n pieni tarkkailuoperaatio kyennyt mitenkään valvomaan sen noudattamista tai noudattamatta jättämistä kaikkialla Syyriassa. Oppositiotoimijat ilmoittivat jo ennen YK:n turvallisuusneuvoston äänestystä, että heillä ei ole aikomustakaan noudattaa tulitaukoa, koska katsoivat sen muodostavan esteen heidän tavoitteelleen syöstä Assad vallasta. Suurvallat vetivät myös mattoa Annanin jalkojen alta YK:n turvallisuusneuvostossa rauhansuunnitelmalle antamastaan tuesta huolimatta. Ne jatkoivat samanaikaisesti joko oppositiotoimijoiden tai hallinnon tukemista sekä taloudellisesti että asetoimituksin. Alueellisilla Syyrian sisällissotaan sekaantuneilla mailla, kuten Qatarilla, ei liene ollut mitään vakavaa ajatustakaan tulitauon tukemisesta. Sen ylin tavoite oli, ja on edelleen, Assadin kukistaminen.

Annanin suunnitelma oli niin hyvä kuin huolelliseen taustatyöhön perustuva suunnitelma yleensä voi olla. Se oli myös toteuttamiskelpoinen. Toimeenpano kilpistyi siihen, että todellista tahtoa sen toimeenpanoon ei löytynyt Syyrian sisältä eikä sen ulkopuolelta. Kofi Annan jätettiin yksin eikä hänelle jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä syrjään.

Lähes vuosi on kulunut Geneven kokouksesta ja kymmenet tuhannet syyrialaiset ovat saaneet maksaa hengellään sen, että tahtoa on riittänyt ainoastaan tappamiseen. Erilaiset Syyrian sisällä aloitetut rauhanponnistelut alueellisten tulitaukosopimusten tekemiseksi ovat säännönmukaisesti tuhottu, eikä missään tapauksessa pelkästään hallinnon toimien seurauksena. Aseelliset oppositioryhmät ovat pitäneet taistelujen ylläpitämistä ja levittämistä ainoana toimintatapanaan.

Sisällissodan uhrien lukumäärän arvioidaan olevan jo noin 100000. Tosin on huomioitava, että suurin osa kuolleista on taistelutoimiin osallistuneita. Kuolleiden määrät ovat arvioita ja todellinen luku selvinnee vasta vuosien kuluessa, jos sittenkään. Tahdon puuttuminen vuosi sitten heijasteli sitä ajatusta, että sisällissodan kuviteltiin olevan sotimalla voitettavissa. Nyt on sodittu, sanoinkuvaamattoman mielikuvituksellisia raakuuksia tehty, paettu pakolaisuuteen tai maan sisäiseen evakkoon ja sodan voitto, katsoi sitä kenen näkökulmasta tahansa, loittonee loittonemistaan. Sodan häviäjiä on sen sijaan jo moninkertaisesti ja häviäjien määrä kasvaa päivä päivältä sodan jatkumisen myötä.

Ei ole siis ihme, että John Kerry ja Sergei Lavrov tavatessaan kaksi viikkoa sitten Moskovassa olivat yksituumaisia poliittisen ratkaisun välttämättömyydestä. Se tunnustettiin ainoaksi vaihtoehdoksi Syyrian sotaan. Näiden suurvaltojen ulkoministereiden suuntalinjat ovat hyvin lähellä Annanin suunnitelman sisältöä ja erityisesti sen toimeenpanoa, josta ulkoministerit yksimielisesti sopivat Genevessä. Pyörää ei siis tarvitse keksiä nytkään uudestaan, mutta lähes vuosi on jo hukattu keksityn pyörän uudestaan löytämiseen. Lavrov ja Kerry sopivat uudesta kansainvälisestä konferenssista lähiviikkoina. Jopa Geneveä on väläytelty yhtenä vaihtoehtona. Se tarkoittaisi paluuta Geneveen, ei ainoastaan maantieteellisessä, vaan myös rauhansuunnitelman sisällöllisessä mielessä. Ja vaikka konferenssi ei kokoontuisikaan Genevessä, siitä muodostuu käytännössä Geneven konferenssin jatkokokous. Annanin rauhansuunnitelman ja sen toimeenpanemisesta sovitun perustalle on mahdollista edelleen rakentaa Syyrian sisällissodan ratkaisumalli, joka ainakin lopettaa järjettömän väkivallan ja sen jälkeen keskittyy konfliktinratkaisuun ja poliittiseen uudistukseen vuoden 2014 presidentinvaalien siivittämänä. Konfliktin jäädyttäminen ei ole koskaan konfliktin ratkaisu, mutta tässä tapauksessa se on ainoa tie konfliktin ratkaisuun eli poliittiseen sopimukseen.

Assadin merkitystä ei pidä liioitella. Tulitauko on presidenttiä tärkeämpi, eikä hänen asemansa, oli se mikä tahansa, pidä syntyä sopimuksen esteeksi. Tämä siitä huolimatta, vaikka hän seuraaviin presidentinvaaleihin asti presidenttiyttä jossakin muodossa pitäisikin. Geneven sopimuksen yksi ydinkohdista on siirtymäkauden hallitus, joka muodostuu sekä nykyisestä hallinnosta että sitä vastustavista oppositioista. Sillä on toimeenpaneva valta. Käytännössä se tarkoittaa presidentin painoarvon mitätöitymistä.

Nämä kuvat hävisivät Zeitunan kujalta jo alkutalvesta 2012
Assadin hallinnolla ei ole oppositiotoimijoita enempää varaa jättäytyä sovitusta kansainvälisestä konferenssista syrjään. Ei heidän itsensä, vaan tavallisten syyrialaisten takia, eikä vain syyrialaisten, vaan myös alueellisen selkkauksen estämiseksi. Rauhaan ei voida pakottaa, eikä se synny ilman osapuolilla olevaa riittävää tahtotilaa sen löytämiseen, saavuttamiseen ja ylläpitämiseen. Syyrian tilanne on nyt jo kuitenkin niin vakava ja alueellinen uhka suuri, että YK:n turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenmaiden on käytettävä riittävän yksiselitteistä painostusta osapuolten saamiseksi yhdessä niitä tukevien alueellisten valtioiden kuten Saudi-Arabian, Qatarin ja Iranin kanssa kansainväliseen konferenssiin. Neuvotteluja on jatkettava siihen asti, että toimeenpanon edellytykset täyttävästä YK:n valvomasta tulitaukosopimuksesta sovitaan. Kolmanteen Geneveen ei kenelläkään ole enää varaa.