6. helmikuuta 2013

Rakkauden rajat


Libanonissa naiminenkin on politisoitu. Kholoud Sukkarieh ja Nidal Darwish menivät siviilivihille ensimmäisenä pariskuntana Libanonin maaperällä niiden tuhansien parien jatkoksi, jotka sen Kyproksella ovat käyneet tekemässä. Laki ei hyväksy siviilivihkimistä Libanonissa, ja tästä syystä Kholoudin ja Nidalin liitto odottaa vielä virallista vahvistusta. Se nosti sellaisen myrskyn, että talvisesti aaltoileva välimerikin jää siinä toiseksi. Se ei ole vielä johtanut sisällissotaan, vaikka äänenpainot sitä enteilevätkin. Libanonin kristityt, druusit, shiiat ja sunnat sekä tietysti erityisesti näitä edustavat uskonoppineet ja papisto ovat sodassa siitä, voidaanko lakia muuttaa siviilivihkimisen sallimiseksi. Islaminoppineet jakavat fatwoja (uskonnollisia määräyksiä) leimaten armoa antamatta harhaoppisiksi kaikki ne onnettomat muslimikansanedustajat, jotka uskaltavat tukea siviilivihkimistä.

Kristittyihin lukeutuva presidentti Michel Sleiman twiittasi heti Khouloudin ja Nidalin vihkimisen jälkeen tukensa siviilivihkimisen sallimiseksi sillä perusteella, että se yhdistäisi monitunnustuksellista (18 tunnustettua uskontoa ja uskontosuuntaa) maata kun taas suurmufti sheikki Mohammed Rashid Qabbani varoitti tulikivenkatkuisesti siviilivihkimisen sallimisen vaaroista. Qabbani totesi fatwassaan, että siviilivihkimistä tukevat muslimilainsäätäjät eivät enää olisi muslimeja. Qabbania tuki salafisti sheikki Omar Bakri toteamalla, että siviilivihityistä pareista syntyvät lapset ovat 'laittomia'. Siviilivihkimisen tukijat ovat siis sekä harhaoppisia että luopioita. Libanonin muslimipapisto ei halua tunnustusten välisiä avioliittoja, koska ne sekä rikkoisivat tunnustusten väliset rajalinjat että vähentäisivät uskonnollisten johtajien valtaa (ja tuloja) laumastaan. Kholoud ja Nidal ovat esimerkkejä tästä: molemmat ovat muslimeja mutta islamilaisen maailman shiia-sunna -akselin vastakkaisilta puolilta. Siis väärin naitu.

Siviilivihkimisen sisällissodassa rintamalinjat ovat jakautuneet sitä tukevien kristittyjen ja vastustavien muslimien välillä. Presidentti Sleiman totesi siviilivihkimisen olevan perustuslaillinen oikeus viitaten tällä Taifin sopimukseen vuodelta 1989, joka lopetti 15-vuotisen sisällissodan Libanonissa. Taifin sopimus jatkoi Libanonin poliittista hallintaa tunnustuksellisuuteen pohjautuen vaikka sen tavoitteena oli tunnustuksellisuuden asteittainen päättäminen. Sopimus onnistui kyllä lopettamaan sisällissodan, mutta tunnustusten väliset sovitut jakolinjat elävät ja voivat edelleen hyvin - muodostaen tänään suurimman uhkan Libanonille sekä sisä- että ulkopoliittisesti. Syyrian sisällissodan jakolinjat ulottuvat Libanonin omille jakolinjoille asti. Muslimioppineet ovat sitä mieltä, että yksilön aseman ja oikeuksien sitominen tunnustuksellisuuteen esimerkiksi avioliiton solmimisessa ei sodi oikeusvaltioperiaatteita vastaan. Rajalinjat ovat siis vedetty, Taifista huolimatta ne syvenevät eikä edes rakkauden sallita niitä rikkovan. Libanonilaiset vastasivat välittömästi uskonoppineiden uhkauksiin nopeasti laajenevalla facebook-sivustolla, joka tukee siviilivihkimisen sallimista. Sleimanin twiittaus sai heti 8000 tukevaa kannatusta.

Siviilivihkimistapaus on jälleen kerran osoittanut sen, että Libanonin uskonoppineet silmää räpäyttämättä ja häpeilemättä sekaantuvat politiikkaan. Heitä kiinnostaa enemmän tämänpuoleiset kuin tuonpuoleiset. Kirkot ja moskeijat ovat politisoituneet siinä määrin, että ne ovat omien etujensa nimissä valmiit vetämään maan hajalle.

Siviilivihkimys vie suoraan Libanonin ongelman ytimeen. Kysymys on viime kädessä siitä, ketä ja mitä libanonilaiset kokevat olevansa. Samastuuko libanonilainen ensisijaisesti siihen uskontoon, johon kuuluu vai kansalaisuuteen libanonilaisena?

Vastavihitty pari totesi, että he eivät niinkään syytä Libanonin siviilivihkimisen kiellosta papistoa kuin poliitikkoja, jotka ovat ensisijaisesti alistuneet uskontojensa, ei kansan, edustajiksi. Libanonilaisena olemisen ongelma koskee yhtä paljon niin tavallisia kansalaisia kuin niiden vaaleilla valittuja edustajia. Missä on siviiliyhteiskunta?

Onko Khouloudin ja Nidalin liitosta tulossa libanonilaisten oma arabiherääminen lainatakseni libanonilaisperäisen George Antoniuksen vuonna 1938 julkaistun the Arab Awakening -teoksen nimeä? Libanonissa heräämiseen eivät johda samat syyt kuin Tunisiassa, Egyptissä tai Syyriassa. Maa on paljon vapaampi, maata ei hallita autoritaarisesti ja sanan- ja ilmaisunvapaus toimii. Mutta vanhaan ranskalaisilta kopioituun perustuslakiin, vuodelta 1943 peräisin olevaan kansalliseen sopimukseen (the National Pact) ja sen muutoksiin Taifin sopimuksessa perustuva tunnustuksellisuus pitää maata jatkuvasti kuilun partaalla. Johtaako nuoren rakastuneen parin liitto rikkomaan tunnustusten väliset rajat ja lopulta Libanonin tunnustuksellisen valtiojärjestelmän murtumiseen?

Tunnustuksetonta Libanonia on myös helppo nähdä. Beirutin Hamrassa kävellessä eri uskontokuntiin kuuluvat sekoittuvat libanonilaiseksi katu- ja kauppavilinäksi; Cornichilla eli merenrantabulevardilla aamulenkillä käydessä vastaan tulee niin hunnutettuja kuin hunnuttamattomia lenkkeilijöitä vanhemman sukupolven kerääntyessä katuparlamentteihin istuen mukanaan tuomilla puutarhatuoleilla ja nauttien aamukahvia merellisessä ulkoilmassa. Yhtälailla, käynti druusikylässä libanonilaisten muusikoiden ja taiteilijoiden kanssa vahvistaa uskoa tunnustuksettomaan ja yhteen Libanoniin. Lähes kaikki kokoontuneet taiteilijat olivat taustaltaan Libanonin eri tunnustuksista. Mutta yhtäkaikki, sillä ei ollut mitään merkitystä. Kukaan ei edustanut uskontoaan vaan itseään ihmisinä ja heitä yhdistäviä asioita.

Cornichen lenkillä voi juoksusuuntaa vaihtaa kätevästi Hard Rock Cafeen kohdalla. Sen ulkoseinällä on yllä olevan kuvan Beatlesien kappaleen maksiimi. Siviilivihkimisen sisällissotaan sekaantuneen Libanonin papiston toivoisi kävelylenkillään rantabulevardilla pysähtyvän tämän inhimillisen totuuden edessä ja miettivän sen merkitystä.