13. helmikuuta 2013

Tunnelmia Tripolista


Libanonin salafismin syntysijat ovat Tripolissa. Kävin siellä ensimmäisen kerran viitisen vuotta sitten. Vierailu suuntautui vuonna 2007 täydellisesti hävitettyyn Nahr al-Baredin palestiinalaispakolaisleiriin. Se oli hävitetty kolmen kuukauden piirityksen ja taistelun jälkeen maan tasalle. Kiertely leirissä paljasti lohduttoman näkymän. Jäljellä oli vain asuinrakennusten betonisia raunioita ja murskaa. Valtaosa leirin 27000 palestiinalaisesta, kaikkiaan 5900 perhettä, joutui etsimään väliaikaista majoitusta lähistöllä sijaitsevasta Baddawin pakolaisleiristä loppujen joutuessa keksimään itselleen katon pään päälle muualta. Jälleenrakentaminen oli vierailuni aikana suunnitteilla, mutta se on edennyt hyvin hitaasti. Suurin osa leirin aluetta on edelleen suljettua sotilasaluetta. Ensimmäiset palaajat pääsivät takaisin pienelle osalle jälleenrakennettua leiriä vasta huhtikuussa 2011. Jälleenrakentamisen kustannusarvio on 345 miljoonaa dollaria.

Nahr al-Bared symboloi kahtakin asiaa palestiinalaisten pakolaisongelman lisäksi. Ensimmäinen niistä liittyy Libanonin taisteluun radikalismia vastaan. Radikaalia salafismia edustava Fatah al-Islam oli soluttautunut palestiinalaisleirin sisälle. Sen ja Libanonin armeijan välinen yhteenotto Tripolissa johti näiden väliseen sotaan yllä kuvatuin seurauksin. Samaa ryhmittyvää edustavat islamistiset radikaalit taistelevat tällä hetkellä Syyrian sisällissodassa. Libanonin armeija yritti päästä Nahr al-Barediin pesiytyneistä radikaaleista kerralla eroon - tuloksena rauniokasa, pakolaisille kotien menetys ja uusi pakolaisuus sekä edelleen Tripolissa kukoistava islamistinen radikalismi!

Toiseksi Nahr al-Bared symboloi palestiinalaisten ja libanonilaisten kovin vaikeaa yhteiseloa aina vuodesta 1948 lähtien, jolloin kotinsa menettäneet pakolaiset pakenivat Libanoniin. Palestiinalaispakolaisia ei koskaan toivotettu aidosti tervetulleiksi eivätkä he vieläkään koe olevansa tervetulleita. Vielä yli 60:n vuoden jälkeen palestiinalaiset ovat Libanonin kansalaisuutta vailla. Heiltä on myös lakisääteisesti estetty pääsy harjoittamaan tiettyjä ammatteja. Noin puolet Libanonin 400000:sta palestiinalaisesta asuu leireillä. Leirien kurjuus, palestiinalaisten köyhyys ja lohduttomat tulevaisuuden näkymät sekä tasa-arvon puute antavat tilaa radikalismille Nahr al-Baredissa koetun tavoin. Libanon joutui vuoden 1969 Kairon sopimuksen myötä antamaan PLO:lle käytännössä itsehallinnan pakolaisleireille. Sen myötä Libanonin suvereniteetti omalla maaperällään jäi osin vajaaksi.

Fatah al-Islamin toiminta Nahr al-Baredissa muodosti ainakin näennäisen syyn leirin hävitykseen, mutta sen lisäksi kyseessä oli varoitus muille leireille. Libanon halusi näyttää, että sen suvereniteetti ulottuu myös pakolaisleirien sisälle sen niin halutessa. Libanonin armeijalla olisi ollut mahdollisuus toimia Fatah al-Islamia vastaan jo ennen sen soluttautumista pakolaisleiriin. Kysymysmerkiksi jää, miksi armeija ja poliisi ei toiminut aikaisemmin, jolloin Nahr al-Baredin kaltaista hävitystä ei olisi tarvinnut kokea.

Vuonna 2012 Tripolissa alkoi jälleen kuohua. Syyrian sisällissota heitti pitkän varjonsa kaupunkiin. Homsin kaupunki Syyriassa on lähellä Tripolia. Bab al-Tabbanen lähiöstä Tripolissa on lähtenyt sunnaradikaaleja taistelemaan Syyrian sisällissotaan. Osa heistä kuuluu Jabhat al-Nusraan. Taistelijoiden lisäksi samaa reittiä kulkee aseita. Yksi Tripolista lähtenyt rajaa ylittänyt ryhmä joutui Syyrian turvallisuusjoukkojen väijytykseen verisin seurauksin. Bab al-Tabbanen väki päätti kostaa tämän naapurustossa Jabal Mohsen kukkulalla asuville alaviiteille, siis Syyrian Assadin heimolaisille. Marraskuussa kuoli näissä yhteenotoissa 17 ihmistä. Jabal Mohsen ja Bab al-Tabbanen välinen raja Tripolissa noudattaa Syyrian sisällissodan jakolinjoja. Tämän seurauksena erilaisia aseellisia ryhmiä on syntynyt kuin sieniä sateella lisäten jännitystä ja turvattomuutta kaupunkiin.

Satunnainen Tripolin kävijä ei juuri huomaa kaupungissa vallitsevaa jännitystä, vaikka tapahtumat siellä ovatkin saaneet jotkut vertaamaan sitä Pakistanin Peshawariin. Elämä ja arki pyörivät lähi-itämaiseen malliin, ruoka on maistuvaa ja keskustassa tehdään liikennettä puurouttavia katu- ja viemäritöitä. Tripolilaisten sieluista käydään kyllä taistelua. Viime perjantaina liikenne tukkiutui siitä syystä, että maroniittien patriarkka Beshara Rai saapui vierailulle. Kaikki kadut piti tyhjentää autoista vierailun saattueita varten. Ja että Libanonin salafismin syntymäkaupunki ei omiensa puolesta jäisi vähemmälle, pari päivää Rain vierailun jälkeen kaupunkiin saapui viime vuonna parrasvaloihin noussut Saidasta kotoisin oleva salafistisheikki Ahmad al-Assir. Assirilla on tapana sohia mehiläispesiin mennen tullen, olipa kyseessä sitten Hezbollah, Saad Hariri tai Syyrian hallinto. Pari viikkoa sitten hän paistatteli mediajulkisuudessa vieraillessaan Farayyan hiihtokeskuksessa pääasiassa kristittyjen asuinalueella. Joidenkin arvioiden mukaan laskettelu ei kuitenkaan sheikin pääasiallisiin kiinnostuksen kohteisiin kuulu.

Tripolissa, kuten kaikkialla muuallakin, törmää myös erilaisuuden ymmärtämiseen ja yhdessä tekemiseen. Libanonin ehkä tunnetuin ja kansainvälisesti palkituin kuoro Fayha (www.fayhachoir.org) on kotoisin Tripolista ja harjoittelee siellä kolme kertaa viikossa. Kuoro on täydellinen sekoitus eri uskontoihin kuuluvia sunnamuslimeista armenialaisiin asti. Kuoro kasvattaa myös uutta kuorolaissukupolvea. Fayhan kaltainen toiminta, jos mikä, edistää rauhaa ja yhdessä elämistä sekä toimii vastapainona erilaisuutta korostavien rähinöitsijöiden pullisteluun Bab al-Tabbanen ja Jabal Mohsen rajoilla. Fayhan tavoin Tripolissa oleva moderni Safadi-kulttuurikeskus edistää vuorovaikutusta tripolilaisten välillä. Keskuksen kulttuuritarjonta on vilkasta, ja sillä on oma urheilukeskus. Keskus ottaa huomioon yhteiskunnan tunnustetut kipukohdat, sen vuoksi toiminnassa ei sallita mitään uskontoon tai politiikkaan liittyvää.


Bab al-Tabbanen ja Jabal Mohsen sekä toisaalta Fayhan ja Safadin esimerkit Tripolissa kuvaavat osuvasti Libanonissa samanaikaisesti vaikuttavia hajottavia ja yhdistäviä voimia. Tulevaisuus näyttää valoisammalta, mikäli kuorolaulun vetovoima osoittautuu sodan vetovoimaa suuremmaksi.