20. lokakuuta 2012

Ratkaisu ratkaisemattomuudesta 2


Jokin aika sitten Raqqahin kaupungin asukkaat osoittivat kyllästyksensä sotaan ja ilmoittivat estävänsä aseellisten kapinallisten pääsyn kaupunkiin. Asukkaat valittivat, että aseellisten tulo kaupunkiin vetää tulituksen ja hävityksen sinne. He olivat kyllästyneet siihen. Tavallisten syyrialaisten selvä mielipiteen ilmaisu on sitä, mitä nyt tarvitaan Syyrian sisällissodassa. Heidän äänensä on hukkunut sekä hallinnon että oppositioiden propagandaan. Heillä ei ole ollut sanottavaa tilanteen kehittymiseen eikä edes siihen, ketä ja mitä he oikeasti haluavat tai kannattavat. Tavallisten kansalaisten kautta Syyrian on Raqqahin kaupungin asukkaiden tavoin ilmaistava selvä kyllästyminen väkivaltaan, harjoitti sitä mikä tahansa sodan osapuolista. Sota ei pääty, mikäli kaikki sen osapuolet eivät sitoudu ensin tulitaukoon ja sitten pysyvään väkivaltaisuuksien lopettamiseen.

Ratkaisu Syyrian sotaan löytyy sen ymmärtämisestä, että nyt on jo ajauduttu ratkaisemattomaan tilanteeseen. YK:n ja arabiliiton Syyrian erityisedustaja Lakhdar Brahimi on esittänyt väliaikaista tulitaukoa ensi viikolla alkavan Eid al-Adha juhlan ajaksi. Esitys on saanut varovaista kannatusta sekä Syyrian hallinnolta että oppositioilta. Tämä on osoitus myös siitä, että mitään uutta ja ratkaisevaa ei ole tapahtunut Annanin rauhansuunnitelman raukeamisen jälkeen. Sitä seurasi väkivallan kiihtymisen jakso, joka on jo jokin aika sitten päätynyt ratkaisemattomaan tilaan.

Annanin suunnitelma sisälsi ne elementit, jotka edelleen ovat ajankohtaisia ja niihin palattaessa voisivat merkitä käännettä sisällissodasta tulitaukoon ja neuvotteluihin. Brahimin on vaikea löytää mitään sellaista uutta lähestymistapaa, jota Annan ei olisi jo yrittänyt. Syyrian sisällissota on niin vakava uhka alueen ja maailman rauhalle, että konfliktin jäädyttäminen on tässä tapauksessa parempi vaihtoehto kuin jatkuva tappaminen ja tuhoaminen. Jäätyneet konfliktit usein jäävät ratkaisemattomaksi, mutta niin ei ole pakko olla. Jäätyneet konfliktit, kun niitä ei vain unohdeta, ovat ratkaistavissa neuvottelujen kautta.

Syyrian tilanteen surullisuutta ei voi kyllin korostaa. Toisaalta, joskus mediasta syntyy se käsitys, että maailmassa ei mitään Syyrian sisällissotaa järkyttävämpää olekaan. Valitettavasti tämä sisällissota ei eroa juuri mitenkään Lähi-idässä, Pohjois-Afrikassa tai Euroopassa käydyistä lähihistorian sodista. Algerian sisällissodassa menehtyi noin 150 000 - 200 000 ihmistä väestömäärältään suunnilleen Syyrian kokoisessa maassa vuosina 1991-2002. Sisällissodan jälkeen islamisteja vastustanut hallinto jäi valtaan eikä konfliktia ole vieläkään kokonaan ratkaistu. Entisen Jugoslavian hajoamissodassa Bosnia- Hertsegovinassa kuolleita oli vähintään 100 000 vain vajaan viiden miljoonan asukkaan maassa. Lisäksi sota johti noin kahden miljoonan sisäisen pakolaisen muuttovirtaan ja Srebrenican kansanmurhaan. Tämä sota kesti reilut kolme vuotta. Turkin ja kurdien välisessä konfliktissa vuodesta 1984 alkaen on kuollut kymmeniä tuhansia ihmisiä, tuhansia kurdikyliä on tuhottu ja noin miljoona kurdia on joutunut jättämään kotinsa. Yhdysvaltain johtaman liittoutuman hyökkäyksen jälkeen Irakissa vuodesta 2003 alkaen on kuollut yli 100 000 siviiliä. Hyökkäyksen kolmen ensimmäisen viikon aikana päivittäin kuoli yli 300 siviiliä, joista suurin osa Yhdysvaltojen sotatoimien seurauksena. Missä oli silloin vaatimus siviilien suojelusta? Libanonin sisällissodassa vuosina 1975-1990 kuoli noin 120 000 ihmistä sekä maantieteellisesti että väestömäärältään paljon Syyriaa pienemmässä maassa. Libyassa kuoli viime vuonna vähintään 20 000 ihmistä Gaddafin kaatumiseen johtaneessa sodassa. Heistä suurin osa NATOn operaatioiden alettua. Galtungilaista rakenteellista väkivaltaa on seurattu ja siedetty YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmista huolimatta miehitetyillä alueilla Palestiinassa jo vuosikymmeniä. Se osoittaa osaltaan sen valitettavan tosiasian, että YK:n päätöslauselmat eivät ole mikään taikakeino väkivaltaisuuksien ratkaisemiseen ja lopettamiseen, mikäli sitä käyttäviltä osapuolilta puuttuu rauhan tekemiseen tarvittava tahtotila. Yllämainittuihin sisällissotiin verrattuna Syyrian sota ei ole mitenkään poikkeuksellinen.

Syyrian oppositiot, kansallisneuvosto etunenässä, ovat tehneet kaikkensa vetääkseen kansainvälisen yhteisön sotilaallisesti Syyrian sisällissotaan. Turkin kohdalla se on jo lähellä. Libyan mallia on yritetty toteuttaa jo pitkään turva-alueiden perustamisvaatimuksineen siviilien suojeluvastuun nimissä. Kansainväliset sotilaalliset väliintulot eivät edistä siviilien suojelua, kuten yllä on todettu ja nähty lähihistorian kokemuksista. Siviilien suojeluvastuun välineellistäminen oikeuttamaan sotatoimia kääntyy yleensä juuri niitä siviilejä vastaan, joilla oikeutusta on yritetty luoda.

Ratkaisu ratkaisemattomuuteen Syyriassa löytyy ruohonjuuritason tahdosta väkivaltaisuuksien lopettamiseen. Siihen liittyy kiinteästi valtataistelun osapuolien vähitellen syntyvä ymmärrys siitä, että sotatoimin haluttuja tavoitteita ei saavuteta. Kansan ei tarvitse alistua pelinappulaksi veriseen valtataisteluun. Ratkaisuun tarvitaan myös kansainvälisen yhteisön tukea, mutta ei nykyisen epäsuoran intervention mallilla. Se vain kiihdyttää väkivaltaa eikä edistä millään tavalla ratkaisuun pääsemistä. Kansainvälistä yhteisöä tarvitaan tulitauon jälkeen tukemaan erityisesti luottamuksen rakentamisessa syvästi jakautuneessa Syyriassa. Ulkopuoliset toimijat voivat toimia sillanrakentajina ja heidän läsnäolonsa on oltava paikallista, alueellista ja useita vuosia jatkuvaa. Syyriassa tarvitaan sekä perinteisempää YK:n rauhanturvatoimintaa tulitauon ylläpitämisen valvomiseksi että siviilikriisinhallinnan asiantuntijoita. Syyriaa pienemmässä Bosnia-Hertsegovinassa oli noin 40 000 rauhanturvaajaa ja satoja siviilikriisinhallinnan asiantuntijoita. Syyrian sota uhkaa kansainvälistä rauhaa huomattavasti Bosnian sisällissotaa enemmän, joten ei pitäisi olla mikään ylivoimainen ongelma saada vastaavaa määrää rauhanturvaajia ja siviilikriisinhallinnan asiantuntijoita Syyriaan. Siviilikriisinhallinta, mukaan lukien noin 15 vuotta toiminut Euroopan yhteisön tarkkailijavaltuuskunta entisessä Jugoslaviassa sekä uudemmat EU:n siviilikriisinhallintaoperaatiot, tarjoaa kokemusta ja malleja toteuttamiskelpoisesta osallistumistavasta konfliktin ratkaisuun YK:n valtuutuksella Syyriassa. Juuri Nobelin rauhanpalkinnon saaneena EU:lla, jos kenellä, luulisi olevan kiinnostusta edellä mainitun kaltaisen toimintaan EU:n välittömässä naapurustossa.

Ratkaisu ratkaisemattomuuteen löytyy kansan ilmaisemasta selvästä tahdosta väkivallattomuuteen, sisällissodan osapuolien tahdosta tulitaukoon, ulkopuolisten toimijoiden epäsuoran intervention päättämisestä sekä YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman pohjalla lähetettävästä riittävästä määrästä rauhanturvaajia ja siviilikriisinhallinnan asiantuntijoita. Hajonneelle Syyrialle on annettava tilaisuus ja mahdollisuus rakentua uudestaan. Muussa tapauksessa Syyrian uhriluvut ja sodan kesto nousevat yhteneväisiksi Algerian, Libanonin ja Bosnian kanssa. Pahin on vielä vältettävissä. Ratkaisemattomuudesta on vielä mahdollista palata rauhaan.