9. syyskuuta 2012

Oppositioiden ongelmia


Syyria on hajonnut. Olivatpa sen rajat miten pitkään tahansa nykyisillään, entistä Syyriaa ei enää ole eikä sitä enää tule. Syyria on hajonnut niiden uskonnollisten, alueellisten ja sosiaalisten jakolinjojen mukaisesti, jotka olivat sille ominaisia osmanivaltakunnan viimeisinä vuosikymmeninä. Syyrialaisilla ei ole koskaan ollut yhtenäistä syyrialaista kansallista identiteettiä viimeistä neljää vuosikymmentä ja sinä aikana syntyneitä ja kasvaneita lukuun ottamatta. Autoritaarisen hallinnon luoma kansallinen identiteetti on nyt sirpaleina. Tämä on myös Syyrian nykyistä hallintoa vastustavien oppositioiden ongelma. Ongelmat kiteytyvät niihin vanhoihin jakolinjoihin, jotka sisällissota on elvyttänyt. Oppositioilla ei ole keinoja palauttaa Syyriaa kansallisen yhtenäisyyden, tai edes yhteisen kansallistunteen pariin, vaikka nykyinen hallinto syrjäytyy.

Syyrian kansallisneuvosto (Syrian National Council) on näkyvin Istanbulista ja Pariisista toimiva yhden oppositioryhmän kattojärjestö, mutta sillä ei ole välttämättä suurimman osan syyrialaisista tukea. Sitä lähellä olevat syyrialaiset älymystöaktivistit julkaisivat vajaa kaksi viikkoa sitten U.S. Institute for Peace ja the German Institute for International and Security Affairs instituuttien tukemina The Day After –projektin raportin siitä, miten uuden Syyrian instituutiot rakennetaan ja uudistetaan Assadin hallinnon syrjäytymisen jälkeen (The Day After Project: Supporting a Democratic Transition in Syria). Oppositioiden ahdinkoa kuvaa se, että vain päivä raportin julkaisemisen jälkeen Syyrian kansallisneuvoston puhemiehenä toiminut nainen erosi turhautuneena kansallisneuvoston toimintaan.

Kansannousun käynnistymisen takana Syyriassa eivät olleet järjestyneet oppositiotoimijat. Damaskoksen kevään (2001) ja Damaskoksen julistuksen (2005) jälkeen oppositioaktivistien toiminta oli rajoitettua ja sirpalemaista. Presidentin vaihtumisen jälkeen vallinnut toive vapaammasta Syyriasta hävisi kuin tuhka tuuleen. Vapauden uhka oli tullut liian suureksi presidentin ympärillä valtaa pitävälle perheelle ja turvallisuuskoneiston ytimelle. Se oli myös hetki, jolloin silloinen nuori presidentti koki valtansa rajat, ja joka varmisti voimaan ja tukahduttamiseen perustuvan politiikan jatkumisen. Nuorempi Assad sai toisen mahdollisuuden Deraan tapahtumien jälkeen keväällä 2011, mutta viikkoja kestäneen epäröinnin jälkeen lopputulos oli sama kuin kymmenen vuotta aiemmin. Poliisivaltion voimankäyttöön ja tukahduttamiseen perustuva turvallisuuspolitiikka sai jatkua uudistusten sijasta. Se sinetöi lopullisesti Assadien dynastian kohtalon.

Hallinnon mielenosoittajia vastaan käyttämä voima ja ensimmäiset kuolonuhrit mielenosoittajien joukosta nostivat nyt tunnetut oppositiovoimat toimintaan. Syyriassa toimiva kansallinen koordinaatiotoimisto (National Coordination Bureau) perustettiin kolmisen kuukautta kansannousun alettua ja tuo yllämainittu ja tunnetumpi Syyrian kansallisneuvosto vasta syksyllä 2011. Siihen mennessä kansannousu oli kääntynyt jo väkivaltaiseksi molemmin puolin. Vaikka hallinto oli ja on edelleen jatkuvasti vastuussa suurimmasta osasta väkivaltaa, joidenkin oppositioryhmien tarttuminen aseeseen varmisti lopullisesti maan suistumisen sisällissotaan ja sisäiseen hajoamiseen. Eräät armeijasta loikanneista perustivat vapaan Syyrian armeijan. Jos oppositiojärjestöjä olisi vain nämä kolme, niin tilanteesta saattaisi vielä löytää jotakin toivoa. Kaksi yllämainittua poliittisen opposition kattojärjestöä koostuu kukin yli kymmenestä niihin löyhästi liittyvistä ryhmistä ja itsenäisiä aseellisia oppositioryhmiä on jo satoja. Lisää uusia ryhmiä syntyy jatkuvasti. Ne eivät ole missään yhtenäisessä opposition johdossa, vaan toimivat niin kuin parhaaksi näkevät. Ainoa oppositioita yhdistävä tekijä on tavoite nykyisen hallinnon kaatamisesta.

Suunnitelmat, kuten alussa mainittu The Day After –raportti, sisältävät luonnoksia ja ajatuksia niistä uudistuksista, jotka ovat välttämättömiä kaikissa siirtymäkautta läpikäyvissä yhteiskunnissa poliittisine uudistuksineen ja eri instituutioiden, mukaan lukien turvallisuussektori, uudistuksineen. Raportissa on myönteistä sen paikallinen omistajuus. Uudistukset halutaan suunnitella ja toteuttaa syyrialaisjohtoisesti ja Syyrian olosuhteet sekä sen erikoispiirteet huomioiden. Tällä hetkellä näyttää siltä, että olosuhteet tämän raportin kaltaisten toimien toimeenpanoon tai edes niiden käynnistämiseen puuttuvat täysin. Se edellyttäisi väkivallan käytön lopettamista kaikilta osapuolilta Annanin suunnitelman mukaisesti, mutta tahtotila siihen puuttuu sekä näiltä oppositioilta että hallinnolta yhtälailla kuin osalta kansainvälistä yhteisöä.

Yhden asian raportti olisi voinut kirjata selvemmin esille. Pariisiin loikannut prikaatikenraali ja presidentin entinen ystävä Mustafa Tlass, joka oli yksi tasavaltalaiskaartin komentajista, on esittänyt sen selvimmin. Hänen mukaansa taisteluja ei saada loppumaan, mikäli alaviittivähemmistö ei saa riittäviä takeita turvallisuudestaan ja tulevaisuudesta uudessa Syyriassa. Sisällissodan myötä valtaosa hallinnon voimankäytön välineistä on alaviittijohtoisten turvallisuuspalveluiden ja armeijan hallussa. Selkä seinää vasten he jatkavat taistelua, mikäli heillä ei ole varmuutta turvallisuudestaan Tlassin suositusten mukaisesti. Tämän suosituksen huomioiminen sekä oppositioiden että kansainvälisen yhteisön suunnitelmissa olisi mahdollisesti yksi keino väkivaltakierteen katkaisemiseksi samalla kun se nopeuttaisi nykyisen hallinnon syrjäytymistä. Alaviittien ei olisi enää välttämätöntä tukea hallitsevaa dynastiaa.

Oppositioilta toivoisi nykyistä selvempää suunnitelmaa myös siitä, että miten uuden Syyrian rakentamiseen käytännössä on mahdollista päästä. Yllämainitun raportin yltiöoptimistiset aikataulut instituutioiden rakentamisen eri vaiheille eivät riitä. Tilausta olisi oppositioiden rauhansuunnitelmalle, joka pitäisi sisällään selvän suunnitelman nykyisen väkivallan päättämiselle myös aseellisen opposition puolelta. Sitä tuo raportti ei tuo esille. Voimistuva väkivallan käyttö oppositioiden puolelta ulkopuolisella tuella pitkittää sotaa ja tavallisten syyrialaisten kärsimystä sekä murentaa oppositioiden oikeutusta ja tukea. He voittavat lopulta sodan, mikäli nykyisen hallinnon kaatumista pidetään sen mittarina, mutta rauhan he ovat jo hävinneet.