16. syyskuuta 2012

Fanatismi vs. fanatismi


En arvannut viikko sitten poimiessani kirjakaupan kirjahyllystä Amos Ozin pienen kirjasen nimeltä How to cure a fanatic (Miten parantaa fanaatikko) kuinka ajankohtaiseksi se viikon kuluessa tulikaan. Ainahan Ozin kirjat ovat yhtä aikaa sekä ajankohtaisia että ajattomia. Hänen kirjoissaan ihminen on keskiössä, osana ympäröivää elämää. Niissä ihmisen ja ihmisten elämää eletään suruissa ja iloissa aina vain jatkuvan israelilaisten ja palestiinalaisten poliittisen konfliktin varjossa. Se on konflikti, jonka kipupisteenä on molemman kansan oikeutettu kamppailu samasta maa-alueesta, yhdestä kodista, jossa kumpikin haluaa elää ja asua.

Viime viikolla fanatismi näytti jälleen kerran kuolettavan voimansa. Sairaalla tavalla profeetta Muhammedia ja islamia solvaava Yhdysvalloissa tuotettu elokuvan pätkä oli yhtenä tekijänä yhtälailla sairaassa väkivallan teossa, jossa Yhdysvaltain Libyan suurlähettiläs yhdessä kolmen muun diplomaatin kanssa surmattiin. Sekä elokuva että sitä seurannut hyökkäys olivat fanatismin ilmentymiä pahimmillaan. Fanatismiin vastattiin fanatismilla.

Elokuvalla ei ollut eikä ole mitään tekemistä sanan- tai ilmaisunvapauden kanssa. Sananvapauteen ei kuulu oikeus rikokseen eli kiihottamiseen kansanryhmää vastaan. Suomen rikoslain mukaan kysymyksessä on rikos, kun jotakin ryhmää uhataan, panetellaan tai solvataan rodun, ihonvärin, syntyperän, uskonnon tai vakaumuksen perusteella. Eräs israelilainen kommentaattori osui mielestäni kohdalleen arvioidessaan viime viikolla, että elokuva on rinnasteinen antisemitismiin ja on sekä luonteeltaan että tavoitteiltaan samanlainen. Hän rinnasti Muhammed-elokuvapätkän antisemitistiseen Siionin vanhinten pöytäkirjoihin.

Ozia lainatakseni fanatismi on vanhempaa perua kuin islam, kristinusko tai juutalaisuus puhumattakaan mistään poliittisesta järjestelmästä, ideologiasta tai hallitusmuodosta. Kyky fanatismiin on osa ihmisenä olemista, mutta osa, jota vastaan on etsittävä parannuskeinoja. Fanatismi ei ole pelkästään väkijoukkojen silmitöntä ja vihaa uhkuvaa raivoa Lähi-idässä tai Pohjois-Afrikassa. Fanatismi voi ja usein on osa meidän jokaisen jokapäiväistä elämää, vaikka sitä ei joko haluta tai osata tunnistaa.

Tappavaa fanatismia on löytynyt enemmän Euroopasta kuin Lähi-idästä. Sen on osoittanut lähihistoria holokausteineen ja kommunismin uhreineen. Fanatismi on luonteeltaan yleismaailmallinen, ei uskonnollinen ilmiö, vaikka se ammentaa usein käyttövoimaa niin uskonnoista, politiikasta kuin eri ideologeista.

Fanatismi äärimmillään on helppo tunnistaa silloin kun se on esimerkiksi yhteen ideologiseen ajatteluun ja uskoon pakottavaa tai ohjaavaa vaikkapa fasismin, kommunismin tai markkinataloususkon tavoin. Lähi-itään liittyvää fanatismia ovat myös Netanyahun yletön uhoaminen hyökkäyksestä Iranin ydinreaktoreita vastaan, Iranin uhoaminen Israelin pyyhkimisestä pois kartalta, Yhdysvaltojen presidentinvaalien haastavan kandidaatin retoriikka Yhdysvaltain johtajuudesta Lähi-idässä, demokratian edistämisen yrittäminen asevoimin, miehittämättömien lennokkien käyttö kansainvälisen oikeuden vastaisesti salamurhiin, väkivaltaan vastaaminen väkivallalla ja suvaitsemattomuus toisin uskovia ja ajattelevia kohtaan. Suomessa fanatismin piirteitä löytyy esimerkiksi maahanmuuton vastustamisesta. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Mikä sitten avuksi? Amos Oz ei edes yritä olla asiantuntija siinä, mikä fanatismin sairaudesta saattaisi parantaa. Mutta hän tarjoaa yhdeksi lääkkeeksi mielikuvitusta. Hän kehottaa asettumaan mielikuvituksessa toisen asemaan. Se avaa erilaisen näkökulman totuttuun ajatteluun ja johtaa sitä kautta ymmärryksen ja suvaitsevaisuuden lisääntymiseen. Amerikkalaisten ja eurooppalaisten on mielikuvituksissa asetuttava entisten siirtomaa- tai mandaattivaltojensa asukkaiden asemaan, palestiinalaisten israelilaisten asemaan holokaustin kokemisineen ja juutalaisten palestiinalaisten asemaan kotimaan menettämisineen. Kristityille  tekee hyvää olla hetki muslimina tai juutalaisena ja päinvastoin. Fanatismia vastaan on taisteltava suvaitsevaisuuden asein. Merijalkaväellä sitä ei kukisteta. Lukemistakaan Oz ei pidä yhtään hassumpana lääkkeenä fanatismiin. Eikä ole huono ajatus aloittaa tätä lukemista vaikka Ozin kirjallisuuteen tutustumisena. Kirjallisuuden Nobel-palkintoa hän ei vielä ole saanut, mutta häntä voisi pitää kandidaattina myös rauhan Nobelille. On niitä turhemmastakin jaettu.