8. huhtikuuta 2012

Syyria solmussa


Syyrian solmu on kiristynyt reilun vuoden ajan. Rauhanomainen kansannousu kääntyi kesän 2011 kuluessa aseelliseksi kapinaksi, jonka tavoitteena on Assadin hallinnon kaataminen. Hallinnon turvautuminen yksioikoisesti väkivaltaan oli yksi tekijä, joka lopulta johti sisällissotaan. Assadilla oli kolmen kuukauden aikaikkuna viime keväänä uudistusten toteuttamiseen, mutta se turvautui mielikuvituksettomasti kansannousun kukistamiseen samalla tavalla, johon Bashar al-Assadin isä oli turvautunut kolme vuosikymmentä sitten. Muslimiveljeskunta uhkasi hallintoa viitisen vuotta Haman kansannousuun 1982 asti. Nämä muistikuvat ja tapahtumien samankaltaisuus kolmen vuosikymmenen takaa ovat ohjanneet nykyhallinnon toimintaa kansannousun kukistamisessa.
Hallinnon vastuu väkivallasta on kiistaton, mutta vastuuta jakavat myös aseisiin tarttuneet kapinalliset. Homsissa sijaitsevaa Baba Amrin kaupunginosaa ei olisi tuhottu helmikuussa nähdyllä tavalla, mikäli aseelliset ryhmittymät eivät olisi käyneet siviilien keskuudesta taistelua hallinnon joukkoja vastaan. Aseellisten kapinallisten toiminta on ollut täysin muuta kuin siviilien suojelua, vaikka sitä sellaisena on mielellään tarjottu arabikevään vahvassa vaikutuksessa edelleen elävälle kritiikittömälle valtamedialle. Kapinallisten modus operandi on ollut maa-alueiden ja kaupunginosien valtaaminen sekä iskut turvallisuusjoukkoja vastaan.
Hafez al-Assadista mainion elämänkerran kirjoittanut Patrick Seale totesi hiljattain esitelmässään, että Syyrian nykyhallintoa on horjutettu, mutta sen pystyssä pysyminen ei ole vielä uhattu. Kansainvälinen yhteisö, erityisesti Yhdysvallat ja Ranska arabiliiton ohella, ja ainakin Qatarin vielä toimiessa sen puheenjohtajana, on Syyrian eri oppositioiden tavoin aliarvioinut hallinnon vastustuskyvyn. Historian valossa sen ei olisi pitänyt olla yllätys. Vuosikymmenien kuluessa yhteen hitsattu turvallisuuskoneisto eri instituutioineen, Ba’ath-puolue ja presidentti lähipiireineen muodostavat kokonaisuuden, joka joko seisoo tai kaatuu yhdessä. Syyrian oppositiot eivät vielä ole kyenneet tätä hallinnon tukijalkaa vakavasti horjuttamaan. Sitä ei kaada myöskään kansainväliset saartotoimet, vaikka ne vaikeuttavat tavallisten syyrialaisten elämää. Syyriassa ei leipä lopu ensimmäisenä, siitä pitävät huolen varsin hyvin satoa tuottavat pellot ja viljelykset.
Syyrian solmua ei vielä ole avattu. Ihmishenkiä on menetetty jo liikaa, eikä paluuta kansannousua edeltävään Syyriaan ole. Syyria on konfliktissa ja konfliktiin on etsittävä ratkaisua. Väkivallan hyväksyminen, oppositioidenkaan käyttämänä, ei edistä konfliktinratkaisua. Syyrian ystävien Istanbulin kokouksessa antama tunnustus Syyrian kansallisneuvostolle hämmästyttää. Samainen neuvosto lupasi maksaa palkkaa kapinallisille, toisin sanoen se pyrkii kiihdyttämään aseellista taistelua. Syyrian kansallisneuvoston tuki Syyriassa asuvien syyrialaisten keskuudessa on edelleen rajattu – maasta muuttaneisiin ei niin vain luoteta. Sen todellisesta edustuksellisuudesta ei ole mitään näyttöä. Erityisesti länsimainen media on uhrannut objektiivisuutensa Syyrian tapahtumista raportoitaessa ja valitettavinta siinä on se, että media näyttää helposti ohjaavan myös kansainvälisen politiikan päätöksiä. Opposition esittämät väitteet esitetään usein sellaisinaan todenperäisyyttä tarkistamatta; toisaalta hallinnon raportointiin suhtaudutaan lähtökohtaisesti epäillen. Sumutusta on tapahtunut sekä hallinnon että oppositioiden puolelta ja se on omiaan tiukentanut Syyrian solmua.
Poliittinen ratkaisu, jossa myönnytyksiä joutuvat tekemään sekä hallinto että eri oppositioryhmät, on ainoa keino säästää ihmishenkiä ja estää rikokset ihmisyyttä vastaan. Kofi Annan on tehnyt erinomaista työtä ja edistystä on nähtävissä. Väkivalta ei pääty 10. huhtikuuta, kuten YK edellyttää, mutta sen asteittainen väheneminen edistää solmun aukaisua. Sen lopullinen avautuminen edellyttää kansainvälisen yhteisön painostusta sekä hallintoa että oppositioita kohtaan: vain kaikkien osapuolien pidättäytyminen aseiden käytöstä voi johtaa poliittisten uudistusten alkuun. Kaaoksen varaan, johon Syyria ilman konfliktinratkaisua joutuu, ei ihmisoikeuksia eikä demokratiaa rakenneta.