16. joulukuuta 2013

Mutkia matkalla


Kuluneen vuoden aikana hyvät uutiset Syyriasta ja Lähi-idästä ovat jääneet vähäisiksi. Muutamia Syyrian sodan ratkaisun kannalta myönteisiksi laskettavia kehityskulkuja on kuitenkin havaittavissa. Geneve-2 neuvottelut Syyriasta on sovittu käynnistettäväksi 22. tammikuuta 2014. Ensimmäisestä Geneven neuvottelusta Kofi Annanin rauhansuunnitelman toimeenpanemiseksi tulee kuluneeksi puolitoista vuotta. Geneve-2 on jo sinänsä askel eteenpäin, vaikka kenelläkään ei ole suuria odotuksia kokouksen onnistumisesta. Kokous toteuttaa YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa 2118, jossa Syyrian kemiallisten aseiden tuhoamisen lisäksi peräänkuulutettiin Geneven prosessin jatkamista.

Syyrian sodan muututtua osaksi alueellista valtakamppailua rauhaa on mahdoton rakentaa ilman siinä mukana olevia valtioita. Tärkein edistysaskel on Iranin ja Yhdysvaltain välinen liennytys, josta selvimpänä osoituksena oli ns. 5+1 (viisi YK:n turvallisuusneuvoston pysyvää jäsenmaata ja Saksa) sopimus Iranin ydinohjelmasta. Sopimuksen mukaan Iran lopettaa kuuden kuukauden ajaksi ohjelman kehittämisen kunnes lopullinen sopimus Iranin kanssa on viimeistelty. Kuuden kuukauden määräaika päättyy keväällä 2014 muutama kuukausi Geneve-2:n käynnistymisen jälkeen.

Syyrian sota oli ajamassa aluetta ja erityisesti Irania ja sen arkkivihollista Saudi-Arabiaa kohti yhteenottoa. Yhteenoton näyttämö on nyt Syyria, mutta sitä käydään yhtälailla myös Libanonissa ja Irakissa. Libanonin toiseksi suurin kaupunki Tripoli on armeijan valvonnassa tilanteen kärjistyttyä toistuviksi aseellisiksi yhteenotoiksi Bashar al-Assadin kannattajien ja vastustajien välillä. Hizbollahin osallistuminen julkisesti taisteluihin Syyriassa keväällä tapahtuneen al-Qusayrin valtaamisen jälkeen on vetänyt Assadin hallinnon vastustajien koston Libanonin shiiakohteita vastaan. Syyrian sota on paisumassa yli äyräidensä tavalla, joka ei ole enää kenenkään hallittavissa. Saudi-Arabian ja Persianlahden monarkioiden tukemista Syyrian oppositiossa olevista sunnataistelijoista on kuoriutunut villisti toimivia, päitä katkovia ja pelolla hallitsevia (Raqqan maakunta) jihadisteja, joista osa tavoittelee islamilaista kalifaattia. Oppositioiden entistä suurempi hajaannus, niiden välinen valtataistelu ja joidenkin maiden tunnustamaa Syyrian kansallista koalitiota vaivaava korruptio ovat syömässä Assadin hallinnon vastustajilta senkin uskottavuuden, jota ne joidenkin toimijoiden silmissä ovat tähän asti nauttineet.

Saudi-Arabia suuttui Iranin ja Yhdysvaltojen liennytyksestä ja alkoi kostoksi lyödä kapuloita rattaisiin Syyrian sodan ratkaisemiseksi. Amerikkalaiset syyllistyivät saudien mukaan tuplasyntiin. Ydinohjelmasopimuksen lisäksi se toinen synti oli se, että Assadin hallintoa vastaan ei tehty sotilaallista iskua elokuun kemiallisten aseiden käytön jälkeen. Iskua, jonka saudit olivat toivoneet vahvistavan tukemiaan oppositioita. Saudi-Arabia on huomaamassa Iranin tavoin, että sodan osapuolten tukemisesta muodostuu suurempi uhka kuin pyrkimyksestä konfliktin poliittiseen ratkaisuun. Alueellisen valtataistelun rajat ovat tulleet vastaan. Syyrian sota ei tarjonnutkaan tilaisuutta alueellisen etupiirijaon uudelleen järjestämiseen.

Syyrian sota, ulkopuolisten vaikuttamana ja aktiivisesti siihen osallistumalla, on jatkuvassa muutostilassa. Muuttuvat voimasuhteet ja sodan osapuolet vaikeuttavat konfliktin ratkaisua. Assadin hallinnon välitön syrjäyttäminen ei ole enää ensisijaista. Damaskoksessa tarvitaan toimivaa hallintoa, vaikka Geneven prosessin myötä siitä ennen pitkää tulee siirtymäkauden hallinto. Yhdysvallat ovat muiden tavoin joutuneet arviomaan Syyrian tilannetta uudestaan. Tästä ensimmäinen selvä merkki oli  sotilaallisen iskun tekemättä jättäminen, mutta muuttuneesta arviosta kertoo sekin, että tähän asti Syyrian oppositiolle toimitettu ns. ei-kuolettava tuki on keskeytetty.

Syyrian kansallinen koalitio on heikko ja sisäisesti jakautunut neuvottelukumppani Assadin hallinnolle Genevessä. Jihadistit kuten al-Nusra ja Irakin ja Syyrian islamilainen valtio eivät puolestaan hyväksy koko neuvotteluja. Syyrian kansallinen koalitio ei myöskään ole toivottanut Syyriassa toimivaa kansallista koordinaatiokomiteaa tervetulleeksi mukaan Geneveen. Jihadistien osallistuminen ei ole toivottavaa eikä välttämätöntä. Heidän vaikutusvalta hupenee nopeasti ulkopuolisen tuen loppuessa, josta puolestaan Geneve-2:n on saavutettava yhteisymmärrys. Uskoa Geneven kokouksen täydellisen epäonnistumisen välttämiseen luo Iranin ja Saudi-Arabian vetämä johtopäätös siitä, että ainoastaan poliittinen ratkaisu Syyriassa estää leviävän ja heitä itseään uhkaavan epävakauden. Kurdien mukanaolo neuvotteluissa on myös edellytys konfliktin ratkaisulle. Kurdit edustavat noin 15% syyrialaisista ja toimivat aitona vastavoimana islamisteille Syyrian koillis- ja pohjoisosissa.

Syyria ei tule hajoamaan, vaikka sitä monet ovat ennustaneet. Hajoamisen sijasta Syyrian konfliktin ratkaisun yhdeksi tekijäksi noussee Syyrian alueellistuminen. Kurdit ovat näyttämässä tietä tähän malliin. Syyria pysyy alueellisesti yhtenäisenä valtiona, jossa on aikaisempaa itsehallinnollisempia alueita. Kurdeille muodostuu oma alue (tai kaksi kurdienemmistöistä aluetta), islamistit pitänevät jonkin aikaa Raqqan maakuntaa hallussa samoin kuin osittain Idlibin maakuntaa. Geneve-2 ei ole vain yksi kokous, vaan sisällissodan päättymiseen vievä vuosia kestävä prosessi.

Geneve-2 tammikuun kokoontumisen tuloksena Syyriaan ei saada väliaikaista siirtymähallitusta. Kokousta voi pitää onnistuneena, jos osapuolet pääsevät neuvotteluyhteyteen, pystyvät sopimaan jatkokokouksesta tai -prosessista sekä pääsevät sopimukseen humanitaarisen avun toimittamisesta pahimmin kärsiville alueille. Ennakko-odotukset ylitetään silloin, jos sovitaan joillekin alueille solmittavasta tulitauosta humanitaarisen avun toimittamiseksi. Se vaatisi nopeaa reagointikykyä myös YK:lta. Syyrian tilanne ei Geneve-2:n jälkeen mahdollista suurta YK:n rauhanturvaoperaatiota. Se on mahdoton niin pitkään, kun taisteluja jatkavat tulitaukoon pitäytymättömät jihadistiset toimijat. Mutta tulitauot tarvitsevat kansainvälistä ja puolueetonta valvontaa. Silloin tarvitaan ensimmäistä UNSMIS-operaatiota huomattavasti suurempi sotilastarkkailuoperaatio. Siviilitarkkailijoiden, joko YK:n tai YK:n valtuuttamana EU:n, tehtävänä puolestaan on tukea luottamuksen palauttamista syyrialaisten keskuudessa samalla kun valvotaan ihmisoikeuksien kunnioittamista, paluumuuton toteutumista ja humanitaarisen avun perille pääsemistä.

Syyrialaiset ratkaisevat konfliktin itse, vaikka alueelliset valtiot näyttelevät siinä merkittävää roolia. Geneve-2 kokouksen ja Iranin ydinohjelmasopimuksen kuuden kuukauden määräajan lisäksi kevät 2014 voi tuoda tullessaan muitakin uusia kehityskulkuja. Osa Syyrian pakolaisista on jo palannut takaisin. Koti tuhoutuneenakin, tai ainakin kotiseutu, tuntuu epämääräisenä pysyvää pakolaisuutta houkuttelevammalta vaihtoehdolta kesän lähestyessä. Suuri paluumuutto sodan kuluessa saattaa nousta yhdeksi sodan ratkaisua edistäväksi tekijäksi. Syyriassa matka rauhaan on mutkainen, mutta mutkista huolimatta jo matkalle pääsy vie eteenpäin.

***

Hyvää matkaa damaskoslaisittain vuodelle 2014!
Kiitän kaikkia Wallan lukijoita kuluneesta vuodesta ja toivotan rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta 2014!